Laddar...
Klockor och Urmakeri hos Klockmaster-Stockholm

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Officiella Seikotråden

Diskussion i 'Kobra Kai' startad av yonsson, 28 juli 2013.

1. yonsson
    Trådstartare

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Här kan man diskutera märkesspecifika frågor relaterade till Seiko om allt från hur man regulerar ett 7s26 till vilken Seiko tuna-modell som är störst.

Notera att Seiko innefattar allt från Seiko 5 upp till Grand Seiko och Credor, då allt detta ligger under Seiko som företag. Printers och kopiatorer däremot är inte klockor och bör icke diskuteras nedan.

Observera att denna tråd kommer bli smashad om den enbart innehåller bilder, så försök använda den som ett frågeforum.

Ämnen av arten Seiko vs "valfritt märke" bör undvikas om det inte är en direkt fråga där två olika modeller jämförs. Anledningen är att de diskussionerna sällan håller någon kvalitet.

Detta innebär självklart inte heller att samtliga frågor som avhandlar Seiko måste ligga inom tråden, utan se det snarare som en frågehörna

Söker du specifik info som exempelvis en köpguide, så kan det finnas här:
    http://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Om du postar en bild, skriv då härna klockan referens/modell-nummer!

Senast ändrad: 25 juli 2015
    john b, Fixoflex, sotarn och 10 andra gillar detta.
  2. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Jag bränner av första frågan när jag ändå är i rullning.
    Vad innebär "hard coated metal", vilket är Seikos motsvarighet till keramiska inlägg?
    Både MM600/SBGA029, SBBN015, MM300/SBDX001 och SBGA029 har ju detta om jag förstår saken rätt.

Ramlösa gillar detta.
  3. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    På jakt efter en billig beater till pappa, och undrar om någon har erfarenhet av Seikos Solar, och hur de står sig mot Citizens Eco-Drive??

4. Kettil

Kettil Biskop

Vem förbarmar sig? Se K&S...

Mr_Jonas gillar detta.
  5. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Hur definierar du billig?
    Jag har läst att dessa ska vara bra. De tillhör prospex-linjen så de borde hålla bra kvalitet.
    http://watchhubs.com/en/japan-domestic-model/503-seiko-scuba-diver-prospex-solar-mens-sbdj001.html
    Det finns även en billigare variant av samma klocka.

Edit: Citizens Eco-Drive finns ju i massivs av olika tappningar, så det är en svår fråga att svara på. Det finns nog både riktigt bra modeller och riktigt dåliga modeller.

Camo00 gillar detta.
  6. _jonte

_jonte Friends of KS

Nu förväntar jag mig att du redan googlat detta... Så gissning är att de aktivt skapar en keramisk eller semikeramisk förening i ytan. Ungefär som man gör på skärande verktyg som borrar osv.

7. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Hmmm. Googlat har jag, men inte fått några bra svar. Jag är inte heller säker på att det är samma sorts coating på mm300/600 som på GSen. Det kan i och för sig vara så att underlaget skiljer sig åt och att ytan är samma, men GSen ser mer keramisk ut och mindre glasig.

Ramlösa gillar detta.
  8. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Google, sökte och mailade tom Seiko i samband med min recension av sbga029, men fick aldrig klarhet i hur eller vad de gör för att uppnå detta :(

Ramlösa och yonsson gillar detta.
  9. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Då tror jag på någon hemlig teknik.
    I'm not saying it's aliens, but it's aliens. :)

Alexander Frandsen, Bojke, vonbahr och 3 andra gillar detta.
  10. China

China Guest

Exakt, och "hard" i det här fallet handlar förmodligen om en beläggning på över 4 micron. Jag skulle tro att Seiko inte är så pigga på att svara på frågor om den här processen, eller vilka material man använder, men att det handlar om s.k. biocompatible ceramic coatings.

_jonte och yonsson gillar detta.
  11. _jonte

_jonte Friends of KS

Den är mycket elegant. Men krävs nog en hemmapulare som fixar service själv. Du får väl övertala McGyver helt enkelt... :)

12. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Åh, en tråd för en fråga jag funderat på ett tag: om jag gillar titansamuraien men inte vill bli pungslagen för ett halvrisigt ex på tradera, vad testar jag istället? Snygga visare och titan är viktigare än automatiskt urverk (samuraiens är ju heller inget horologiskt mästerverk), quartz, kinetic etc är helt ok. Några tips?

13. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Det beror på vad du har för budget, men här är några:

SBDC007 -Titan, 6R15 urverk (samma som i sumon)

MM600 -spring drive

SBDN001 -Solar, kinetic

Sen finns ju även Seiko astron. Stor som ett hus, men fin.

papadok gillar detta.
  14. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    mm600 får vi nog räkna bort, och astrons storlek är helt bananas. Sbdc007 har jag kollat på många gånger: perfekt på papperet men saknar det cleana hos samuraien och talar inte riktigt till mig. Återstår den lilla sbdn001 - som känns som ett kap! Finns det mer i seikos oöverskådliga fyndklass som man inte får missa?

15. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Det finns ju massvis med coola gamla modeller, som exempelvis Seiko AGS

Sen finns ju även SBDX007 -Landmaster. Den har samma visare som titan-samuraien. Den tillhör prospexlinjen.

Edit: Dock inte fyndklass.

Bojke gillar detta.
  16. carlanton

carlanton Biskop

Jag vill köpa en Tuna, men day-date är en stor turnoff. Finns det någon tavla utan dagvisning som passar? Finns det aftermarketvisare till verket?

Ska jag sälja min Breitling och pruta ned tunan i Globen till 8000?

17. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    De gamla tunorna har enbart datum. Av de nya är det nog bara SBDX011 som enbart har datum.

Jag är VÄLDIGT sugen på att köpa en SBBN015 och ha som beater, men den har dagvisning.
    Jag har svårt att se att man skulle vilja ha en tuna som daglig klocka eftersom de är rätt stora, så om det är din enda klocka, så hade jag nog behållit den.

Angående visare, så passar nästan alla automat-visare alla automatiska urverk och det finns massvis med eftermarknadsalternativ. Bäst är dock att försöka få tag på några andra originalvisare, eftersom Seiko har så bra lyspasta och det kan se lite konstigt ut om inte visarna lyser lika bra som urtavlan.

Rolfex och Mr Skurkburk gillar detta.
  18. carlanton

carlanton Biskop

Men kan det vara så att den gamla urtavlan passar? Har provat den ett par gånger och tycker inte den känns så jättestor, men som du säger är det kanske inte något man vill ha varje dag. Själv tycker jag att länken är ganska usel och det svarta vridringsinlägget gansa fult så jag kommer köra på SBBN017.

Fast egentligen vill jag ha en Arnie...

19. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Har inget konstruktivt svar på din fråga men jag tror mer på _jontes teori. Däremot vill jag tillägga att Seiko också använder keramiska fasta inlägg, tex i min blå Anantakronograf samt i Astron.

20. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vartifrån kommer namnet Seiko ?
    (OBS seriös fråga)

Affe gillar detta.
  21. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Ursprungliga namnet var Seikosha, betyder ungefär "House of Exquisite Workmanship"

CyberAndre, ANkk och Vevaren gillar detta.
  22. carlanton

carlanton Biskop

Är Wired ett eget märke eller en en underlinje till Seiko? Är det bara genom Wired man gör collabos med andra märken? Dessa dyker upp då och då i min instagramfeed.

23. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
    Du får fråga lite mer specifikt om jag ska kunna svara på det. Det är inte ovanligt med tuna-tavlor i skx-klockor. 7s26, 6R15 och 8L35-urverken kan man byta visare och tavlor mellan. Visarna kan man byta utan att modifiera, men jag är inte helt 100 på om man måste fila ner visarfötterna om man byter mellan 8L35 och de andra (men troligtvis måste man inte det.

Vad menar du med "den gamla urtavlan"? Menar du den gamla kvartsaren, så chansar jag på att den inte är så smidig att byta, men att den har samma storlek.

24. yonsson
    Trådstartare

Från:
    GBG
  25. carlanton

carlanton Biskop

Jag tror att det är mer modeklockor än de andra linjerna. På Rakuten brukar de benämnas "WIRED Seiko" så jag antar att de hänger ihop. Stussy-samarbetet är det enda roliga jag hittat.

yonsson gillar detta.
  26. Yesper

Yesper Bonde

Har en skx007 från 2000. Ingen aning om den blivit servad innan men är lite nyfiken på vad det kostar att få den vattentät? Jag är helt ny på detta så vet inte alls vad det borde kosta, pratar vi ett par hundrigar eller nån tusenlapp? :)

27. carlanton

carlanton Biskop

Vad får dig att tro att den inte är tät? Gör ett trycktest hos vilken bättre urhandel som helst, kostar en hundralapp. Klarar den testet behöver du inte göra något. Om du nu inte är duktig själv eller känner en urmakare med mycket delar så är det förmodligen billigare att köpa en ny SKX än att laga en trasig. Min budgeturmakare kunde inte få tag på en originalkrona till min, trots att han i övrigt är rätt bra på att hitta delar.

28. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Hej behöver hjälp. Min skx009 är ganska seg i vridningen/ bezelen. Tog loss igår och rengjorde. Inte så stor skillnad, ska jag olja in eller vad anser ni?

29. carlanton

carlanton Biskop

Lösningen är att köpa en bättre klocka...

30. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Seiko Skx009 är en utmärkt klocka, jag frågade inte om rådgivning för köp. Så tack för din expertis. Någon annan som har relevanta förslag?

Surfarn, Andyrew, pale_ale och 1 annan gillar detta.