• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

TouchingEvil

Cartier
Jag tror att fler klockor kommer att METAS-certifieras. Detta eftersom jag tror att Omega (med all rätt) är stolta över att en utomstående och neutral part testar deras urverk med stenhårda krav. Jag tycker det är lite mer "creddigt" än att putsa sin exakthet inom företaget.
Är ju i köpartsgen, men känner att jag nog ska hejda mig å se vad basel 2017 visar, vill hellre ha en aqua terra metas :)
 

alexander7

Breitling
Tjena!
Jag har en Omega Seamaster Aquaterra 38,5mm Quarts. Tror ni att denna modell kommer stiga något i pris eftersom den nyligen slutat producerats, eller är jag ute och cyklar? :)
 

MånsT

Rolex
Tjena!
Jag har en Omega Seamaster Aquaterra 38,5mm Quarts. Tror ni att denna modell kommer stiga något i pris eftersom den nyligen slutat producerats, eller är jag ute och cyklar? :)
Med största sannolikhet kommer den inte att öka i pris, nej. En viktig faktor för att en modell ska stiga i värde är att tillgången är låg men eftersom Omega är en masstillverkare så är det få som blir superdyra som begagnade. Av dessa är ännu färre klockor tillverkade på 2000-talet.
 

alexander7

Breitling
Med största sannolikhet kommer den inte att öka i pris, nej. En viktig faktor för att en modell ska stiga i värde är att tillgången är låg men eftersom Omega är en masstillverkare så är det få som blir superdyra som begagnade. Av dessa är ännu färre klockor tillverkade på 2000-talet.

Var nästan det jag trodde. Tur att man gillar klockan iaf. ;)
 

Ivar31

Cartier
Måste bara dela med mig av denna, även om jag också kan tycka att Bond-kopplingen blivit lite mycket.

En snygg historik över Bonds-omegaflippande de senaste 25åren, skamlöst stulen från internet. Lite kul ur ett historiskt perspektiv om inte annat.
IMG_8252.PNG


För den som vill se hela samlingen, alla filmer, finns den här.

https://www.firstclasswatches.co.uk/blog/james-bond-spectre-infographic/
 

Cryssarn

Rolex
Hur tror ni att en Aqua Terra quartz håller upp i framtiden? Vet att urverket måste bytas ut längre fram, men hur länge tror ni att dom kommer finnas att få tag på?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Xxx
Om det är samma boett som den vanliga Planet Ocean (vilket det till 99,9% säkerhet är) så bärs den mindre än 43,5mm.
Kan vara att GMT är högre faktiskt. Men skillnaden ligger under millimetern i så fall. Svårt att hitta korrekta måttuppgifter, Omega själva anger ju inget.
Jag har för för mig att min gamla GMT 50 years är 0,5mm högre än en vanlig samtida SMP, GMT-versionen av verket tar mer plats?
Men detta påverkar egentligen inte alls hur stort dom bärs.
 

MånsT

Rolex
Xxx

Kan vara att GMT är högre faktiskt. Men skillnaden ligger under millimetern i så fall. Svårt att hitta korrekta måttuppgifter, Omega själva anger ju inget.
Jag har för för mig att min gamla GMT 50 years är 0,5mm högre än en vanlig samtida SMP, GMT-versionen av verket tar mer plats?
Men detta påverkar egentligen inte alls hur stort dom bärs.
Ja, jo, tjockleken ökar säkerligen med en hårsmån. Jag tänkte mer på diametern eftersom det är det som påverkar mest hur den bärs, precis som du sade.
 
Topp