• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

carlanton

Audemars
Seiko Skx009 Àr en utmÀrkt klocka, jag frÄgade inte om rÄdgivning för köp. SÄ tack för din expertis. NÄgon annan som har relevanta förslag?

Jag har ocksÄ haft en, den var trög i vridringen. Jag har klÀmt pÄ ett par till som var precis lika nya och precis lika tröga i vridringen. Jag har Àven haft en Monster som var trög i vridringen. Om din rÄkade vara perfekt frÄn början och har blivit trögare kanske den har fÄtt en smÀll och blivit krokig pÄ insidan?
 

Yesper

Omega
Vad fÄr dig att tro att den inte Àr tÀt? Gör ett trycktest hos vilken bÀttre urhandel som helst, kostar en hundralapp. Klarar den testet behöver du inte göra nÄgot. Om du nu inte Àr duktig sjÀlv eller kÀnner en urmakare med mycket delar sÄ Àr det förmodligen billigare att köpa en ny SKX Àn att laga en trasig. Min budgeturmakare kunde inte fÄ tag pÄ en originalkrona till min, trots att han i övrigt Àr rÀtt bra pÄ att hitta delar.
Tack för tipset! Den jag har Àr perfekt sliten och blekt sÄ en ny vore lite trÄkigt faktiskt! FÄr kila ivÀg och testa den :)
 
Fantastisk idé!
Har beslutat mig för att spara ihop till en GS. Kommer inte ihÄg modell men Àr vit urtavla och blÄ visare. Funderar pÄ om man gör bort sig om man inte kör pÄ spring drive modellen, utan "bara" high beat? FörstÄr att svaret Àr subjektivt, men för mig Àr det vÀldigt mycket pengar redan för en vanlig GS. Vill inte vara dumsnÄl, men Àr vÀl 10k skillnad i pris...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fantastisk idé!
Har beslutat mig för att spara ihop till en GS. Kommer inte ihÄg modell men Àr vit urtavla och blÄ visare. Funderar pÄ om man gör bort sig om man inte kör pÄ spring drive modellen, utan "bara" high beat? FörstÄr att svaret Àr subjektivt, men för mig Àr det vÀldigt mycket pengar redan för en vanlig GS. Vill inte vara dumsnÄl, men Àr vÀl 10k skillnad i pris...
Antar att det Àr SBGH001 du tÀnker pÄ? Otroligt fin dinka med Seikos legendariska Hi-beat 36000 bph. (9S85) StorleksmÀssigt Àr den ocksÄ bra med sina 40mm. Servningsintervallerna ska vara samma som pÄ pÄ deras 28 800 bph GS-modellerna
 
C

Crowolf

Guest
HÀr kan man diskutera mÀrkesspecifika frÄgor relaterade till Seiko om allt frÄn hur man regulerar ett 7s26 till vilken Seiko tuna-modell som Àr störst.

Notera att Seiko innefattar allt frÄn Seiko 5 upp till Grand Seiko och Credor, dÄ allt detta ligger under Seiko som företag. Printers och kopiatorer dÀremot Àr inte klockor och bör icke diskuteras nedan.

Observera att denna trÄd kommer bli smashad om den enbart innehÄller bilder, sÄ försök anvÀnda den som ett frÄgeforum.

Ämnen av arten Seiko vs "valfritt mĂ€rke" bör undvikas om det inte Ă€r en direkt frĂ„ga dĂ€r tvĂ„ olika modeller jĂ€mförs. Anledningen Ă€r att de diskussionerna sĂ€llan hĂ„ller nĂ„gon kvalitet.

Detta innebÀr sjÀlvklart inte heller att samtliga frÄgor som avhandlar Seiko mÄste ligga inom trÄden, utan se det snarare som en frÄgehörna

Gött initiativ yonsson! Det hÀr blir trevligt. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej behöver hjÀlp. Min skx009 Àr ganska seg i vridningen/ bezelen. Tog loss igÄr och rengjorde. Inte sÄ stor skillnad, ska jag olja in eller vad anser ni?
Byt packning. De stretchas med tiden och blir slitna. DÄ blir vridringen för tight. Jag har skrivit en guide under hemslöjdsdelen. Kika pÄ den. Ny packning finns pÄ 10watches.com
Innan du gör det, sÄ kan du testa att vika ner friktionspinnen LITE OM packningen ser bra ut. Det gör att friktionen blir mindre och vridringen glider lÀttare.

Om du nu inte Àr duktig sjÀlv eller kÀnner en urmakare med mycket delar sÄ Àr det förmodligen billigare att köpa en ny SKX Àn att laga en trasig. Min budgeturmakare kunde inte fÄ tag pÄ en originalkrona till min, trots att han i övrigt Àr rÀtt bra pÄ att hitta delar.
Det Àr absolut inte billigare att köpa en ny. Se nedan. Han var uppenbarligen inte bra pÄ att hitta Seiko-delar.

Har en skx007 frÄn 2000. Ingen aning om den blivit servad innan men Àr lite nyfiken pÄ vad det kostar att fÄ den vattentÀt? Jag Àr helt ny pÄ detta sÄ vet inte alls vad det borde kosta, pratar vi ett par hundrigar eller nÄn tusenlapp? :)
Som sagt, testa den. Är den tĂ€t, sĂ„ Ă€r det bara att köra pĂ„. I annat fall, sĂ„ köper du en ny krona och en ny bakpackning. Total kostnad 200kr. Det Ă€r lĂ€tt att byta. Jag har skrivit en guide i hemslöjdsdelen pĂ„ hur man byter krona. Packning finns pĂ„ 10watches.com och krona finns pĂ„ chronograph.com
Nya urverk kostar dessutom cirka 300kr, sÄ du kommer aldrig behöva köpa en ny för att du inte kan rÀdda den gamla. ALLA delar finns att hitta billigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fantastisk idé!
Har beslutat mig för att spara ihop till en GS. Kommer inte ihÄg modell men Àr vit urtavla och blÄ visare. Funderar pÄ om man gör bort sig om man inte kör pÄ spring drive modellen, utan "bara" high beat? FörstÄr att svaret Àr subjektivt, men för mig Àr det vÀldigt mycket pengar redan för en vanlig GS. Vill inte vara dumsnÄl, men Àr vÀl 10k skillnad i pris...

Fördelen med spring drive Àr att de bör klara sig vÀldigt lÀnge utan service, men 3600-urverken Àr ju grymma, sÄ du blir nog inte besviken med en sÄdan heller. Om det Àr snowflake-tavlan du vill ha, sÄ finns den bara med ett urverk. Boetterna Àr Àven olika pÄ modellerna, sÄ mitt rÄd Àr att du vÀljer den storlek som du tror passar dig bÀst.

IMG_7738-1.jpg
 

carlanton

Audemars
Byt packning. De stretchas med tiden och blir slitna. DÄ blir vridringen för tight. Jag har skrivit en guide under hemslöjdsdelen. Kika pÄ den. Ny packning finns pÄ 10watches.com
Innan du gör det, sÄ kan du testa att vika ner friktionspinnen LITE OM packningen ser bra ut. Det gör att friktionen blir mindre och vridringen glider lÀttare.


Det Àr absolut inte billigare att köpa en ny. Se nedan. Han var uppenbarligen inte bra pÄ att hitta Seiko-delar.


Som sagt, testa den. Är den tĂ€t, sĂ„ Ă€r det bara att köra pĂ„. I annat fall, sĂ„ köper du en ny krona och en ny bakpackning. Total kostnad 200kr. Det Ă€r lĂ€tt att byta. Jag har skrivit en guide i hemslöjdsdelen pĂ„ hur man byter krona. Packning finns pĂ„ 10watches.com och krona finns pĂ„ chronograph.com
Nya urverk kostar dessutom cirka 300kr, sÄ du kommer aldrig behöva köpa en ny för att du inte kan rÀdda den gamla. ALLA delar finns att hitta billigt.[/TÀnkte mer pÄ service och större reparationer, borde vara svÄrt
Byt packning. De stretchas med tiden och blir slitna. DÄ blir vridringen för tight. Jag har skrivit en guide under hemslöjdsdelen. Kika pÄ den. Ny packning finns pÄ 10watches.com
Innan du gör det, sÄ kan du testa att vika ner friktionspinnen LITE OM packningen ser bra ut. Det gör att friktionen blir mindre och vridringen glider lÀttare.


Det Àr absolut inte billigare att köpa en ny. Se nedan. Han var uppenbarligen inte bra pÄ att hitta Seiko-delar.


Som sagt, testa den. Är den tĂ€t, sĂ„ Ă€r det bara att köra pĂ„. I annat fall, sĂ„ köper du en ny krona och en ny bakpackning. Total kostnad 200kr. Det Ă€r lĂ€tt att byta. Jag har skrivit en guide i hemslöjdsdelen pĂ„ hur man byter krona. Packning finns pĂ„ 10watches.com och krona finns pĂ„ chronograph.com
Nya urverk kostar dessutom cirka 300kr, sÄ du kommer aldrig behöva köpa en ny för att du inte kan rÀdda den gamla. ALLA delar finns att hitta billigt.

Urmakaren ifrÄga Àr typ 100 Är gammal och pensionerad, vÀldigt billig ocksÄ sÄ han Àr ursÀktad! Men kan man verkligen komma under nypriset om klockan mÄste tas isÀr helt för att repareras? En vanlig urmakare tar vÀl i alla fall ett par tusen för en enkel service. TÀnkte inte heller pÄ att man kan köpa nytt verk sÄ billigt...

Fick du ihop den defekta jag sÄlde till dig?

JÀttekonstig post, fixar nÀr jag har dator.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Ett nytt urverk kostar 320kr inklusive frakt. Jag hade bytt det gratis sjÀlv, men en urmakare tar nog nÄgra 100kr för det. Det Àr ju inte raketforskning direkt, utan tar cirka 15minuter om man gjort det nÄgra gÄnger.

Det som kostar nÀr man servar urverk Àr att det tar en jÀkla tid att plocka ner ett urverk i sina bestÄndsdelar, tvÀtta, olja och dÀrefter sÀtta ihop igen. Standardpris för en sÄdan service brukar vara cirka 1500kr pÄ billiga urverk utan komplikationer.

Ja, jag fick ihop klockan igen. Jag tryckte till krontuben med en tÄng sÄ den blev rund och dÀrefter satte jag dit en ny krona. Minns inte om det var nÄgot annat fel, men den fick sig lite tillsnyggning med poleringsduk och ett nytt vridringsinlÀgg ocksÄ.
 

carlanton

Audemars
Ett nytt urverk kostar 320kr inklusive frakt. Jag hade bytt det gratis sjÀlv, men en urmakare tar nog nÄgra 100kr för det. Det Àr ju inte raketforskning direkt, utan tar cirka 15minuter om man gjort det nÄgra gÄnger.

Det som kostar nÀr man servar urverk Àr att det tar en jÀkla tid att plocka ner ett urverk i sina bestÄndsdelar, tvÀtta, olja och dÀrefter sÀtta ihop igen. Standardpris för en sÄdan service brukar vara cirka 1500kr pÄ billiga urverk utan komplikationer.

Ja, jag fick ihop klockan igen. Jag tryckte till krontuben med en tÄng sÄ den blev rund och dÀrefter satte jag dit en ny krona. Minns inte om det var nÄgot annat fel, men den fick sig lite tillsnyggning med poleringsduk och ett nytt vridringsinlÀgg ocksÄ.

Kul! Har du kvar den? Hör av dig om du vill bli av med den!

Edit: fast det tar vi nog över PM isÄfall.
 

440

Breitling
Har en Samurai med 7s25-verk som har lite problem med datummekanismen. Det första "klicket" saknas och det Àr nÀstan omöjligt att anvÀnda quickset-funktionen. SjÀlva datumvÀxlingen funkar dÀremot bra vid normal gÄng. NÄgon som har en aning om vad felet kan vara och hur svÄrt det Àr att fixa? Det kanske blir billigare att köpa ett nytt urverk, men har inte lyckats hitta ett nytt till salu. NÄgra tips?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

7s25 Àr ett 7s26 utan dagvisning, sÄ det borde absolut gÄ att flytta över ett 7s26. Jag vÄgar inte ta gift pÄ det, men sÄvitt jag vet, sÄ Àr det enda skillnaden. Det gÄr sÀkert lösa om du lÀmnar den till en urmakare, men som sagt, alla i Sverige har inte koll pÄ dessa urverken (som Àven om de Àr enkla att arbeta med krÀver att man kan jaga delar sjÀlv).

Fan dÄ Àr det till dig man skickar pÄ service dÄ!
Jag gör bara enkla grejer och med klockor jag sjÀlv Àger. Det kÀnns lite onödigt att riskera andras klockor nÀr det finns oberoende urmakare som livnÀr sig pÄ det. Det finns ju alltid en risk att nÄgot gÄr snett Àven om jag hittills inte klantat mig nÀmnvÀrt.
 
Fördelen med spring drive Àr att de bör klara sig vÀldigt lÀnge utan service, men 3600-urverken Àr ju grymma, sÄ du blir nog inte besviken med en sÄdan heller. Om det Àr snowflake-tavlan du vill ha, sÄ finns den bara med ett urverk. Boetterna Àr Àven olika pÄ modellerna, sÄ mitt rÄd Àr att du vÀljer den storlek som du tror passar dig bÀst.

IMG_7738-1.jpg
Tack för tipsen. JÀkla grym urtavla pÄ den du skickade. Vad jag förstÄr sÄ hÄller bÄda urverken mycket hög klass, fast spring drive inte behövs servas lika ofta. Ska försöka ta mig till klockmaster i globen pÄ semestern och klÀmma lite pÄ nÄgra GS.
 

440

Breitling
7s25 Àr ett 7s26 utan dagvisning, sÄ det borde absolut gÄ att flytta över ett 7s26. Jag vÄgar inte ta gift pÄ det, men sÄvitt jag vet, sÄ Àr det enda skillnaden. Det gÄr sÀkert lösa om du lÀmnar den till en urmakare, men som sagt, alla i Sverige har inte koll pÄ dessa urverken (som Àven om de Àr enkla att arbeta med krÀver att man kan jaga delar sjÀlv).

MisstÀnkte att en sÄdan manöver Àr möjlig. Det verkar ju vara vÀldigt mycket enklare att fÄ tag pÄ ett 7s26 Àn ett 7s25, Àven om det hade kÀnts trevligare att ha rÀtt urverk.

NÄgot tips pÄ urmakare i SkÄne för detta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
NÄgot tips pÄ urmakare i SkÄne för detta?
Jag hade gÄtt in till random urmakare och frÄgat vad de tror felet Àr. Om du vill behÄlla det gamla urverket och det Àr delar som behöver bytas, sÄ kan du ju köpa ett 7s26 som donatorsurverk. Jag vet dock inte hur mycket som skiljer urverken Ät, sÄ du fÄr nog googla upp lite sprÀngskisser eller frÄga pÄ SCWF fÄr att fÄ ett bra svar.
 
  • Like
Reactions: 440
Antar att det Àr SBGH001 du tÀnker pÄ? Otroligt fin dinka med Seikos legendariska Hi-beat 36000 bph. (9S85) StorleksmÀssigt Àr den ocksÄ bra med sina 40mm. Servningsintervallerna ska vara samma som pÄ pÄ deras 28 800 bph GS-modellerna

Japp, det Àr den jag har kollat pÄ. Den eller sbga011 dom yonsson tipsade om. Vet inte prisskillnaden dock, Àr lite skeptisk till mÀtaren pÄ sbga011. Som sagt, fÄr klÀmma lite pÄ dem om de finns i Stockholm.

Btw,Vilka andra mÀrkens modeller skulle ni jÀmföra om man tÀnker pÄ urverken i GS?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Japp, det Àr den jag har kollat pÄ. Den eller sbga011 dom yonsson tipsade om. Vet inte prisskillnaden dock, Àr lite skeptisk till mÀtaren pÄ sbga011. Som sagt, fÄr klÀmma lite pÄ dem om de finns i Stockholm.

Btw,Vilka andra mÀrkens modeller skulle ni jÀmföra om man tÀnker pÄ urverken i GS?
PrismÀssigt Àr dom i stort sÀtt pÄ samma nivÄ bÀgge modellerna. Att jÀmföra GS urverk med andra tillverkares Àr inte helt enkelt... Hi beat-kalibrarna som kör i 36 000 bph Àr det frÀmst Seiko (9S85-kalibern) och Zenith (El Primero) som gör.

Spring drive (Seikos 9R-kalibrar) Àr unika i sin uppbyggnad och funktion och sÄledes nÀstan omöjliga att jÀmföras med andra klocktillverkares urverk. Men Seikos "standard" mekaniska GS-kaliber (9S65) kan vÀl jÀmföras med vad 8500-kalibern Àr för Omega.
 
PrismÀssigt Àr dom i stort sÀtt pÄ samma nivÄ bÀgge modellerna. Att jÀmföra GS urverk med andra tillverkares Àr inte helt enkelt... Hi beat-kalibrarna som kör i 36 000 bph Àr det frÀmst Seiko (9S85-kalibern) och Zenith (El Primero) som gör.

Spring drive (Seikos 9R-kalibrar) Àr unika i sin uppbyggnad och funktion och sÄledes nÀstan omöjliga att jÀmföras med andra klocktillverkares urverk. Men Seikos "standard" mekaniska GS-kaliber (9S65) kan vÀl jÀmföras med vad 8500-kalibern Àr för Omega.
Ingen skit, med andra ord :) stort tack!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen skit, med andra ord :) stort tack!

Ett tips Àr att lÀsa trÄdarna om GS som finns i trÄden som heter Seiko referensarkiv, samt lÀsa pÄ Grand Seikos hemsida.
Du kan fÄ en snabbsumering:
Samtliga GS-urverk Àr justerade för hand och ihopsatta för hand, Àven om jag inte tror spring drive-urverken behöver individuell justering (vilket de mekaniska och kvartsarna behöver för att kunna hÄlla tiden sÄ bra). DÀrefter Àr de testade i 6 positioner och 3 temperaturer. Samtliga urverk Àr testade hÄrdare Àn COSC-testerna. ALLA GS-urverk Àr riktigt bra alltsÄ.
https://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/
 
Ett tips Àr att lÀsa trÄdarna om GS som finns i trÄden som heter Seiko referensarkiv, samt lÀsa pÄ Grand Seikos hemsida.
Du kan fÄ en snabbsumering:
Samtliga GS-urverk Àr justerade för hand och ihopsatta för hand, Àven om jag inte tror spring drive-urverken behöver individuell justering (vilket de mekaniska och kvartsarna behöver för att kunna hÄlla tiden sÄ bra). DÀrefter Àr de testade i 6 positioner och 3 temperaturer. Samtliga urverk Àr testade hÄrdare Àn COSC-testerna. ALLA GS-urverk Àr riktigt bra alltsÄ.
https://klocksnack.se/threads/seiko-referensarkiv.1633/

Ska kötta igeonom din mastodontpost ;)
LÀste Àven pÄ nÄgot annat forum dÀr man ifrÄgasatte prisskillnaden mellan high beat och vanlig. Var vÀl 10k pÄslag för minimal förbÀttring i precisionen av tiden. Men Àr det high beat sÄ Àr det.
La ögonen pÄ en vanlig GS, sbgr059 ocksÄ. Trodde jag kunde komma ner lite i pris men den var i titan sÄ icke... fÄr vÀl förberedda mig pÄ att plÄnboken kommer fÄ sig en ordentlig omgÄng hur eller hur :dead:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen hade jag inte lagt extra pengar enbart pga hi beat, men det Àr ju annat som skiljer modellerna Ät ocksÄ. Det finns inga GSar med samma boett, tavla och tvÄ olika urverk.
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
Om man helt plötsligt fÄtt ett otippat sug efter en SNM033 eller SNM031 skulle ni Seiko-experter dÄ kunna tipsa om vilka stenar man ska börja leta under för att kunna skaka fram en sÄn?

//Johan
 

krÀmbulle

Alltid sugen pÄ inköp
2-Faktor
De tillverkas ju inte lÀngre och dyker upp sÀllan.
Ett tips Àr att ladda hem appen watchrecon och lÀgga en bevakning dÀr sÄ du blir notifierad nÀr det dyker upp en annons.

Okej, tack för tips, tÀnkte om det fanns nÄgot stÀlle dÀr de möjligtvis kunde tÀnkas dyka upp oftare Àn nÄgon annanstans. Verkar vara riktigt skralt med annonser.

FÄr hÄlla ögonen öppna helt enkelt!

//Johan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SCWF eller WUS i sÄ fall, men det kommer upp och bumpas sÄ mÄnga annonser dÀr att man inte orkar bevaka de stÀllena.

Appen söker dessutom pÄ bÄda de stÀllena.
 
Topp