• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sond

Patek
Hur gör ni med serienummer? Har ni någon guide som ni uppfattar som mer rätt?

Kollar man på 1966-1970 så finns det många olika svar på detta. Dock har jag hittat några som har lite liknande varianter på tabeller:

http://www.bernardwatch.com/Rolex-Serial-Numbers
http://www.drwatch.se/?p=SERIENR
http://www.bobswatches.com/rolex-serial-numbers
http://www.oysterinfo.de/en/detailinfos/seriennummern/

Tar upp den här posten för att fråga en mer specifik fråga; Enligt vissa så slog Rolex i 999999-taket 1953(eller mellan 1953 och 1957 enligt vissa uppgifter). Det gjorde att de började om från 100000. Är detta verifierat? I många tabeller så ser man att serienumren bara fortsätter i stigande takt. Medan andra har en nedgång eller oregelbundenhet vid denna tid. Själv försöker jag ibland använda VRF och där ser man en viss brist på logik med serienumren under 50-talet och början på 60-talet, om jag tolkat det rätt.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Rookien

Panerai
LEC Rolex
Kan omöjligt hitta lasergravyren i glaset på min 114270 från 2009 - Y serie.
Lyser med ficklampa men ser nada.
Antingen är min syn kass eller så har den inte kronan...
Visst skall den sitta vid 6 på uret?
Någon som har en 114270 och kan ge lite info.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Rolex började med kronan i glaset 2002 och alla modeller hade den 2004.
Så det är inte säkert att din klocka har den då Y-serien är tillverkad 2002.
 

Rookien

Panerai
LEC Rolex
Kan omöjligt hitta lasergravyren i glaset på min 114270 från 2009 - Y serie.
Lyser med ficklampa men ser nada.
Antingen är min syn kass eller så har den inte kronan...
Visst skall den sitta vid 6 på uret?
Någon som har en 114270 och kan ge lite info.

Edit : V - serie (skrev fel pga hjärnsläpp)
 

poormans

Rolex
Hur vanligt är det med denna typ av patina på en så pass "ung" klocka? Har bara sett denna typ av färg på tavlor med målade index tidigare. Klockan i fråga är från 1990.

image.jpg


Säljs av DrWatch

Mvh


finns en del riktigt patinerade klockor men WG i omlopp, jag tror inte alla är kosher men en del är det

jag har själv en 16750 med lite patina på index och visare den är dock ljusare i index än den du visar men mkt har givetvis att göra med i vilket ljus man tar bilderna oxå, du kan få en ljus patina att se mörkare ut och en mörk att se ljusare ut

här är en bild på min i dagsljus då är den rätt ljus men ska ta en bild till nästa gång jag är på banken och lägga in här oxå

sen är det sant att de ändrar färg om de ligger mörkt, har en kompis som har en creme dial daytona som ligger på tillväxt, den har nog legat i kassaskåpet i ca 2-3 år nu och den har mörknat en del på den tiden

då pratar vi visserligen basecoat och inte index patina men färg ändras under vissa förutsättningar

cheers
christian
 

Hobo

Breitling
LEC Rolex
Kan omöjligt hitta lasergravyren i glaset på min 114270 från 2009 - Y serie.
Lyser med ficklampa men ser nada.
Antingen är min syn kass eller så har den inte kronan...
Visst skall den sitta vid 6 på uret?
Någon som har en 114270 och kan ge lite info.
Prova att lysa rakt från sidan med ficklampan. Funkade för mig (214270).
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vart tycker ni jag ska leta om jag är på jakt efter en Vintage Rolex, tänker främst DJ/Air King. Jag har kikat på Kaplans/uretvintage/lite pantbanker/TTT/Drwatch/och k&s/Tradera/Blocket(tyvärr) Vart har jag missat att leta?

Orkar inte starta ny tråd så lånar, hoppas det e ok!


Kolla på vintage rolex market: http://www.vintagerolexforum.com/

Just DJ och Air King tycker jag kommer ofta där. Speciellt från säljare i HnK som är en gigantisk marknad för Rolex.
 

ViperX

Omega
Hej

Jag är ganska ny i KS men jag har funderingar på rolex submariner trippel zero. Är det något mer samlarvärde i dem jämfört med en "vanlig" sub?
 

tissoter

Audemars
Måste fråga alla experter här, Vad är skillnad mellan Rolex oyster p Date och Datejust? Har jag förstått det rätt om jag påstår att Date är lite mindre (34 mm) samt saknar quickset innan 1977, samt att alla har Oysterlänk som standard och inte Jubileé?
Ska köpa en inom snar framtid, har smala handleder så tror 34 skulle passa bättre än 36.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Måste fråga alla experter här, Vad är skillnad mellan Rolex oyster p Date och Datejust? Har jag förstått det rätt om jag påstår att Date är lite mindre (34 mm) samt saknar quickset innan 1977, samt att alla har Oysterlänk som standard och inte Jubileé?
Ska köpa en inom snar framtid, har smala handleder så tror 34 skulle passa bättre än 36.


Är ingen expert, men tror att det ser ut ungefär såhär:
Oyster Date 34 mm är manuell, alltså att man drar upp den varje gång
Oyster Perpetual Date 34mm är automatisk
Oyster Perpetual Datejust 36mm är automatisk

Daten var väl mer instegsmodell, som du säger så var det endast Oysterlänk. Datejusten var lite finare med valbar länk, tavla, material (guld/stål osv).

Kan någon rätta mig om jag har fel? :)
 

Snickarn

Breitling
Har alla sea dweller 16600 SEL? Alltså modellerna mellan 1992-2007(8)?
Lumen på dessa klockor är det den typ som dör med åren? Vad kan man vänta av en klocka från 94?

Tack för er kunskap..
 

tissoter

Audemars
Okej då var det dags, antingen kan jag sova gott eller behöva missbruka mina sömntabletter för ångesten.
Jag har som flera säkert vet varit på jakt efter min första Rolex, Vintage/Nytt, varit på Bergströms och kollat men liksom inte kunnat bestämma mig. Jag har därför snokat dag ut och dag in på alla hemsidor som säljer vintage och sett om jag kunnat hitta något som fallit mig i smaken. Som första Rolex hade jag bestämt mig för att jag inte ville ha manuellt så Precision gick bort ganska tidigt men Air King,Date,Datejust och Explorer II låg kvar på listan.

Efter mycket velande så stötte jag på den här daten på 34 mm med twotone bracelet på Uret för en överkomlig peng. Jag satt och vände på min börs (Också den Rolex) och ur den ramlade en liten slant och jag insåg att jag kan nog slå till på lite vintage ändå.

Sagt och gjort, ringde till Uret och pratade med kundservice för att få mer information. VÄLDIGT trevlig tjej där måste jag säga. Jag fick då information om att det borde passa utmärkt med en 34 mm på mina smala handleder, sen frågade jag även om den för mig något okända tavlan. Fick till svar att den skulle vara rätt ovanlig med 18K guldindex på dessa modeller. (Kan någon bekräfta det-)



Efter samtalet gjorde jag en beställning och väntar nu ivrigt.


Kommer jag bli nöjd tror ni eller är det bara låta den gå i retur direkt? Bild och länk http://www.chrono24.com/en/rolex/oyster-perpetual-15055--id3186540.htm?id=3186540&picnum=4&tab=pics
 

Joseph

Cartier
Hur uttalar man referensnamnen på Rolex? T.ex 116610, säger man hundrasextonsexhundratio, eller hundrasextontusensexhundratio?
 
Topp