• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Fujoor

Patek
2-Faktor
IMG_5650.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_7499.JPG

Min 6159 visade tecken pÄ fukt nÀr det var kallt ute. Vad gör man dÄ? Jo, man skickar den till Duncan i UK.

IMG_8375.JPG

Innan spabehandlingen sÄg den ut sÄ hÀr.

IMG_8376.JPG

Stabilisering av gammal lyspasta för att motverka att den lossnar.

IMG_8377.JPG

Nya glaspackningar, nytt glas och ny "klickring" (ej pÄ bild).

IMG_8388.JPG

Ny kronpackning.

IMG_8389.JPG

Urverket bedömdes vara nyservat och ej fuktskadat sÄ dÀr gjordes inget.

IMG_8392.JPG

Ny NOS-sekundvisare, denna gÄng med lume. SÄ, nu ska jag bara invÀnta att den kommer hem ocksÄ. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om nÄgon har ett skruvat SEIKO-baklock pÄ 36mm sÄ PMa gÀrna mig. Det jag köpte till min SARG var för litet (33mm).
 

Psykel

Patek
Eller om nÄgon med ett skjutmÄtt kan hjÀlpa mig att komma pÄ nÄgon modell med 36mm baklock.
Jag utgÄr ifrÄn att klockor av samma storlek som din borde ha samma storlek pÄ baklock. Kan dock inte komma pÄ nÄn ~40mm Seiko utan glasbaksida bara...
NĂ„n quartzare, kanske?
Edit: SARB017 har ju inte glasbaksida. För liten?
Edit 2: SÄg att du redan grejat det i SARB017-trÄden, nice! Om jag inte missminner mig helt och hÄllet sÄ var det nÄgon som satte glasbaksida pÄ sin SARB017, sÄ du skulle sÀkert kunna efterlysa ett baklock pÄ forumet och se om du fÄr napp?
 
Senast Àndrad:
Hej alla kunniga!
Jag undrar om det finns nÄgon hÀr som skulle kunna titta pÄ min Seiko 7000-7002? Jag har mailat runt till nÄgra urmakare, men samtliga sÀger att det kommer kosta mer Àn vad klockan Àr vÀrd att gÄ genom den sÄ de avrÄder mig. TyvÀrr kÀnns det lite trÄkigt att behöva kassera klockan dÄ den Àr hyfsat ny i min Àgo.
Problemet med klockan Àr att den stannar ofta eller tappar nÄgra sekunder per minut nÀr den vÀl gÄr. Reserven hÄller heller bara ett tag. Klockan har stannat varje morgon nÀr jag vaknar.
Tacksam för hjÀlp!
$_57.JPG
 

Psykel

Patek
Hej alla kunniga!
Jag undrar om det finns nÄgon hÀr som skulle kunna titta pÄ min Seiko 7000-7002? Jag har mailat runt till nÄgra urmakare, men samtliga sÀger att det kommer kosta mer Àn vad klockan Àr vÀrd att gÄ genom den sÄ de avrÄder mig. TyvÀrr kÀnns det lite trÄkigt att behöva kassera klockan dÄ den Àr hyfsat ny i min Àgo.
Problemet med klockan Àr att den stannar ofta eller tappar nÄgra sekunder per minut nÀr den vÀl gÄr. Reserven hÄller heller bara ett tag. Klockan har stannat varje morgon nÀr jag vaknar.
Tacksam för hjÀlp!
$_57.JPG
Ett alternativ Àr ju att hitta ett nytt urverk att smacka i. Borde förmodligen bli billigare Àn service. Sen Àr det ju upp till dig om det Àr vÀrt att serva eller inte. Jag var villig att lÀgga 1700 kr pÄ en service av en klocka jag betalat 315 kr för, eftersom jag sÄg ett större vÀrde i att kunna bÀra just den klockan Àn vad jag faktiskt betalat.
 
Ett alternativ Àr ju att hitta ett nytt urverk att smacka i. Borde förmodligen bli billigare Àn service. Sen Àr det ju upp till dig om det Àr vÀrt att serva eller inte. Jag var villig att lÀgga 1700 kr pÄ en service av en klocka jag betalat 315 kr för, eftersom jag sÄg ett större vÀrde i att kunna bÀra just den klockan Àn vad jag faktiskt betalat.

Det Àr det jag ocksÄ funderar pÄ. Seiko inne pÄ globen hade en startavg. pÄ 2500kr dock vilket jag tyckte var lite saftigt.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Det Àr det jag ocksÄ funderar pÄ. Seiko inne pÄ globen hade en startavg. pÄ 2500kr dock vilket jag tyckte var lite saftigt.

Dock lite fundersam till om det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att hitta en 7002a, har för mig att de Ă€r rĂ€tt sĂ€llsynta. Är inte sĂ„ pĂ„lĂ€st gĂ€llande denna klocka men det ser ut som att tavlan verkar vara lite arbetad pĂ„, Ă€r det bekrĂ€ftat vilket urverk som sitter i?
 
Dock lite fundersam till om det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att hitta en 7002a, har för mig att de Ă€r rĂ€tt sĂ€llsynta. Är inte sĂ„ pĂ„lĂ€st gĂ€llande denna klocka men det ser ut som att tavlan verkar vara lite arbetad pĂ„, Ă€r det bekrĂ€ftat vilket urverk som sitter i?
Den Àr sÀkerligen moddad ja. Har inte öppnat den sÄ vet tyvÀrr inte vad för verk som sitter i..
 

Psykel

Patek
Det Àr det jag ocksÄ funderar pÄ. Seiko inne pÄ globen hade en startavg. pÄ 2500kr dock vilket jag tyckte var lite saftigt.
Dock lite fundersam till om det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att hitta en 7002a, har för mig att de Ă€r rĂ€tt sĂ€llsynta. Är inte sĂ„ pĂ„lĂ€st gĂ€llande denna klocka men det ser ut som att tavlan verkar vara lite arbetad pĂ„, Ă€r det bekrĂ€ftat vilket urverk som sitter i?
Just dom dÀr klockorna Àr ju rÀtt ökÀnda för att vara svÄra att hitta i icke-franken/fejk-utförande. Men med lite tÄlamod lÀr vÀl ett verk dyka upp pÄ ebay förr eller senare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just dom dÀr klockorna Àr ju rÀtt ökÀnda för att vara svÄra att hitta i icke-franken/fejk-utförande. Men med lite tÄlamod lÀr vÀl ett verk dyka upp pÄ ebay förr eller senare.
Jag tipsar alltid folk som frÄgar om vintageSeiko att hÄlla sig borta frÄn 7002 av just den anledningen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var en första klocka innan jag var insatt. Insett att mÄnga av dem Àr moddade.
Finns det nÄgon som kan öppna den och se om det finns nÄgot hopp?
Urverket kan ju vara korrekt Àven om resten inte Àr det. Tillslut behöver alla klockor service, det Àr bara att bita ihop eller kassera klockan.
 
Topp