• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

seikoswede

Panerai
Dagens Bullhead

IMG_7626.JPG


Ha en trevlig Andra Advent!

Jim
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Behöver lite hjĂ€lp frĂ„n Seiko-entusiasterna/experterna. BestĂ€mde mig för att sĂ€lja av ett gĂ€ng klockor (https://klocksnack.se/threads/seiko-candino-movas-chotovelli-É-figli-hugo-boss.64361/) och frĂ„gan uppstod om tavlan pĂ„ Seiko:n verkligen stĂ€mmer. Är det nĂ„gon som kan ge lite input kring om allt stĂ€mmer: tavla, urverk, etc.?
Seiko 7002 (03).JPG

Kan alltid ta fler bilder om det hjÀlper!

Tack tack
 

Bilagor

  • Seiko 7002 (01).JPG
    Seiko 7002 (01).JPG
    210.5 KB · Visningar: 19
  • Seiko 7002 (04).JPG
    Seiko 7002 (04).JPG
    181.9 KB · Visningar: 17
  • Seiko 7002 (08).JPG
    Seiko 7002 (08).JPG
    235.5 KB · Visningar: 17
  • Seiko 7002 (09).JPG
    Seiko 7002 (09).JPG
    237.8 KB · Visningar: 19
  • Seiko 7002 (10).JPG
    Seiko 7002 (10).JPG
    169.4 KB · Visningar: 20
  • Seiko 7002 (11).JPG
    Seiko 7002 (11).JPG
    197.5 KB · Visningar: 19

Psykel

Patek
Tror ni pÄ mirakel, Seikotokar?
Fick hem min 2220-3031 frÄn Farfars Klocka förra veckan. Han hade inte lyckats lista ut hur den skulle öppnas, sÄ ingen ÄtgÀrd. NÀr jag nyss plockade ihop samlingen för att ta ett gruppfoto upptÀckte jag att den stod pÄ ca 3:20. Jag hade ju stÀllt den pÄ 12:00, det visste jag ju! SÄ upptÀckte jag att den gick att vrida upp! Och den tickade igÄng! StÀllde in korrekt tid och den verkar gÄ bra i ca en timme hittills! Fantastiskt!
IMG_3131.JPG
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nu Àr jag ute pÄ jakt efter en skx031 eller 033.
Har spanat pÄ bukten ett tag nu och börjar bli fundersam pÄ de som ligger ute. SÄ snart en auktion blivit avslutad dyker det upp ett nytt objekt frÄn samma sÀljare som pÄ löpande band.

Jag Àr inte jÀttepetig med att de ska vara original dÄ jag tÀnkt modda urtavla, chapter, bezel & insert och ev visarna.
Lite av en experimentklocka helt enkelt :)

Men vill ju gÀrna att urverk och boett ska vara i sin ordning. NÄgot speciellt jag bör se upp med/lÀgga mÀrke till?
Mellan vilka Är tillverkades de t.ex? Har förstÄtt att de slutade tillverkas för ett par Är sedan.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Nu Àr jag ute pÄ jakt efter en skx031 eller 033.
Har spanat pÄ bukten ett tag nu och börjar bli fundersam pÄ de som ligger ute. SÄ snart en auktion blivit avslutad dyker det upp ett nytt objekt frÄn samma sÀljare som pÄ löpande band.

Jag Àr inte jÀttepetig med att de ska vara original dÄ jag tÀnkt modda urtavla, chapter, bezel & insert och ev visarna.
Lite av en experimentklocka helt enkelt :)

Men vill ju gÀrna att urverk och boett ska vara i sin ordning. NÄgot speciellt jag bör se upp med/lÀgga mÀrke till?
Mellan vilka Är tillverkades de t.ex? Har förstÄtt att de slutade tillverkas för ett par Är sedan.

Tror de tillverkades mellan 1995-2010, give or take. Jag vet inte var du ser dessa men jag vet att det finns en nÄgorlunda stadig ström av 031/033or frÄn Filippinerna (bland annat), nu var det ett tag sedan jag kollade men de flesta var mer eller mindre frankens med slitna urverk. Vissa sÀljare skriver att att de Àr genomgÄngna men jag vet inte hur mycket man kan lita pÄ det. NÀmnde det förut till dig men det gÄr att fÄ tag i helt nya urverk för 300-500 kr kanske, om man nu vill vara sÀker.

Först fÄr du leta upp en referensbild sÄ du har nÄgot att utgÄ frÄn. Boett/bezel (ej insert) Àr vÀl kanske det enda som garanterat Àr original. Det Àr i alla fall enklast att kolla om lume mellan visare och tavla stÀmmer samt om det Àr rÀtt visare för modellen. Kolla Àven sÄ chapter ring matchar urtavlan i fÀrg och att den ser "korrekt" ut. Bezel insert Àr ofta AM och kan ibland vara svÄr att skilja frÄn original, finns det högupplösta bilder sÄ kan man se en skillnad i typsnitt/markeringar och Àven möjligen den kassa passformen dÄ de brukar vara aningen mindre Àn originalet.

GÄr nog att skriva hur mycket som helst sÄ jag lÀmnar det sÄ hÀr. Bara att plugga!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tror de tillverkades mellan 1995-2010, give or take. Jag vet inte var du ser dessa men jag vet att det finns en nÄgorlunda stadig ström av 031/033or frÄn Filippinerna (bland annat), nu var det ett tag sedan jag kollade men de flesta var mer eller mindre frankens med slitna urverk. Vissa sÀljare skriver att att de Àr genomgÄngna men jag vet inte hur mycket man kan lita pÄ det. NÀmnde det förut till dig men det gÄr att fÄ tag i helt nya urverk för 300-500 kr kanske, om man nu vill vara sÀker.

Först fÄr du leta upp en referensbild sÄ du har nÄgot att utgÄ frÄn. Boett/bezel (ej insert) Àr vÀl kanske det enda som garanterat Àr original. Det Àr i alla fall enklast att kolla om lume mellan visare och tavla stÀmmer samt om det Àr rÀtt visare för modellen. Kolla Àven sÄ chapter ring matchar urtavlan i fÀrg och att den ser "korrekt" ut. Bezel insert Àr ofta AM och kan ibland vara svÄr att skilja frÄn original, finns det högupplösta bilder sÄ kan man se en skillnad i typsnitt/markeringar och Àven möjligen den kassa passformen dÄ de brukar vara aningen mindre Àn originalet.

GÄr nog att skriva hur mycket som helst sÄ jag lÀmnar det sÄ hÀr. Bara att plugga!
Mycket hyggligt av dig! :) Tack för infon.

Tror inte heller man ska lita pÄ att de Àr nyservade :p Men som experimentklocka kÀnns de inte som jag har sÄ mycket att oroa mig för. Bara försöka fÄ hem en billigt och börja modda :)

Är de redan en franken sĂ„ kĂ€nner man kanske mindre skuld nĂ€r man börjar plocka isĂ€r den.
 

leiden

Rolex
Hm, blir ju intressant att se om det passar dÄ. Annars fÄr jag vÀl skicka tillbaka eller sÀlja och titta pÄ andra alternativ. Tycker ÀndÄ att det Àr ett lite mÀrkligt svar de ger eftersom de har tagit fram specifika lÀnkar för 6309 och dÄ borde de passa Àven 6306. I nÀsta vecka lÀr jag fÄ svaret :)
Fick hem min lÀnk frÄn Strapcode idag. Köpte en Endmill som ska vara speciellt anpassad för 6309. Den passar inte pÄ en 6306, Ätminstone inte pÄ min :(
SÄ har du en 6309 och vill ha en schysst lÀnk sÄ har jag en över, fortfarande inplastad :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem min lÀnk frÄn Strapcode idag. Köpte en Endmill som ska vara speciellt anpassad för 6309. Den passar inte pÄ en 6306, Ätminstone inte pÄ min :(
SÄ har du en 6309 och vill ha en schysst lÀnk sÄ har jag en över, fortfarande inplastad :D
Testat med tunnare bandstift?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
NÄgon som har en lÀnkbit över till alpinistlÀnken (D3A7AB) som de vill sÀlja? Hör av er isÄfall.
 
Topp