• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 332 52.1%
  • Hesalit

    Röster: 305 47.9%

  • Totala väljare
    637

Griffin

Breitling
En förnämlig klocka, kaliber 3603 och 3612 är de sista som varit i produktion av 33xx-serien som presenterades år 2001 med kaliber 3301/3303 i dåvarande Speedmaster Broad Arrow. Ursprungligen ett aningen ömtåligt men tekniskt avancerat kronografverk, det var Omegas svar på (och som även var on a par med) Rolex's förträffliga kaliber 4130 som lanserades år 2000. Njut av din klocka, ett riktigt fint exemplar !

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för infon undersköterskan. Trevlig feedback.
 

Boothroyd

Omega
Under tiden bjuder jag på denna, också en 2938 från 1958 :)
image.jpeg

image.jpeg
Tjusig!
Får se om man ber dom polera upp min när de väll är dags för service så den blir sådär blank och fin! :angel: :omega:
 

pederr

Cartier
Det är den klassiska 'månklockan' så jag skulle säga att det är en bra modell. Det har i o f s att göra med dina krav på en bra modell.
Den väl helt ok i pris för att vara en ny klocka. Uret är s k gråhandlare, d v s inte själva AD, utan köper ex från AD och säljer vidare. Aktuell AD kan vara någon du ser på t ex Chrono24, så jämför gärna. Standardrekommendationen är att kontakta svensk AD, vilka ofta kan erbjuda ett rätt attraktivt pris i praktiken.
 

injection

Omega
Det är den klassiska 'månklockan' så jag skulle säga att det är en bra modell. Det har i o f s att göra med dina krav på en bra modell.
Den väl helt ok i pris för att vara en ny klocka. Uret är s k gråhandlare, d v s inte själva AD, utan köper ex från AD och säljer vidare. Aktuell AD kan vara någon du ser på t ex Chrono24, så jämför gärna. Standardrekommendationen är att kontakta svensk AD, vilka ofta kan erbjuda ett rätt attraktivt pris i praktiken.
Tackar!
 

injection

Omega
Det är kanske fel tråd, men jag frågar ändå. Om jag nu vill köpa den här Omegan från uret, den kostar 35, kan jag betala 15 tusen säger vi och ta resten på avbetalning ,eller?
 
Det är kanske fel tråd, men jag frågar ändå. Om jag nu vill köpa den här Omegan från uret, den kostar 35, kan jag betala 15 tusen säger vi och ta resten på avbetalning ,eller?

De erbjuder avbetalning på 1 (räntefritt), 2 eller 3 år. Om du klickar på delbetala så kommer de olika alternativen upp om hur mycket du behöver betala varje månad beroende på hur lång avbetalningstid du väljer och priset på klockan. Personligen kan jag tycka att lyxkonsumtion på avbetalning är ett dåligt alternativ; bättre och billigare att först spara ihop till klockan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Boothroyd

Omega
Var också inne till stan idag i ett annat ärende, och passade på att prova denna 300M, har varit sugen länge så tänkte skulle se hur den sitter på handleden iallafall^^
Kan ju säga att intresset är högre än någonsin, men kronografen sitter nog lite för högt för min handled. Lutar mer mot en standard 300, kanske t.o.m en midsize?
IMG_0147.jpg
 

MånsT

Rolex
Var också inne till stan idag i ett annat ärende, och passade på att prova denna 300M, har varit sugen länge så tänkte skulle se hur den sitter på handleden iallafall^^
Kan ju säga att intresset är högre än någonsin, men kronografen sitter nog lite för högt för min handled. Lutar mer mot en standard 300, kanske t.o.m en midsize?
IMG_0147.jpg
Kronograf eller inte är en smaksak, men skippa midsize. Klassisk klocka med sina 41mm :)
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag väljer att göra entré i denna tråden, i ren desperation och skräck. Har haft min AT 8500 i lite mer än sju år och tänkte att den skulle få lite kärlek varpå jag lämnade den på service till det facila priset av 3900:-. Fick precis ett samtal från butiken med nyheten

- "Jaa men tja N.M.O! Du rotorn är av, den är ganska dyr. Låset är också trasigt"
- "Hur dyrt är dyrt? Och ja, låset var jag medveten om."
- "Heh, ja med service och delar så ca. 12.000:- varpå rotorn själv står för 6.280:- av det."
Det förblev tyst i luren då jag sträckte mig efter defibrillatorn :woot:
- "Tack för att du ringde, jag återkommer!"

Så till själva frågan! Hur kan en rotor gå av utan att det påverkar urets gång?! Jag har använt min AT mer eller mindre dagligen så den har fått stå ut med mig och mina aktiviteter. Den har däremot inte blivit tappad eller slagen i något hårt. Har någon annan fått göra samma ingrepp och är kostnaden rimlig? Är det så enkelt att jag får sälja motorcykel, överflödigt porslin, kurslitteratur, kaffekvarnen och övriga inventarier för att snällt räcka över slantarna till min urmakare?

Alla tankar och funderingar kring detta mottages med öppna armar! :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hej! Jag väljer att göra entré i denna tråden, i ren desperation och skräck. Har haft min AT 8500 i lite mer än sju år och tänkte att den skulle få lite kärlek varpå jag lämnade den på service till det facila priset av 3900:-. Fick precis ett samtal från butiken med nyheten

- "Jaa men tja N.M.O! Du rotorn är av, den är ganska dyr. Låset är också trasigt"
- "Hur dyrt är dyrt? Och ja, låset var jag medveten om."
- "Heh, ja med service och delar så ca. 12.000:- varpå rotorn själv står för 6.280:- av det."
Det förblev tyst i luren då jag sträckte mig efter defibrillatorn :woot:
- "Tack för att du ringde, jag återkommer!"

Så till själva frågan! Hur kan en rotor gå av utan att det påverkar urets gång?! Jag har använt min AT mer eller mindre dagligen så den har fått stå ut med mig och mina aktiviteter. Den har däremot inte blivit tappad eller slagen i något hårt. Har någon annan fått göra samma ingrepp och är kostnaden rimlig? Är det så enkelt att jag får sälja motorcykel, överflödigt porslin, kurslitteratur, kaffekvarnen och övriga inventarier för att snällt räcka över slantarna till min urmakare?

Alla tankar och funderingar kring detta mottages med öppna armar! :)

"rotorn är av" ? Uppdragsrotorn alltså ? På vilket sätt då ? Det här måste ju förtydligas ! Hade den inte roterat vid rörelse och inte dragit upp klockan så hade du ju märkt det. Hade det varit något löst därinne så hade du ju märkt det också. Glasbaksida så man ser ju rotorns rörelse om man håller uret i handen och vrider runt det lite.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
"rotorn är av" ? Uppdragsrotorn alltså ? På vilket sätt då ? Det här måste ju förtydligas ! Hade den inte roterat vid rörelse och inte dragit upp klockan så hade du ju märkt det. Hade det varit något löst därinne så hade du ju märkt det också. Glasbaksida så man ser ju rotorns rörelse om man håller uret i handen och vrider runt det lite.
Ja, jag är ungefär lika konfunderad. Uppdragsrotorn var det tal om. Jag pratade bara med butikspersonal och ställde samma frågor som du nyss gjorde. Han påstod att det kan vara sprickbildningar, sättningar eller något annat. Rotorn, som du säger, är ju synlig och har svängt runt för glatta livet. Kan väl ha upplevt att den inte flyter som första dagen men verkligen inte segt på något sätt, varpå jag tyckte services var på sin plats från första början. Inget skrammel, inte märkt av någonting mer än att min datumskiva kärvat lite mellan 14e och 15e.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, jag är ungefär lika konfunderad. Uppdragsrotorn var det tal om. Jag pratade bara med butikspersonal och ställde samma frågor som du nyss gjorde. Han påstod att det kan vara sprickbildningar, sättningar eller något annat. Rotorn, som du säger, är ju synlig och har svängt runt för glatta livet. Kan väl ha upplevt att den inte flyter som första dagen men verkligen inte segt på något sätt, varpå jag tyckte services var på sin plats från första början. Inget skrammel, inte märkt av någonting mer än att min datumskiva kärvat lite mellan 14e och 15e.
Ev problem med rotation är ju i lagret, sprickbildningar i rotorns gods en annan sak. Är hela rotorn inkl lager en enhet ? (I så fall skulle kasst lager medföra komplett rotorbyte i 8501 vars rotor är i solitt guld och den lär ju ha en långt högre prislapp, nä det låter inte rimligt). Här skulle man vilja ha en "second opinion" från en annan urmakare. Skulle i alla fall vilja prata direkt med själva urmakaren som gjort denna bedömning. Vi får väl se om fler KS:are har kommentarer till detta, kör en ping till @Undersköterskan
 
Ja, jag är ungefär lika konfunderad. Uppdragsrotorn var det tal om. Jag pratade bara med butikspersonal och ställde samma frågor som du nyss gjorde. Han påstod att det kan vara sprickbildningar, sättningar eller något annat. Rotorn, som du säger, är ju synlig och har svängt runt för glatta livet. Kan väl ha upplevt att den inte flyter som första dagen men verkligen inte segt på något sätt, varpå jag tyckte services var på sin plats från första början. Inget skrammel, inte märkt av någonting mer än att min datumskiva kärvat lite mellan 14e och 15e.

Kaliber 8500/8501 liknar till stor del Rolex kaliber 3135 sett till rotorkonstruktionen i det att rotorns axel är förbunden till ett glidlager, en syntetisk sten som i Rolex's fall är korund (aluminiumoxid) och i Omegas fall zirkoniumoxid. Omegas glidlager är starkare och mer stryktåligt; det ska aldrig behöva bytas men det måste vara rätt rejält oljat för att inte slita ut rotorns axel vars metall annars kan nötas ner över tid. Med en klick HP 1300-olja i denna syntetiska sten är kalibern byggd för att klara serviceintervaller på tio år utan några större besvär, så det här är lite förvånande. Jag vet inte om det är rotorns axel eller komponenter som fäster rotoraxeln till fjäderhusbryggans glidlager som fallerat; oavsett vilket så låter det underligt att en enskild komponent skulle kosta över 6k. Eller ingår servicekostnaden i detta ? I så fall blir det ju genast mer rimligt. Och vem har du lämnat in klockan till ? 3,9k för en fullservice av ett 8500-verk låter verkligen billigt. Nästan för billigt. När det gäller Omegas urverk med co-axial gång så är dessa långt mer komplexa än ett urverk med Thomas Mudges konventionella ankargång och arbetar följdaktligen med mycket mer strikta toleranser; de bör bara servas av AD och det är försvinnande få som klarar detta på egen hand varför de allra flesta hamnar hos Swatch Group Nordic i Stockholm (som i sin tur ofta skickar klockorna vidare till Omega i Schweiz pga långa väntetider i den egna verkstaden).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Kaliber 8500/8501 liknar till stor del Rolex kaliber 3135 sett till rotorkonstruktionen i det att rotorns axel är förbunden till ett glidlager, en syntetisk sten som i Rolex's fall är korund (aluminiumoxid) och i Omegas fall zirkoniumoxid. Omegas glidlager är starkare och mer stryktåligt; det ska aldrig behöva bytas men det måste vara rätt rejält oljat för att inte slita ut rotorns axel vars metall annars kan nötas ner över tid. Med en klick HP 1300-olja i denna syntetiska sten är kalibern byggd för att klara serviceintervaller på tio år utan några större besvär, så det här är lite förvånande. Jag vet inte om det är rotorns axel eller komponenter som fäster rotoraxeln till fjäderhusbryggans glidlager som fallerat; oavsett vilket så låter det underligt att en enskild komponent skulle kosta över 6k. Eller ingår servicekostnaden i detta ? I så fall blir det ju genast mer rimligt. Och vem har du lämnat in klockan till ? 3,9k för en fullservice av ett 8500-verk låter verkligen billigt. Nästan för billigt. När det gäller Omegas urverk med co-axial gång så är dessa långt mer komplexa än ett urverk med Thomas Mudges konventionella ankargång och arbetar följdaktligen med mycket mer strikta toleranser; de bör bara servas av AD och det är försvinnande få som klarar detta på egen hand varför de allra flesta hamnar hos Swatch Group Nordic i Stockholm (som i sin tur ofta skickar klockorna vidare till Omega i Schweiz pga långa väntetider i den egna verkstaden).

Vänligen
Forumets undersköterska

Stort tack för ditt svar och ditt engagemang! Den är just nu hos Jarl Sandin i Göteborg, priset 6.280:- var för rotorn utan arbete. Servicepriset var enligt deras lista som jag fick se med egna ögon. Har en kontakt som servar Omega (dock ej AD) och ska höra vad de säger om de över huvud taget servar co-axial som du säger. Min kära AT kommer fixas oavsett men som student är det inte utan eftertanke jag drar kortet. En second opinion ska jag försöka ordna. Blev mest chockad att något var så allvarligt fel helt utan att det påverkat urets funktion. Åter igen, stort tack för ett utförligt och utbildande svar!

Jag håller er uppdaterade! :)
 
Topp