• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

acce1999

Patek
2-Faktor
Passar nya sublänken på gamla boetten? Om inte, passar nya låset på gamla länken?
1. Det ska den göra; om vi pratar 116610 respektive 16610. 2. Låset passar rakt av på de tidigare "heavy Oyster" 93150, 93250, 93260, 78360, 78390, 78790, etc (dvs 20 mm bredd vid boetthornen). 3 Nya länken och låset är dyr...

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vänner!

Kan sedan en tid tillbaka sälla mig till rolexsällskapet med en 16710 från ca -00. Är mycket nöjd. Har dock i vanlig ordning sneglat lite på k&s och lagt märke till att nyare Rolex är lite bulkigare än de äldre. Stämmer detta eller är det en illusion?

Gillar verkligen hur dem nya ser ut och känner hur det börjar bränna i plånboken. Hur är kvaliten jämfört med de äldre årgångarna?
För att försöka bidra till vaniljglass svar, så vill jag påstå att det inte är någon skillnad i kvalitet när det gäller urverk och materialval. 16710 har kaliber 3185 och den nyare 116710 kaliber 3186. Skillnaden är att balansfjädern i 3186 är av nytt material, samt att Rolex har en ändrad lösning för hur man ställer timvisaren. Det sistnämnda kan tydligen leda till problem om man roterar timvisare allt för snabbt, allt för många varv (för att ändra datum många steg), då ett fjäderbleck kan bli för varmt och helt enkelt brista (liknande problem finns på äldre kaliber 1570 med "slow set" där överhettning kan ske om man har för bråttom att ändra datum). (Skulle säga att detta kan bli ett problem på kaliber 3185 också, så som ett tips ha inte för bråttom att rotera timvisaren om du ska ändra datum många steg.)

Mina erfarenheter av nya balansfjädern är att gången är - om möjligt - ännu mer konsekvent, till skillnad mot de äldre verken (men vi pratar någon enstaka sekund per dygn, om ens det).

I dagligt användande vill jag påstå att de praktiska skillnaden mellan en 16710 och en 116710 är utseendet. Personligen föredrar jag de äldre modellerna och förstår verkligen att du känner dig nöjd. Det tycker jag att du ska göra!

mvh A
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Finns en faslig massa (eller i varje fall många) boetter till "Submarinern" genom åren, de första åren hade de inte kronskydd alls och kom i flera varianter, som 5508, 5510, med liten respektive stor krona. Tror nog att 5510:an också fanns i militär version med tjockare glas och annan vridring jämfört med den civila 5510. Sedan följer 5512, 5513, som båda kom med flera olika boetter med helt raka kronskydd (väldigt ovanliga...), spetsiga kronskydd och dem vi är vana att se. Militära varianten 5517, Comex-varianten 5514, "Submariner Seadweller"-varianten (ovanlig med dubbelbenämning) 1665. Med datum 1680, 16800, 168000, 16610, 116610 (och så de i guld/stål, helguld). 14060, 14060M och den senaste 114060. Glömmer säkert något uppenbart...

När det gäller boettens slipning så pratade jag med en Rolex-urmakare om det en gång. Nuförtiden så är det CNC-maskiner som sköter allt (kolla Rolex hemsida), men innan de slog igenom helt så fanns ett manuellt moment som satte slutfinnish, och detta manuella moment - hur äldre urmakare på Rolexfabriken lärde yngre - påverkades helt säkert av individer, som varierade under perioder. De tydliga faser ("bevels"), som omskrivs ganska mycket på vintage-forum kan synas tydligt på äldre modeller och försvinner ofta när de poleras upp till "modern" standard. Med 80- och 90-talets introduktion av CNC-maskineriet hos Rolex i Geneve, så tycks det som om den där fasen ersattes av en liten radie på boetten.

En lustighet i sammanhanget är att Rolex servicecenter i Bexley (nu flyttat) under många år lade på en fas (eller "bevel") vid service på såväl nya som gamla modeller. Detta kan man se ibland då nyare modeller dyker upp med en övertydlig (och enligt min mening allt för stor) fas på boetthornen. Har sett flera sådana exempel... och då blir det (åter igen enligt min mening) lika fel som när man slipar bort en äldre befintlig fas.

Sammantaget: Många varianter ... men sedan introduktionen av CNC-maskiner så väsentligt högre kontinuitet i formen på klockorna.

mvh A


Herregud vilken kompetens och engagemang! Kul att ha dig här.
 

Frele

Cartier
För att försöka bidra till vaniljglass svar, så vill jag påstå att det inte är någon skillnad i kvalitet när det gäller urverk och materialval. 16710 har kaliber 3185 och den nyare 116710 kaliber 3186. Skillnaden är att balansfjädern i 3186 är av nytt material, samt att Rolex har en ändrad lösning för hur man ställer timvisaren. Det sistnämnda kan tydligen leda till problem om man roterar timvisare allt för snabbt, allt för många varv (för att ändra datum många steg), då ett fjäderbleck kan bli för varmt och helt enkelt brista (liknande problem finns på äldre kaliber 1570 med "slow set" där överhettning kan ske om man har för bråttom att ändra datum). (Skulle säga att detta kan bli ett problem på kaliber 3185 också, så som ett tips ha inte för bråttom att rotera timvisaren om du ska ändra datum många steg.)

Mina erfarenheter av nya balansfjädern är att gången är - om möjligt - ännu mer konsekvent, till skillnad mot de äldre verken (men vi pratar någon enstaka sekund per dygn, om ens det).

I dagligt användande vill jag påstå att de praktiska skillnaden mellan en 16710 och en 116710 är utseendet. Personligen föredrar jag de äldre modellerna och förstår verkligen att du känner dig nöjd. Det tycker jag att du ska göra!

mvh A
Tack för mycket utförligt svar!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
För att försöka bidra till vaniljglass svar, så vill jag påstå att det inte är någon skillnad i kvalitet när det gäller urverk och materialval. 16710 har kaliber 3185 och den nyare 116710 kaliber 3186. Skillnaden är att balansfjädern i 3186 är av nytt material, samt att Rolex har en ändrad lösning för hur man ställer timvisaren. Det sistnämnda kan tydligen leda till problem om man roterar timvisare allt för snabbt, allt för många varv (för att ändra datum många steg), då ett fjäderbleck kan bli för varmt och helt enkelt brista (liknande problem finns på äldre kaliber 1570 med "slow set" där överhettning kan ske om man har för bråttom att ändra datum). (Skulle säga att detta kan bli ett problem på kaliber 3185 också, så som ett tips ha inte för bråttom att rotera timvisaren om du ska ändra datum många steg.)

Mina erfarenheter av nya balansfjädern är att gången är - om möjligt - ännu mer konsekvent, till skillnad mot de äldre verken (men vi pratar någon enstaka sekund per dygn, om ens det).

I dagligt användande vill jag påstå att de praktiska skillnaden mellan en 16710 och en 116710 är utseendet. Personligen föredrar jag de äldre modellerna och förstår verkligen att du känner dig nöjd. Det tycker jag att du ska göra!

mvh A

Härligt inlägg! Tack för att du delar med dig.

Skulle vilja lägga till två grejer till jämförelsen mellan caliber 3185/6.
Parachrom balansfjädern är upp till 8-10 gånger mer hållbar än den som sitter i 3185 och behöver mycket högre rörelse för att fjädern ska hoppa. Och verket 3186 är desto mer följbart och mer exakt när man ställer tiden, detta går att läsa mer om vid sökning på "wiggle test eller wiggle 3185"
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Trevligt med kunnigt folk, välkommen in bland oss klocknörds acce1999!

Men nu till mina 3 frågor om ROLEX!

1. Hur polerar jag guld delarna på min 16613, kan jag göra det själv eller borde jag lämna in den hos AD?!
2-3. Hur får jag bort länken från min Milgauss och YM, har provat med vanliga bandstifts verktyg om den nu heter så.


 

acce1999

Patek
2-Faktor
Härligt inlägg! Tack för att du delar med dig.

Skulle vilja lägga till två grejer till jämförelsen mellan caliber 3185/6.
Parachrom balansfjädern är upp till 8-10 gånger mer hållbar än den som sitter i 3185 och behöver mycket högre rörelse för att fjädern ska hoppa. Och verket 3186 är desto mer följbart och mer exakt när man ställer tiden, detta går att läsa mer om vid sökning på "wiggle test eller wiggle 3185"
Tack själv! Kul att du tar upp just "wiggle test". Det skiljer också i antalet timmar visaren rör sig per helt roterat varv på kronan mellan de två verken. Jag har en av de absolut första Explorer tvåorna med 3186. Inköpt hos Rob E i februari 2008, så om man googlar "wiggle test" och "Rolex" så finns det risk att man stöter på gamla inlägg jag gjort på internationella forum. Finns ett gammalt videoklipp på mitt photobucket-konto också...

En av urmakarna hos Rob hjälpte mig att "lyfta på locket" och verifiera verket ganska tidigt och jag tycker mig minnas att vi diskuterade när 3185 gick ur produktion och kom nog fram till april 2007, så alla GMT-klockor sedan dess bör ha kaliber 3186. Jag har två klockor med 3186 och de är häpnadsväckande konsistenta i sitt beteende; de drar sig lite, för all del, men alltid på samma sätt (till skillnad från de äldre verken som har mer "personlighet" i sitt beteende).

mvh A
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevligt med kunnigt folk, välkommen in bland oss klocknörds acce1999!

Men nu till mina 3 frågor om ROLEX!

1. Hur polerar jag guld delarna på min 16613, kan jag göra det själv eller borde jag lämna in den hos AD?!
2-3. Hur får jag bort länken från min Milgauss och YM, har provat med vanliga bandstifts verktyg om den nu heter så.




Du gör nog helt rätt, men det är svårt med dom helgjutna ändbitarna. Så jävla stela. Du måste nog lossa den ena, dra ut lite på sidan, sedan lossa den andra.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Mmm...svårt som faen, är därför jag gillar dom klassiska med lugholes :) . Har provat alla varianter tycker jag, men man vill inte gröta för mycket så det händer något. Sen skall jag omformatera mig beträffande 16613, hur polerar jag guldet på länken och inget annat skall det vara.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Trevligt med kunnigt folk, välkommen in bland oss klocknörds acce1999!

Men nu till mina 3 frågor om ROLEX!

1. Hur polerar jag guld delarna på min 16613, kan jag göra det själv eller borde jag lämna in den hos AD?!
2-3. Hur får jag bort länken från min Milgauss och YM, har provat med vanliga bandstifts verktyg om den nu heter så.


1. Om du känner dig komfortabel... så ta bort länken från klockan, dela den i spännet (för att enklare kunna jobba med armbandet), maskera alla borstade ytor med maskeringstejp och se till att det inte är något som helst överlapp i skarven. Du vill INTE blankpolera de borstade ytorna, och inte heller missa att blankpolera de som ska vara blanka. Autosol (eller kanske något mer lämpligt polermedel för ädelmetall) och bomullstops plus sådana där tunna runda bomullsgrejer (som tjejerna hemma använder när de spenderar timmar framför spegeln för att färglägga sig själva ... eller om de försöker rengöra sig...) funkar fint för mig. Finns de som använder verktyg också, men jag föredrar en manuell process som får ta lite tid men också ger mer kontroll. Tvätta med tvål och vatten efteråt för att få bort den läskiga doften av polermedlet. Torka med trasa som inte repar.

2-3. Ska funka med bandstiftsverktyg. Kan bli enklare om du först delar länken vid spännet. En liten skruvmejsel, med bredd 1,2 mm funkar också. Se till att ha tryck på ändlänken med ett finger från ovan (dvs framsidan av boetten), för du vill INTE att länken poppar ut på ovansidan av klockan då det är ganska bra fjädertryck i stiften. De kan repa ovansidan av boetthornen. Länken ska alltså lämpligen tryckas ut nedåt/undertill. Ta en sida av stiftet åt gången och med hjälp av trycket från ovan ser du till att de inte poppar in i hålet igen. Om du vill undvika repor på undersidan kan du med fördel använda maskeringstejpen igen.

Blev detta begripligt?

mvh A
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
1. Om du känner dig komfortabel... så ta bort länken från klockan, dela den i spännet (för att enklare kunna jobba med armbandet), maskera alla borstade ytor med maskeringstejp och se till att det inte är något som helst överlapp i skarven. Du vill INTE blankpolera de borstade ytorna, och inte heller missa att blankpolera de som ska vara blanka. Autosol (eller kanske något mer lämpligt polermedel för ädelmetall) och bomullstops plus sådana där tunna runda bomullsgrejer (som tjejerna hemma använder när de spenderar timmar framför spegeln för att färglägga sig själva ... eller om de försöker rengöra sig...) funkar fint för mig. Finns de som använder verktyg också, men jag föredrar en manuell process som får ta lite tid men också ger mer kontroll. Tvätta med tvål och vatten efteråt för att få bort den läskiga doften av polermedlet. Torka med trasa som inte repar.

2-3. Ska funka med bandstiftsverktyg. Kan bli enklare om du först delar länken vid spännet. En liten skruvmejsel, med bredd 1,2 mm funkar också. Se till att ha tryck på ändlänken med ett finger från ovan (dvs framsidan av boetten), för du vill INTE att länken poppar ut på ovansidan av klockan då det är ganska bra fjädertryck i stiften. De kan repa ovansidan av boetthornen. Länken ska alltså lämpligen tryckas ut nedåt/undertill. Ta en sida av stiftet åt gången och med hjälp av trycket från ovan ser du till att de inte poppar in i hålet igen. Om du vill undvika repor på undersidan kan du med fördel använda maskeringstejpen igen.

Blev detta begripligt?

mvh A

Nja...jag tror det, blev lite klokare iaf.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Denna tråden har just gått från bra till fantastisk!
Jag återkommer med Rolex-frågor!

Börjar med denna; med risk för dubbelpostning både här & på K&S; vart köper jag bäst en "ärlig" 16xx med blå tavla, stavindex & Jubilee-länk? Helst från början av -70-talet.

Hjälp mig, tack. Springer ni på en schysst annons/säljare, så PM:a mig.

Om jag har en budget på 15-20K, är jag hyfsat rätt ute då?
 

Sond

Patek
Denna tråden har just gått från bra till fantastisk!
Jag återkommer med Rolex-frågor!

Börjar med denna; med risk för dubbelpostning både här & på K&S; vart köper jag bäst en "ärlig" 16xx med blå tavla, stavindex & Jubilee-länk? Helst från början av -70-talet.

Hjälp mig, tack. Springer ni på en schysst annons/säljare, så PM:a mig.

Om jag har en budget på 15-20K, är jag hyfsat rätt ute då?

Typ den här..?: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-blue-dial--id2498485.htm?dosearch=true&query=rolex datejust blue&resultview=list&searchexplain=true&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Typ den här..?: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-blue-dial--id2498485.htm?dosearch=true&query=rolex datejust blue&resultview=list&searchexplain=true&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Typ exakt en så´n, ja!!! :D
Har kollat på den, men är alltid skeptisk mot Italienska Chrono24 säljare...

Kommentarer på skick/säljare?
Nå´n som "känner" dom?
Är dom med i "good guy" Chrono 24-tråden? Måste kolla... ;)
Vad ska jag fråga om vid kontakt med dom?

/Ron
 

ErikGBG

Audemars
Kända säljare på vintage rolex market har jag alltid köpt av och det finns många. Nån av dom har säkert det du är ute efter. Kommer upp säker hundra anonser per dag där, perfekt startsida på datorn:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Trevligt med kunnigt folk, välkommen in bland oss klocknörds acce1999!

Men nu till mina 3 frågor om ROLEX!

1. Hur polerar jag guld delarna på min 16613, kan jag göra det själv eller borde jag lämna in den hos AD?!
2-3. Hur får jag bort länken från min Milgauss och YM, har provat med vanliga bandstifts verktyg om den nu heter så.




Gör det enkelt för dig, använd rätt verktyg.


20130815_200557_zps6fe8bea3.jpg
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vilken modell är den mest eftertraktade/säljs mest av nya rolex i Sverige idag?
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Typ den här..?: https://www.chrono24.se/rolex/datejust-blue-dial--id2498485.htm?dosearch=true&query=rolex datejust blue&resultview=list&searchexplain=true&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Nå; vad tror den samlade Rolex-eliten om klockan i länken?

Säljaren fanns med i "Good Guy"-tråden och de svarade bra på tilltal - om än på tafflig engelska. ;-)

Klockan ska enl dom gå bra, allt funkar och är original. (återigen - enl säljaren...)

Vad säger ni? Känns den koscher?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nå; vad tror den samlade Rolex-eliten om klockan i länken?

Säljaren fanns med i "Good Guy"-tråden och de svarade bra på tilltal - om än på tafflig engelska. ;-)

Klockan ska enl dom gå bra, allt funkar och är original. (återigen - enl säljaren...)

Vad säger ni? Känns den koscher?
Tycker att boetten ser OK ut, inte allt för hårt åtgången, men ta en extra titt på säljarens bild nummer 7. Tavlans ser ut att ha ett diskret mönster (som "linen dial") som gör att den inte är homogent blå, om det är något som är angeläget för dig. (Jag kanske ser fel, förresten...)

Har inga personliga erfarenheter av säljaren.

mvh A
 
Topp