• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641

Ivar31

Cartier
IMG_8747.JPG
Morgonsol in genom fönstret och man kommer på sig själv med att sitta o titta på sin klocka...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Gick förbi pantbanken Sthlm city idag och såg denna i skylten om nån möjligen är intresserad. Såg skönt använd ut.
/j
IMG_8868.JPG
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS

Mikethebike

Breitling
Märker att jag dras närmre och närmre Omega-träsket. Kanske snart dags för första. Har fastnat för två olika i Seamasters, nämligen Aqua Terra ref.nr 231.12.42.21.01.002 och Seamaster 300 ref.nr 233.32.41.21.01.002. Aqua Terran har 8500-verket och 300'n har 8400. Vad är det för skillnad? Något annat man ska tänka på när man väljer mellan dessa två?
 

Bilagor

  • 23332412101002.png
    23332412101002.png
    137.5 KB · Visningar: 60
  • SE_AT150M_gentsCollection_overview_960x720.jpg
    SE_AT150M_gentsCollection_overview_960x720.jpg
    106.1 KB · Visningar: 63

goodspeed

Breitling
Märker att jag dras närmre och närmre Omega-träsket. Kanske snart dags för första. Har fastnat för två olika i Seamasters, nämligen Aqua Terra ref.nr 231.12.42.21.01.002 och Seamaster 300 ref.nr 233.32.41.21.01.002. Aqua Terran har 8500-verket och 300'n har 8400. Vad är det för skillnad? Något annat man ska tänka på när man väljer mellan dessa två?

Om jag förstått det rätt så är 8400 i stort sett samma som 8500 fast utan datum. Att välja En klocka är alltid svårt. Gå till en butik och prova båda samtidigt...det brukar ge sig då.
 

goodspeed

Breitling
Märker att jag dras närmre och närmre Omega-träsket. Kanske snart dags för första. Har fastnat för två olika i Seamasters, nämligen Aqua Terra ref.nr 231.12.42.21.01.002 och Seamaster 300 ref.nr 233.32.41.21.01.002. Aqua Terran har 8500-verket och 300'n har 8400. Vad är det för skillnad? Något annat man ska tänka på när man väljer mellan dessa två?

På AT, är det den orangea sekundvisaren och siffrorna du fastnat för? Just denna finns inte med länk men annars är ett tips att köpa med just länk då listpriset är ungefär samma, men det är billigare att komplettera med läderband om man skulle vilja göra det i framtiden.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Är väldigt nöjd med blått, ångrar inte valet. Svart är lite slätstruket och de med orangea inslag tror jag man tröttnar på efter ett tag. Är du själv nöjd med blått?
Jo faktiskt och din recension fällde avgörandet. Den sticker ut "lagom" - inte en fashiongrej som fadar ut men är ändå lite mer egen om man kan använda det uttrycket. Hoppas att Omega nu håller på dessa modeller ett tag.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Kanske har avhandlats tidigare men varför är Omega Planet Ocean så jäkla tjocka? Ta t.ex. GMT-varianten. Den är 17,5 mm tjock (i alla fall Goodplanet-varianten som jag gillar). En Rolex GMT Master II är 13 mm, en rejält tunnare klocka. Varför? Pga Omegans 600 m vattentäthet mot Rolexens 100? Pga Omegans display caseback?
 
Kanske har avhandlats tidigare men varför är Omega Planet Ocean så jäkla tjocka? Ta t.ex. GMT-varianten. Den är 17,5 mm tjock (i alla fall Goodplanet-varianten som jag gillar). En Rolex GMT Master II är 13 mm, en rejält tunnare klocka. Varför? Pga Omegans 600 m vattentäthet mot Rolexens 100? Pga Omegans display caseback?

Du har helt rätt i dina bägge funderingar; 600 meters vattentäthet kräver tjocka safirglas och eftersom Omega valt glasbaksida blir det tjocka boetter då det är safirglas på båda sidor. Aqua Terra, som är byggd för att klara 150 meter, är i jämförelse betydligt tunnare. Tjockleken är en vanesak; man lär sig uppskatta den och känslan av att bära en robust, stryktålig dykardinka på handleden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Det är alltid klokt att strappa på sig en chrono när man ska pyssla med tvätten så kan man mäta lite intervaller hur lång tid maskinen tar, hur lång tid det tar att hänga upp grejerna, hur lång tid det tar innan det torkar etc. Här är min Speedy Broad Arrow 1957 med kaliber 3313B och gånghjul i det lite mer underhållskrävande utförandet i två nivåer. Omega kaliber 33xx (kaliber 3301/3303 utan co-axial gång och så kaliber 3313 som har det) introducerades år 2001 och var Omegas svar på Rolex manufakturkaliber 4130. Med bland annat kolumnhjul, vertikal inkoppling av kronografmekanismen och co-axial gång med balans som andas fritt utan index är det ett urverk laddat med tekniskt godis, ett mycket kultiverat urverk som bygger på en Frederic Piguet-kaliber och som även använts av Audemars Piguet, Vacheron Constantin och Blancpain.

Vänligen
Forumets undersköterska

IMG_1574.jpg
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Dubbelpostar.
Testade blå insert på 2255an. Blev riktigt bra! Blir till att bita i de sura äpplet å beställa en orginal bazel, då dom inte säljer lösa insert:(
Vad tycker folket? Snyggt, eller har jag skändat en redan ok klocka?;)
2017-03-14 16.56.55.jpg
 
Topp