• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Ormet

Panerai
2-Faktor
NÄgon som vet om Strapcode sÀljer sina endlinks löst? TÀnkte köpa ett super jubilee till Padin, men tanken slog mig att jag skulle vilja ha samma lÀnk till min SKX. Och köpa samma lÀnk till 2 olika klockor kÀnns onödigt.
Ska gÄ, bara att maila sÄ ordnar dom det pÄ nÄ vis. Har mailat och frÄgat gÀllande enstaka lÀnkbitar, fick ett prisförslag men genomförde inte bestÀllningen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Min första turtle reissue, pÄ tiden dÄ jag har haft mÄnga 7040 genom Ären. HÀr med brorsan...
IMG_0984.JPG


Spontana intryck:
- VÀldigt fin finish pÄ tavla etc. Mkt bÀttre Àn skx (som inte Àr dÄlig)
- Fin blÄ fÀrg!
- Mjukt gummi, fina keepers etc. Men blÄtt bonetto ska bestÀllas.
- Lugholes :cigar: (@Fujoor )
Negativt?
- Visarnas lume inte 100% match mot tavlan, sÄledes samma som pÄ skx.
- Bezeln inte samma gedigna kÀnsla som hos skx, lösare/lite glapp. Kanske bara mitt ex iof. Dock inte störande löst/glapp. Finns mkt vÀrre, men har höga krav pÄ Seiko ;)

Allt som allt en vÀrdig reissue tycke jag. Kan nog hittat en keeper till skx :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Min första turtle reissue, pÄ tiden dÄ jag har haft mÄnga 7040 genom Ären. HÀr med brorsan...
IMG_0984.JPG


Spontana intryck:
- VÀldigt fin finish pÄ tavla etc. Mkt bÀttre Àn skx (som inte Àr dÄlig)
- Fin blÄ fÀrg!
- Mjukt gummi, fina keepers etc. Men blÄtt bonetto ska bestÀllas.
- Lugholes :cigar: (@Fujoor )
Negativt?
- Visarnas lume inte 100% match mot tavlan, sÄledes samma som pÄ skx.
- Bezeln inte samma gedigna kÀnsla som hos skx, lösare/lite glapp. Kanske bara mitt ex iof. Dock inte störande löst/glapp. Finns mkt vÀrre, men har höga krav pÄ Seiko ;)

Allt som allt en vÀrdig reissue tycke jag. Kan nog hittat en keeper till skx :)
Mmmhm lugholes :hungry:
 

mÄnljus

Panerai
Ok, nu lÀt jag latare Àn jag Àr mÀrkte jag. :angel:

Klart man kan googla, men min erfarenhet efter Äratal av googlande inom olika hobbies Àr att det Àr som ny vÀldigt svÄrt att urskilja vad som Àr bullshit, okunnighet, reklam och vad som faktiskt Àr tillförlitlig fakta frÄn personer med personlig erfarenhet. Fördelen med att frÄga pÄ ett forum Àr att det oftast Àr flera kunniga som kan rÀtta eventuella okunniga som sÀger fel.

Vad ska man annars ha ett forum till om inte stÀlla och svara pÄ frÄgor kring Àmnet? Inte bara wrist shots och paketöppningar vÀl? :)

Hursom, jag ska försöka googla mig fram till nÄgot sÄ fÄr vi se vad jag landar i.
SjÀlvklart ska man kunna stÀlla frÄgor. Det var inte sÄ jag menade. Jag tror bara att det lÀttare för dig och att du ocksÄ kan stÀlla frÄgor som för dig Àr mer relevanta om du börjar söka runt lite till en början. FÄ en bÀttre uppfattning och mer kött pÄ benen. Finns Àven mycket hÀr pÄ KS dÄ vi diskuterat dom hÀr klockorna en hel del redan. :)
 

mÄnljus

Panerai
@MikaelAndersson ett tips Àr ocksÄ att kombinera lÀsningen med att kolla Youtube. Man brukar kunna hitta en del roligt dÀr.
Nu har jag i och för sig inte sett denna men den jÀmför ju till exempel Skx med Srp. Och du kan sÀkert hitta bÀttre och Ànnu mer som du finner intressant.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Min första turtle reissue, pÄ tiden dÄ jag har haft mÄnga 7040 genom Ären. HÀr med brorsan...
IMG_0984.JPG


Spontana intryck:
- VÀldigt fin finish pÄ tavla etc. Mkt bÀttre Àn skx (som inte Àr dÄlig)
- Fin blÄ fÀrg!
- Mjukt gummi, fina keepers etc. Men blÄtt bonetto ska bestÀllas.
- Lugholes :cigar: (@Fujoor )
Negativt?
- Visarnas lume inte 100% match mot tavlan, sÄledes samma som pÄ skx.
- Bezeln inte samma gedigna kÀnsla som hos skx, lösare/lite glapp. Kanske bara mitt ex iof. Dock inte störande löst/glapp. Finns mkt vÀrre, men har höga krav pÄ Seiko ;)

Allt som allt en vÀrdig reissue tycke jag. Kan nog hittat en keeper till skx :)

Hur Àr finishen pÄ tavlan jÀmfört med Sumo? Jag har en Sumo och finishen Àr finkornig/matt.
I vissa vinklar ser det lite ut som matt papper.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Amatör-moddade min gamla SKX009 dÄ den hamnade i skymundan av Padin.
Coin edge bezel frÄn crystal times, inlÀgg frÄn Yobokies. Hammer-lÀnk frÄn Yobokies som jag redan hade.
IMG_3407.JPG

TyvÀrr sÄ sitter inte inlÀgget 100% flush. Det Àr en liten "knöl" vid lume-pipen. Kanske 0,05mm högre frÄn kl 10 till 2. Syns knappt men jag vet att det finns dÀr och kommer med största sannolikhet monteras bort och sandpappras ned.
 
Senast Àndrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
En av urmakarna pÄ Engströms (Jönköping) skulle mitten 80 talet inkassera en skuld pÄ 300kr av en vÀn
Han fick denna av sin vÀn. Kan du berÀtta vad jsg klÀmt pÄ @yonsson
IMG_8791.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En av urmakarna pÄ Engströms (Jönköping) skulle mitten 80 talet inkassera en skuld pÄ 300kr av en vÀn
Han fick denna av sin vÀn. Kan du berÀtta vad jsg klÀmt pÄ @yonsson
IMG_8791.JPG
6309-7040 med mÄlad sekundvisare. :)
Fin! Ser opolerad ut och allt (förutom att sekundvisaren Àr mÄlad) Àr original. :)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Nu har jag varit pÄ jakt efter en 7a38-7020 ganska lÀnge men hittar inte nÄgonstans. Kan nÄgon hjÀlpa mig i rÀtt riktning? Kanske nÄgon har en de vill sÀlja?
Jag pratar alltsÄ om denna modell (tror jag fÄtt rÀtt ref). Bild lÄnad:

DSC_0852_zps304be914.jpg
Kanske Àr bolltvÄa men du kan söka pÄ 7a38-7029 ocksÄ, samma klocka men gjord för en annan marknad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_7029.JPG

Bratten Àr sÄld och BPn Àr pÄ "service" sÄ just nu har jag nÀstan bara SEIKOs i lÄdan. 6306 kommer fÄ tjÀnstgöra nÀrmsta veckan, dÀrefter landar det en riktigt mysig SEIKO. :)
Edit: Attans, fÄr byta till kanji. :)
 

Exxet

Rolex
Tror knappast den Àr fake, tavla, visare och inlÀgg ser bra ut.
Har aldrig pÄstÄtt att den Àr fake, ser bra ut frÄn det hÀr hÄllet, det enda jag kan sÀga med sÀkerhet Àr att dag/datumfönstret har en bevel vilket den ska ha om det original, visarna ser ut som dom har blivit utbytta nÄn gÄng, inget ovanligt i o f s och sekundvisaren Àr ju ommÄlad vilket till o med jag ser, men vad har hÀnt med lume-pipen? ser ut som nÄgot rinner ut frÄn den :wideyed: men jag skulle behöva fler o bÀttre bilder för att bli övertygad.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Vad tror ni, kommer en "vanlig" rassel 20mm jubilee-lÀnk gÄ pÄ en 7546-604a? TÀnker iom att klockan Àr tunnare Àn en skx013, den Àr knappt 11mm hög.
s-l1600.jpg

+
7546-604A..jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig pÄstÄtt att den Àr fake, ser bra ut frÄn det hÀr hÄllet, det enda jag kan sÀga med sÀkerhet Àr att dag/datumfönstret har en bevel vilket den ska ha om det original, visarna ser ut som dom har blivit utbytta nÄn gÄng, inget ovanligt i o f s och sekundvisaren Àr ju ommÄlad vilket till o med jag ser, men vad har hÀnt med lume-pipen? ser ut som nÄgot rinner ut frÄn den :wideyed: men jag skulle behöva fler o bÀttre bilder för att bli övertygad.
Tycker inte visarna ser utbytta ut och inlÀgget Àr "lagat".
 

Exxet

Rolex
Okej, jag ger mig, allt Àr original, Hebbe frÄgade ju bara Yonsson sÄ jag ber om ursÀkt för att jag la mig i.
 
Topp