• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En undran avseende Nautilus 5711 och dess urverk.
Jag hämtade ut min klocka i dec 16 (ny) och tickade på bra under den första tiden. Har haft lite utmaningar med att windern inte velat dra upp den helt vilket jag nämnt tidigare i tråden men det har egentligen inte varit mer dramatiskt än att jag skruvat upp den för hand. Nu senast 10 dagarna så har klockan dock vid 3 tillfällen stannat helt när jag burit den på armen. Jag förstår inte riktigt hur en helt uppdragen gångreserv kan gå helt i botten på ca 6h så det känns som det kan vara något annat som ligger bakom.

Någon som kan relatera till ovan som sitter på samma urverk eller som generellt har någon idé om vad jag bör göra?
Stannar den från helt uppvriden på 6 timmar så är något galet oavsett om den sitter på armen eller i windern. Lämna in den på garantiärende.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Avseende winderproblemet låter det rimligt men är det inte konstigt att den stannar när den de facto är på armen och drogs upp manuellt 6h tidigare?

Jo sjävklart är något galet då, jag reflekterade enkom på winder problematiken. Hade det problemet på en 5711a jag hade.
 

Espresso

Cartier
Stannar den från helt uppvriden på 6 timmar så är något galet oavsett om den sitter på armen eller i windern. Lämna in den på garantiärende.

Jo sjävklart är något galet då, jag reflekterade enkom på winder problematiken. Hade det problemet på en 5711a jag hade.

Tack för infon. Ref Winder så bra kommentar det kan säkert vara en faktor att de jag har ligger i 45grader, vilket nog påverkar.
Det som gjort att jag inte fattar vad som händer är att den vid många tillfällen kan vridas upp och gå hela sin gångreserv men då som sagt vid 3 tillfällen på 10 dagar stannat mycket tidigare. Inkonsekvensen är lite konstig.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Är rotorn bi-directional i 5711? Min 3800 hade samma problem och jag fick aldrig något svar på varför men misstänker starkt att det var för att den var uni-directional.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är rotorn bi-directional i 5711? Min 3800 hade samma problem och jag fick aldrig något svar på varför men misstänker starkt att det var för att den var uni-directional.
Näe, motsols gäller. Min JLC är också uni-dir och kräver runt 800-900 tpd. Med ett stillasittande kontorsjobb är det inte alltid att klockan dras upp helt. Men i winder (rätt inställt) är det inga problem.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Men var just på armen jag tänkte på! Dvs att den stannar för den inte dras upp.
Vilket som är bäst/effektivast, bi eller uni, har stötts och blötts ganska friskt utan att något metod har utpekas till given vinnare.

Bi drar givetvis upp åt båda hållen, men uni skall visst kräva mindre energi för att påbörja uppdragningen. På armen är de säkert likvärdiga - givet att alla andra variabler är de samma.

Nu kan jag inget om Patek men JLC utformar rotorn så att en stor del av massan finns i rotorns yttre delar. Detta ger mer snurr-energi, men sliter också mer på rotor-axeln.
 

Espresso

Cartier
Då var man och lämnade in klockan i köpenhamn idag. Känslan av att varar tvingad att lämna iväg en 4 månader gammal 5711 som gissningsvis är borta kommande 8-10 veckor är ju sådär :(, men det är nog bra att den blir undersökt oavsett.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
image.jpeg
Godisklocka
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det som inte fick hända inträffade precis...jag tror att jag börjat gilla aquanöten, någon i göteborg som har en så jag får klämma lite? Jag bjussar kaffe/lunch!
 
Nybliven ägare (sen i fredags) och den har inte lämnat min arm sen dess. Har aldrig fäst mig så här mycket vid någon av mina tidigare sex klockor men denna får ju mig seriöst att fundera på att bli en OWG. Fast jag gillar ju mina daytonas, portuguesen, jumbo-tudorn och bratten såklart... Ja, ni hänger med, det är inte lätt det här men oj vad jag gillar min 5167:a.
IMG_9720.JPG
IMG_9727.JPG
 

JEK

Cartier
Nybliven ägare (sen i fredags) och den har inte lämnat min arm sen dess. Har aldrig fäst mig så här mycket vid någon av mina tidigare sex klockor men denna får ju mig seriöst att fundera på att bli en OWG. Fast jag gillar ju mina daytonas, portuguesen, jumbo-tudorn och bratten såklart... Ja, ni hänger med, det är inte lätt det här men oj vad jag gillar min 5167:a.
IMG_9720.JPG
IMG_9727.JPG

Den är grym! Är också en av mina favoritklockor!
 
Topp