• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det står i beskrivningen. Det går nog ändå att sätta i en blå originaltavla i gamla ym. Det är ju standard 3135 verk. Om inte rolex gjort nån fuling i boett/tavelform där.

"quadrante supplementare aftermarket blu della"


Åhå faen! det är sant läste inte det finstilta ... Trots man inte kan spagettispråket så förstod man bara man läste. :banghead: :facepalm: :bookworm:
 

Wi

NLA
2-Faktor
Fråga till kunniga.
Är den vikta jubilee-länken billigare än den med solida länkar?
Är det helt enkelt så att den vikta är en äldre typ av jubilee?
Är länkens referens den som står på den "fasta" endlinken? 55?
Och till er som testat både vikt och solida, är det stor skilland i känslan? Den vikta känns lagom klen.

Tackar på förhand
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fråga till kunniga.
Är den vikta jubilee-länken billigare än den med solida länkar?
Är det helt enkelt så att den vikta är en äldre typ av jubilee?
Är länkens referens den som står på den "fasta" endlinken? 55?
Och till er som testat både vikt och solida, är det stor skilland i känslan? Den vikta känns lagom klen.

Tackar på förhand

Den vikta kom tidigare, 55 är ref på endlink och inte på länk. Den vikta är klart skönare. Den vikta kan både vara billigare och dyrare beroende på skick och spänne.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Den vikta kom tidigare, 55 är ref på endlink och inte på länk. Den vikta är klart skönare. Den vikta kan både vara billigare och dyrare beroende på skick och spänne.

Tack för din expertis och snabba svar. Förstod nästan att det var endlinkens ref. Hur hittar jag ref på min vikta länk? Själv trodde jag den solida skulle känns bättre, tyngre och vara mer bekväm!

Har du någon koll på vad denna kan vara värd? Utseendemässigt otroligt bra, dock stretch.
te5pl98.jpg

9BaUMgK.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Polerade boett? Någon som sitter på bra bilder där skillnader beskrivs. Säg en opolerad 5513 bredvid en polerad dito.
Vad ska man leta och titta efter?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Polerade boett? Någon som sitter på bra bilder där skillnader beskrivs. Säg en opolerad 5513 bredvid en polerad dito.
Vad ska man leta och titta efter?

Har tyvärr inga bilder. Men ja jämför luggarna med varandra på den polerade klockan. En dålig polering ger ofta ojämnt tjocka luggar. Följ linjerna på boetten mellan de högglanspolerade områdena mot de borstade. många ggr så blir linjerna typ rundade och inte speciellt raka.

Kanske lite dåligt förklarat. Men lycka till
 

Vonlind

Panerai
Skall absolut inte ta upp ngt "är denna äkta"

Men då min vän är ute på landsbygden är detta ett akut ärende, han ar nämnligen guldchans på en rolle, men frågan är.. Är den legit? Vad säger ni? Har bara en bild för tillfället!
zalwqS0.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ska det vara så rundade fasningar på bandhornen?
Hur många olika boetter har det funnits till Submariner om man räknar bort de nya maxi boetterna?

Edit: Såg de andra bilderna nu och ser tydligt vilken skarp fasning. Läckert.

Mig veterligen en, fast med olika fasningar/slipningar, innan maxi kom.
Mer kunniga får gärna utveckla...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Mig veterligen en, fast med olika fasningar/slipningar, innan maxi kom.
Mer kunniga får gärna utveckla...


Precis vad jag skulle vilja veta, alltså olika fasningar/slipningar.
Hur är det för liknande boetter, tänker på SD, Explorer2, GMT osv. Eller har det alltid varit samma boetter på alla sportmodeller? Även samma slipning/fasning?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kan inte alls mycket om det här, men vet i alla fall att tidigare Sub/GMT hade tydligare fasningar, bevels, på boetten än senare diton. Var brytet skedde vågar jag inte svara på men tippar på att det skedde successivt under 70-80-talen.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Skall absolut inte ta upp ngt "är denna äkta"

Men då min vän är ute på landsbygden är detta ett akut ärende, han ar nämnligen guldchans på en rolle, men frågan är.. Är den legit? Vad säger ni? Har bara en bild för tillfället!
zalwqS0.jpg

Jag är ingen expert, men jag tycker minut-indexet ser väldigt påmålade i efterhand. Typ ojämna och lite för tjocka på vissa. Sedan är minut-indexet ovanför kronan för tjockt om man jämför med min tavla. Förutom det är lum-prickarna för nära stav-indexet, det ska finnas ett mellanrum. Sen ser det ut som att stavindexet är för långt ut mot bezeln. De ska vara mer in mot tavlan.

Kan vara så att allt är legit men att tavlan är ommålad. Det bästa är att ta till en urmakare och öppna upp om du är osäker.
 

Vonlind

Panerai
Jag är ingen expert, men jag tycker minut-indexet ser väldigt påmålade i efterhand. Typ ojämna och lite för tjocka på vissa. Sedan är minut-indexet ovanför kronan för tjockt om man jämför med min tavla. Förutom det är lum-prickarna för nära stav-indexet, det ska finnas ett mellanrum. Sen ser det ut som att stavindexet är för långt ut mot bezeln. De ska vara mer in mot tavlan.

Kan vara så att allt är legit men att tavlan är ommålad. Det bästa är att ta till en urmakare och öppna upp om du är osäker.


Okej, jag skippade affären! Tack ändå!:)
 
  • Like
Reactions: Wii

acce1999

Patek
2-Faktor
Ska det vara så rundade fasningar på bandhornen?
Hur många olika boetter har det funnits till Submariner om man räknar bort de nya maxi boetterna?

Edit: Såg de andra bilderna nu och ser tydligt vilken skarp fasning. Läckert.
Finns en faslig massa (eller i varje fall många) boetter till "Submarinern" genom åren, de första åren hade de inte kronskydd alls och kom i flera varianter, som 5508, 5510, med liten respektive stor krona. Tror nog att 5510:an också fanns i militär version med tjockare glas och annan vridring jämfört med den civila 5510. Sedan följer 5512, 5513, som båda kom med flera olika boetter med helt raka kronskydd (väldigt ovanliga...), spetsiga kronskydd och dem vi är vana att se. Militära varianten 5517, Comex-varianten 5514, "Submariner Seadweller"-varianten (ovanlig med dubbelbenämning) 1665. Med datum 1680, 16800, 168000, 16610, 116610 (och så de i guld/stål, helguld). 14060, 14060M och den senaste 114060. Glömmer säkert något uppenbart...

När det gäller boettens slipning så pratade jag med en Rolex-urmakare om det en gång. Nuförtiden så är det CNC-maskiner som sköter allt (kolla Rolex hemsida), men innan de slog igenom helt så fanns ett manuellt moment som satte slutfinnish, och detta manuella moment - hur äldre urmakare på Rolexfabriken lärde yngre - påverkades helt säkert av individer, som varierade under perioder. De tydliga faser ("bevels"), som omskrivs ganska mycket på vintage-forum kan synas tydligt på äldre modeller och försvinner ofta när de poleras upp till "modern" standard. Med 80- och 90-talets introduktion av CNC-maskineriet hos Rolex i Geneve, så tycks det som om den där fasen ersattes av en liten radie på boetten.

En lustighet i sammanhanget är att Rolex servicecenter i Bexley (nu flyttat) under många år lade på en fas (eller "bevel") vid service på såväl nya som gamla modeller. Detta kan man se ibland då nyare modeller dyker upp med en övertydlig (och enligt min mening allt för stor) fas på boetthornen. Har sett flera sådana exempel... och då blir det (åter igen enligt min mening) lika fel som när man slipar bort en äldre befintlig fas.

Sammantaget: Många varianter ... men sedan introduktionen av CNC-maskiner så väsentligt högre kontinuitet i formen på klockorna.

mvh A
 

Frele

Cartier
Vänner!

Kan sedan en tid tillbaka sälla mig till rolexsällskapet med en 16710 från ca -00. Är mycket nöjd. Har dock i vanlig ordning sneglat lite på k&s och lagt märke till att nyare Rolex är lite bulkigare än de äldre. Stämmer detta eller är det en illusion?

Gillar verkligen hur dem nya ser ut och känner hur det börjar bränna i plånboken. Hur är kvaliten jämfört med de äldre årgångarna?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vänner!

Kan sedan en tid tillbaka sälla mig till rolexsällskapet med en 16710 från ca -00. Är mycket nöjd. Har dock i vanlig ordning sneglat lite på k&s och lagt märke till att nyare Rolex är lite bulkigare än de äldre. Stämmer detta eller är det en illusion?

Gillar verkligen hur dem nya ser ut och känner hur det börjar bränna i plånboken. Hur är kvaliten jämfört med de äldre årgångarna?

Bulkigare är korrekt.

Större indexmarkeringar på tavlan. Insertet är av keramik numera på GMT:n. Bland annat.

Länken är uppgraderad och förbättrad.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Finns en faslig massa (eller i varje fall många) boetter till "Submarinern" genom åren, de första åren hade de inte kronskydd alls och kom i flera varianter, som 5508, 5510, med liten respektive stor krona. Tror nog att 5510:an också fanns i militär version med tjockare glas och annan vridring jämfört med den civila 5510. Sedan följer 5512, 5513, som båda kom med flera olika boetter med helt raka kronskydd (väldigt ovanliga...), spetsiga kronskydd och dem vi är vana att se. Militära varianten 5517, Comex-varianten 5514, "Submariner Seadweller"-varianten (ovanlig med dubbelbenämning) 1665. Med datum 1680, 16800, 168000, 16610, 116610 (och så de i guld/stål, helguld). 14060, 14060M och den senaste 114060. Glömmer säkert något uppenbart...

När det gäller boettens slipning så pratade jag med en Rolex-urmakare om det en gång. Nuförtiden så är det CNC-maskiner som sköter allt (kolla Rolex hemsida), men innan de slog igenom helt så fanns ett manuellt moment som satte slutfinnish, och detta manuella moment - hur äldre urmakare på Rolexfabriken lärde yngre - påverkades helt säkert av individer, som varierade under perioder. De tydliga faser ("bevels"), som omskrivs ganska mycket på vintage-forum kan synas tydligt på äldre modeller och försvinner ofta när de poleras upp till "modern" standard. Med 80- och 90-talets introduktion av CNC-maskineriet hos Rolex i Geneve, så tycks det som om den där fasen ersattes av en liten radie på boetten.

En lustighet i sammanhanget är att Rolex servicecenter i Bexley (nu flyttat) under många år lade på en fas (eller "bevel") vid service på såväl nya som gamla modeller. Detta kan man se ibland då nyare modeller dyker upp med en övertydlig (och enligt min mening allt för stor) fas på boetthornen. Har sett flera sådana exempel... och då blir det (åter igen enligt min mening) lika fel som när man slipar bort en äldre befintlig fas.

Sammantaget: Många varianter ... men sedan introduktionen av CNC-maskiner så väsentligt högre kontinuitet i formen på klockorna.

mvh A

Jag glömde ju alla supertidiga 62XX och 65XX-varianter (suck)... Finns utmärkt läsmaterial på wikipedia!

För övrigt tackade jag nej till en 5508 för sisådär 20 tkr på sent 1990-tal. Ångrar jag mig? Japp. (Har flera sådana historier... där snålheten bedragit visheten... Vad sägs om en missad 1675 pointed crown guards med lilla 24h-visaren för 16 tkr... Eller en 5513 ny 1990 för 15 tkr... Jo, pengavärdet var annorlunda, men ändå...)

mvh A
 
Topp