• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Fezze

Omega
Seiko har sen början av 60-talet haft följande referensformat: XXXX-XXXX, dĂ€r den första serien Ă€r urverk och den andra serien boettnummer. Ålder kan du fĂ„ reda pĂ„ genom serienumret, dĂ€r dom tvĂ„ första siffrorna visar Ă„r och mĂ„nad. Första siffran Ă€r sista siffran i Ă„ret och andra siffran Ă€r mĂ„nad, exempelvis 25XXXX Ă€r maj (mĂ„nad fem) 1972, 1982, 1992 osv, beroende pĂ„ nĂ€r klockan tillverkades. Jag skulle tippa pĂ„ att din klocka Ă€r frĂ„n sent 60-tal, möjligtvis tidigt 70. LĂ€gg gĂ€rna upp en bild pĂ„ boettlocket nĂ€r du fĂ„r hem den!

bilder kommer nÀr jag fÄr hem den, har idag en Seiko 7002-7000, och det dÀr med serienumret vet jag ocksÄ om. dÀremot sÄ hade han en bild pÄ baksidan av klockan men helt vÀrdelös bild. fokusen lÄg pÄ bandet och inte boetten. Min tanke var om nÄgon sÄg typ "en sÄn har jag! det Àr ju en sÄn hÀr XXXX-XXXX" och sÄ kan man sitta och googla lite pÄ den och se vilket klipp man gjort :rolleyes:. Men att du gissar frÄn 60-70tal lÄter kul! Gillar vintage och det var det som var mÄlet hellre Àn en 90tals klocka :)
 

masseman

Omega
IMG_1257.JPG

Nyinförskaffad SARB035 med lika nyinförskaffat svart Hirsch-band!
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
klocka.jpg

bjöd in denna pÄ tradera nyss, nÄn som vet nÄt mer om denna modell och kan berÀtta för nyfikna jag? annonsbeskrivningen gav inte sÄ mycket egentligen.

"SEIKO 5 AUTOMATIC 21 jewels
fungerar
orginal krona
inte orginal armlÀnk
diameter 39mm"

186:- inkl frakt kÀnns helt ok Àn sÄ lÀnge. dock inte fÄtt hem den Ànnu. men vore kul att veta vad det Àr för modell/verk i den :)

Gissar 70-tal och troligen 6119B/C-verket som hade 21 jewels. Tror att de flesta Seiko 5:eek:r (6119) under 60-talet hade printad 5:a pÄ urtavlan. Lite teknisk data om urverket: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Seiko_6119A (byt ut sista bokstaven i lÀnken mot B eller C för att komma till de andra varianterna)
 

Fezze

Omega
Gissar 70-tal och troligen 6119B/C-verket som hade 21 jewels. Tror att de flesta Seiko 5:eek:r (6119) under 60-talet hade printad 5:a pÄ urtavlan. Lite teknisk data om urverket: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Seiko_6119A (byt ut sista bokstaven i lÀnken mot B eller C för att komma till de andra varianterna)

Snyggt, snabb googling jÀmför med bilden som han tagit pÄ verket sÀger att det Àr ett 6119B/C verk. Vilket kan vara frÄn 1967 och framÄt :)
 

Surfarn

Omega
2-Faktor
Jag behöver hjÀlp av er seikonauter!
Efter en blöt kvÀll sÄ mÀrke jag dagen efter att en del av en lÀnkbit hade försvunnit. GÄr detta att laga eller behöver jag jaga efter en ny lÀnk?
Tack pÄ förhand
Klockan i frÄga Àr en 7546-7000
image.jpeg
image.jpeg
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Förra Ärets sista förvÀrv: 6306-7001 (förvisso en Scubapro 450).
Det hÀr Ärets första förvÀrv: 6306-7001.
En gÄng Àr ingen gÄng, tvÄ gÄnger Àr en vana...
image.jpg
Ser ut att vara en oktober 76a ;). En intressant parentes Àr att jag har en 7000 frÄn samma mÄnad vilket innebÀr att det antingen var mÄnaden de vÀxlade till 6306-7001 eller att de tillverkades parallellt under denna period. Om ngn har en tidigare 7001: please stand up, please stand up.
 

Kapten Baines

Cartier
2-Faktor
Ser ut att vara en oktober 76a ;). En intressant parentes Àr att jag har en 7000 frÄn samma mÄnad vilket innebÀr att det antingen var mÄnaden de vÀxlade till 6306-7001 eller att de tillverkades parallellt under denna period. Om ngn har en tidigare 7001: please stand up, please stand up.
Naturligtvis har du rÀtt ;-). Och intressant att höra - Àr det nÄgon skillnad pÄ 7000/01 - förutom koden dÄ?
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Jag behöver hjÀlp av er seikonauter!
Efter en blöt kvÀll sÄ mÀrke jag dagen efter att en del av en lÀnkbit hade försvunnit. GÄr detta att laga eller behöver jag jaga efter en ny lÀnk?
Tack pÄ förhand
Klockan i frÄga Àr en 7546-7000
image.jpeg
image.jpeg
GÄr troligen inte att laga om du inte har kvar biten. Ser ut som att du kanske kan plocka ut lÀnkbiten som Àr trasig (alltsÄ samma sak som att korta ner lÀnken), i sÄ fall kan du plocka den och om möjligt anvÀnda mikrojusteringen för att kompensera den lÀngd du tappar. Eller försöka hitta en ny originallÀnk, troligen svÄrare och jobbigare dessvÀrre.
 

Surfarn

Omega
2-Faktor
GÄr troligen inte att laga om du inte har kvar biten. Ser ut som att du kanske kan plocka ut lÀnkbiten som Àr trasig (alltsÄ samma sak som att korta ner lÀnken), i sÄ fall kan du plocka den och om möjligt anvÀnda mikrojusteringen för att kompensera den lÀngd du tappar. Eller försöka hitta en ny originallÀnk, troligen svÄrare och jobbigare dessvÀrre.
Tack för svaret! Problemet Àr att jag inte har en aning om hur man kortar lÀnken pÄ just denna lÀnk (gjorde dom pÄ den lokala urmakarn heller)
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Nej vad jag vet Àr det bara koden. Vet heller inte varför de bytte.

Jag har för mig att jag hört/lÀst nÄgonstans om att den sista siffran kan ange vilken marknad (japan/amerikat/osv) den ska ha sÄlts pÄ? Jag Àr inte insatt i 6305/6/9-serierna övh sÄ jag har ingen aning om det detta gÄr att applicera dÀr. MÄste kolla upp var jag lÀst detta.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har för mig att jag hört/lÀst nÄgonstans om att den sista siffran kan ange vilken marknad (japan/amerikat/osv) den ska ha sÄlts pÄ? Jag Àr inte insatt i 6305/6/9-serierna övh sÄ jag har ingen aning om det detta gÄr att applicera dÀr. MÄste kolla upp var jag lÀst detta.
6306 tillverkades bara för den japanska marknaden sÄvitt jag vet sÄ tror inte det Àr applicerbart i detta fall.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
image.jpeg

Ser inte ut som det gÄr att korta?

Har Àven stött pÄ en liknande lÀnk, förstod heller inte riktigt hur man gick tillvÀga. Har googlat lite snabbt men har inte lyckats hitta folk med samma problem. If all fails sÄ skulle jag vÀl sÀga att man kan bÀnda upp och ta bort det trasiga segmentet och sedan bÀnda ihop övriga. Kan nog funka, oklart om det blir sÄ snyggt :). BÀsta alternativet kanske Àr en ny lÀnk.

Jag har en rÀtt snarlik lÀnk frÄn Maruman/Bambi eller nÄgot annat Japanskt företag som gör lÀnkar, 18 mm mellan bandhornen och som bredast 22/23-ish mm vid "axlarna". 16 mm vid spÀnnet. Bara att höra av dig om det skulle vara intressant, har inget behov av den.
IMG_7196.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut att vara en oktober 76a ;). En intressant parentes Àr att jag har en 7000 frÄn samma mÄnad vilket innebÀr att det antingen var mÄnaden de vÀxlade till 6306-7001 eller att de tillverkades parallellt under denna period. Om ngn har en tidigare 7001: please stand up, please stand up.
8D7E0B40-090D-446D-938F-9446544D7814_zpslramqkl5.jpg

Edit: Skoja bara, 1977 var det ju pÄ denna. :D
 

Littera69

Omega
Det bÀsta av 2 vÀrldar. Snygg som ett original MN band men bekvÀmt som ett nato:) Fick hem ett ex idag. Har tyvÀrr inte hunnit plÄta:(

Jag tycker riktigt MN Àr vÀldigt bekvÀmt. Har haft ett gammalt ett som var helt uppremsat och fult men skönt var det. Fick gÄ med klockan det hörde till och det har jag Ängrat sedan dess.
 
Topp