• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ZQT

The Banker
2-Faktor
Svaret finns säkert redan men vad innebär maxi-case/dial. Varför just maxi? Skulle någon kunna göra en bildjämförelse? :)

Maxicase/dial = den större tavlan och boett som återfinns på bland andra 116610. Här jämfört med föregångaren 16610 som inte har maxicase/dial

Maxi på 116610
DSC09990_zps4626b177.jpg~original



Utan maxi på 16610:
1329345d1388504401-i-have-chance-trade-my-16610-rolex-submariner-16610-1009x1024.jpg


Lite överkurs: Finns en transitional-sub med maxidial och "vanligt" case: 16610LV. (Där LV står för den gröna färgen. De svarta, vanliga subbarna har LN som suffix som står för noire, dvs svart)


16610LV_Mark_8_1_M_Serial_2008.jpg



Jag tänkte på prisbilden på 5513 och 1680, ligger de på på samma? Runt 40k ca?

Beror lite på. En sämre 5513 ligger lite billigare än 40 men 1680 ligger runt 40, vilket är min uppfattning.
 

mjian

Omega
Nåra dumma frågor men mig skulle svaren göra klokare iaf:)

1. Varför är så många emot polering? Är det pga av vintage-klockor i de fallen?

2. Man vill ju gärna klämma och testa klockan innan köp (beg. köp syftar jag på nu), är det OK med AD att bara knalla in för att prova, utan tanke på att köpa just därifrån? Vad säger Rob E, som finns här bland oss :) ?

3. Service sker ca. var 5 år tyckte jag mig läsa, stämmer det?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Nåra dumma frågor men mig skulle svaren göra klokare iaf:)

1. Varför är så många emot polering? Är det pga av vintage-klockor i de fallen?

2. Man vill ju gärna klämma och testa klockan innan köp (beg. köp syftar jag på nu), är det OK med AD att bara knalla in för att prova, utan tanke på att köpa just därifrån? Vad säger Rob E, som finns här bland oss :) ?

3. Service sker ca. var 5 år tyckte jag mig läsa, stämmer det?

1. Hairlines, dings och battlescars berättar en historia. Vintage är historia. Varför polera bort det? Dessutom finns det massvis av felpolerade Rolex.

2. Hur skulle du känna, som arbetare/ägare om folk kom in med enbart en tanke - att prova för att köpa annanstans?

3. Beror helt på hur du behandlar din bil. Saker inuti kan gå sönder om du kör den hårt. Till slut torkar oljorna ändå, service bör ske innan det sker så att delar inte hinner "slipas". Då kan servicen bli dyr och delar kan behöva bytas ut.

Tänker på fråga 2. Vad är det för klocka du är ute efter?
 

mjian

Omega
1. Hairlines, dings och battlescars berättar en historia. Vintage är historia. Varför polera bort det? Dessutom finns det massvis av felpolerade Rolex.

2. Hur skulle du känna, som arbetare/ägare om folk kom in med enbart en tanke - att prova för att köpa annanstans?

3. Beror helt på hur du behandlar din bil. Saker inuti kan gå sönder om du kör den hårt. Till slut torkar oljorna ändå, service bör ske innan det sker så att delar inte hinner "slipas". Då kan servicen bli dyr och delar kan behöva bytas ut.

Tänker på fråga 2. Vad är det för klocka du är ute efter?


Det var det jag tänkte, ang 1:an...

Personligen gillar jag inte tanken på att bara gå in, prova och gå ut. Men jag har märkt, efter att ha läst många trådar här att det verkar vara rätt vanligt förekommande. Gå förbi en AD, klämma på och fota och sen drömma vidare alt. jaga beg. ändå... Så jag undrade rätt generellt om det var OK och allmänt beteende bland klocknördar :)

MEN, som jag skrev så vill man ju gärna testa klockan på armen innnan man slänger iväg xx' kr, och bestämmer sig. Kanske köper en för säg 40k, osså ramlar den in med posten och känns inte alls bra.

Har inte riktigt bestämt mig än, men de tre som slåss om förstaplatsen är, B&M riviera, Sub eller DateJust 2...
 

Icaras

Rolex
Det var det jag tänkte, ang 1:an...

Personligen gillar jag inte tanken på att bara gå in, prova och gå ut. Men jag har märkt, efter att ha läst många trådar här att det verkar vara rätt vanligt förekommande. Gå förbi en AD, klämma på och fota och sen drömma vidare alt. jaga beg. ändå... Så jag undrade rätt generellt om det var OK och allmänt beteende bland klocknördar :)

MEN, som jag skrev så vill man ju gärna testa klockan på armen innnan man slänger iväg xx' kr, och bestämmer sig. Kanske köper en för säg 40k, osså ramlar den in med posten och känns inte alls bra.

Har inte riktigt bestämt mig än, men de tre som slåss om förstaplatsen är, B&M riviera, Sub eller DateJust 2...
Anledningen till att det är "accepterat" är nog främst att någon som traskar in i en butik alltid är en potentiell kund - oavsett vad man vill tro.

Med det sagt så tror jag att många AD:s låter dig klämma ganska många gånger innan de blir irriterade. Trots att du köper klockan på annat håll är det kanske butiken du besökt som blir första tanken när väl tiden är inne för service.

Men visst, det känns ju lite trist att utnyttja en AD för att sedan gå till t ex uret.se när det väl gäller köp. Begagnat vet jag inte... alla kan ju inte köpa nytt :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har insett att jag har dålig koll på länkar, ännu mindre koll på Jubilee och minimal koll på så kallad USA-Jubilee.

USA-Jubileen ser ju lite annorlunda ut än dom Schweiziska, speciellt i ändlänkarna. Och ändlänkarna är ju även omärkta. Innebär det att det fanns olika Jubilee beroende på vilken klocka de var tänkta att användas för eller är ändlänkarna 'universal'? Finns det öht. olika ändlänkar på dessa Jubilee?

Äger en USA-Jubilee som sitter på en GMT och funderar på om den är tänkt att kunna passa även på t.ex. en DJ.
 

Rikard

Omega
Vet inte hur Nymans gör. Antar att det är det samma. Annars blir det nog ett stort överflöde av kunder.

Nymans drar av 700:- SEK om man väljer bort polering.
Jag kan förstå att man ibland väljer bort polering av olika anledningar. Vissa vill att det ska synas att den är använd, andra vill inte slita på materialet etc.
 

Grusja

Breitling
Har en 1601 dj som genomgår en helservice hos Klarlund i Köpenhamn. Har precis fått veta att de inte kan garantera vattentäthet pga korrosion (plexin sitter alltså inte helt tätt). Vad innebär det egentligen? Jag kan leva med att inte kunna använda klockan i duschen men vill gärna veta om den klarar av vardagsliv osv.
Tack!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nåra dumma frågor men mig skulle svaren göra klokare iaf:)

1. Varför är så många emot polering? Är det pga av vintage-klockor i de fallen?

2. Man vill ju gärna klämma och testa klockan innan köp (beg. köp syftar jag på nu), är det OK med AD att bara knalla in för att prova, utan tanke på att köpa just därifrån? Vad säger Rob E, som finns här bland oss :) ?

3. Service sker ca. var 5 år tyckte jag mig läsa, stämmer det?

Big no no enligt mig. Jag har en vän som arbetar i butik och det händer honom/kedjan hela tiden. Tänk dig själv att lägga ner en 15-30 minuter på en kund och sedan avslutar han/hon(nej, inte hen) med "vad bra, då ska jag beställa på nätet" och traskar sedan därifrån. :blackeye:
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Big no no enligt mig. Jag har en vän som arbetar i butik och det händer honom/kedjan hela tiden. Tänk dig själv att lägga ner en 15-30 minuter på en kund och sedan avslutar han/hon(nej, inte hen) med "vad bra, då ska jag beställa på nätet" och traskar sedan därifrån. :blackeye:


Ja man kan ju vara smidig. Men tänk vad jobbigt om man tänkt att köpa från butiken och så blir man misstänkligjord.
Att köpa en klocka för 60K kan kräva flera besök och testningar innan man bestämmer sig.
Så det är nog i butikens intresse att ge alla kunde hög service och vara behjälpliga vid test.

Men som kund behöver man ju inte vara en "dick" och babbla om att man kanske köper den på nätet :)

Men jag gillar inte försäljare som liksom bara vill ge en bra service om dom är stensäkra på att man ska köpa just då.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur gör ni med serienummer? Har ni någon guide som ni uppfattar som mer rätt?

Kollar man på 1966-1970 så finns det många olika svar på detta. Dock har jag hittat några som har lite liknande varianter på tabeller:

http://www.bernardwatch.com/Rolex-Serial-Numbers
http://www.drwatch.se/?p=SERIENR
http://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers
http://www.oysterinfo.de/en/detailinfos/seriennummern/
Känns som man bara kan gissa sig till var undelaget till dessa listor kommer ifrån. Kan tänka mig att vissa bara är mer eller mindre kopierade rakt av, från någon annan lista. Själv kollar jag på VRF (vintage såklart) först och främst. Där får man en hum om var man kan placera den, och för mer exakt år, får man gissa sig till och/eller dra egna slutsatser om.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Känns som man bara kan gissa sig till var undelaget till dessa listor kommer ifrån. Kan tänka mig att vissa bara är mer eller mindre kopierade rakt av, från någon annan lista. Själv kollar jag på VRF (vintage såklart) först och främst. Där får man en hum om var man kan placera den, och för mer exakt år, får man gissa sig till och/eller dra egna slutsatser om.


nvm, hittade
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Läser i en granntråd om att man skall kunna se en Rolexkrona inetsat kl sex på glaset, har en SubC från 2012 men ser inget när jag kikar. när började man med det?
 

Tictac

Friends of KS
2-Faktor
Har en just nu D series och har också sett den på mina gamla klockor 14060m Z series och DJII från 2013.

Försökte ta en bild med ifån...
dd_etched2.JPG
 

Obeedoobe

Friends of KS
Hur vanligt är det med denna typ av patina på en så pass "ung" klocka? Har bara sett denna typ av färg på tavlor med målade index tidigare. Klockan i fråga är från 1990.

image.jpg


Säljs av DrWatch

Mvh
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hur vanligt är det med denna typ av patina på en så pass "ung" klocka? Har bara sett denna typ av färg på tavlor med målade index tidigare. Klockan i fråga är från 1990.


Säljs av DrWatch

Mvh
Läste nånstans att de mörknar om de legat mörkt. Håller med om att visarna borde matcha när index/gmtvisarn har mötknat så mkt.
 

card

Panerai
2-Faktor
Vilka modeller har använt/använder sig av borstade sidor på länkbitarna istället för polerade?
 

tissoter

Audemars
Vart tycker ni jag ska leta om jag är på jakt efter en Vintage Rolex, tänker främst DJ/Air King. Jag har kikat på Kaplans/uretvintage/lite pantbanker/TTT/Drwatch/och k&s/Tradera/Blocket(tyvärr) Vart har jag missat att leta?

Orkar inte starta ny tråd så lånar, hoppas det e ok!
 
Topp