• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

David

Bödeln
Glöm det, jag läste vridring, dags att sova tror jag. Sorry.

ymlm.jpg
 

David

Bödeln
Jocke har satt sin under kniven:
http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=641825&postcount=4

Baksida tavla:

ymdo8.jpg


Vridring väger sex gram mer än en Subs, men är enligt gräsklipparbilden ovan definitivt två delar:

ymbz17.jpg


Tyvärr tänkte han inte på att doppa den i ett glas vatten för att avgöra densitet. Jag har alltid haft intrycket att endast vridringsinlägget är platina, men så är kanske inte fallet, i posten står det att Rolex påstår motsatsen men jag hittar inte någon källhänvisning.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jocke har satt sin under kniven:
http://www.rolexforums.com/showpost.php?p=641825&postcount=4

Baksida tavla:

ymdo8.jpg


Vridring väger sex gram mer än en Subs, men är enligt gräsklipparbilden ovan definitivt två delar:

ymbz17.jpg


Tyvärr tänkte han inte på att doppa den i ett glas vatten för att avgöra densitet. Jag har alltid haft intrycket att endast vridringsinlägget är platina, men så är kanske inte fallet, i posten står det att Rolex påstår motsatsen men jag hittar inte någon källhänvisning.

Bilden i tidigare inlägg visar alltså isärtagning medelst gräsklippare? Myz...
 

Emil

Cartier
sugen på en Submariner 14060
är det några årgångar jag bör undvika och vad är ett okej pris?
letar efter nyare fräschare sub:ar utan massa dings och repor.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kan man simma med alla Rollar? Eller är det någon man inte ska ha på sig i poolen eller i duschen för all del?


Nej, du kan inte simma med alla rollar. Däremot om du har trycktestat den och den är ok så är det bara att köra. Däremot om du har en vintage med originalglas kan det vara så att glaset inte är helt tätt, något du får reda på vid en täthetskoll/trycktest.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
sugen på en Submariner 14060
är det några årgångar jag bör undvika och vad är ett okej pris?
letar efter nyare fräschare sub:ar utan massa dings och repor.

Sub 14060 är än riktig trevlig klocka, att någon årgång skulle vara sämre, svar NEJ! Personligen skulle jag undvika dom nyare, pga för mycket text på tavlan 4 rader men sen har dom graverat i själva vridningen med Rolex. Jag gillar dom äldre då dom är renare, men det är ju bara än ren smaksak. Priset är alltid svårt att sätta, men jag skulle nog sätta mellan 23-30 beroende på skick och vilka tillbehör som följer med. Klart det går att betala hur mycket som helst.
Lycka till med jakten...
 

Skolläraren

Panerai
Nej, du kan inte simma med alla rollar. Däremot om du har trycktestat den och den är ok så är det bara att köra.

Hur ofta bör man göra ett trycktest för att vara säker då? Om jag köper en BNIB Rolex imorgon, räcker det då med att trycktesta vid första service eller ska man göra det varje år? Jag pratar bara om nya klockor med safirglas nu.
 

Mangusta

Cartier
Nja, inte alla. Men även många vintage DJ har 100 wr och skruvad krona och är de bara tryckta så går det utmärkt. Jag har simmat/badat/duschat med allt från Datejust till GMT 1675.

Jag borde ha varit tydligare i min fråga. För min del gäller det en ny Oyster P no date. Om jag läser på rolex.com så verkar 100 m gälla och det är ju tillräckligt för att kunna simma väl?
 

TKVF

Panerai
Kul gammal annons, speciellt i tider av mycket vattentätssnack.
Klockan på bilden är inte en sub utan en explorer med 100m wr.
1972-Crushed-Oyster-1.jpg
Är det någon som vet om Rolex testar sina dykarur enligt ISO 6425? Tänkte på annonsen, för om man testar enligt 6425 så skall man pröva 25% djupare än angivet djup. Vet att ex Seiko gör det. Ett sätt att berätta detta för köparna är att skriva ´Divers 200m´ på tavlan, vilket vissa har.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Är det någon som vet om Rolex testar sina dykarur enligt ISO 6425? Tänkte på annonsen, för om man testar enligt 6425 så skall man pröva 25% djupare än angivet djup. Vet att ex Seiko gör det. Ett sätt att berätta detta för köparna är att skriva ´Divers 200m´ på tavlan, vilket vissa har.


Rolex gör det och har gjort det länge.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Kontrollfråga så jag inte missat nåt:

Rolex-spännen i stål finns bara i 16 mm, Ebay-tjafset på 18 mm är fejk?
Men vitguld finns i 18 mm?
Rätt, fel?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Nu till min fråga.
Om man köper en vintage day date från Italien och "day" fönstret är på italienska kan man då byta det hjulet mot ett engelskt eller rent utav ett svenskt?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Nu till min fråga.
Om man köper en vintage day date från Italien och "day" fönstret är på italienska kan man då byta det hjulet mot ett engelskt eller rent utav ett svenskt?


JA till ett engelskt borde du kunna byta till, vad det beträffar svenskt så tror jag inte att det finns som original. Priset vet jag inte, men räkna med 1000-1500 spänn, är ju trots allt Rolex delar vi pratar om.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kom faktiskt på en fråga angående ROLEX! Om man skulle vilja gravera något på bakboetten, är det möjligt utan att behöva ta bort det. Eller skall man lämna in det till ad och låta dom göra det?! Tänkte ifall vibrationerna kan påverka urverket.
 
Topp