• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Nissenutz

Patek
2-Faktor
IMG_0301.JPG
IMG_0309.JPG

FÀltklockor Àr underskattat, SARG007 Àr sjukt bekvÀm, klockren storlek egentligen (40mm). FrÄn och med idag pÄ MN Nato frÄn NDCStraps.
NÀr ska den sÀljas? :angel:
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Är förvĂ„nad att lumen (lumibrite) Ă€r helt vĂ€ck bara för att vara drygt 20 Ă„r, Ă€garen mĂ„ste verkligen ha kört slut pĂ„ den. Visarna Ă€r dĂ€remot sĂ„ Ă€nglavita att det inte behövdes lume för att urskilja tiden tidigt imorse.
IMG_7202.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är förvĂ„nad att lumen (lumibrite) Ă€r helt vĂ€ck bara för att vara drygt 20 Ă„r, Ă€garen mĂ„ste verkligen ha kört slut pĂ„ den. Visarna Ă€r dĂ€remot sĂ„ Ă€nglavita att det inte behövdes lume för att urskilja tiden tidigt imorse.
IMG_7202.JPG
Kört slut pÄ? :D Hur ska det ha gÄtt till?
Hur gammal Àr den? SÀker pÄ att det Àr lumibrite?

Glöm inte bort mig nÀr du tröttnat pÄ den. Den ser riktigt lÀcker ut och jag behöver nÄnting annat att bryta av alla mina dykare med :)
SÀtter upp dig pÄ intresselistan.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Kört slut pÄ? :D Hur ska det ha gÄtt till?
Hur gammal Àr den? SÀker pÄ att det Àr lumibrite?

Producerad 95, uthÀmtad 96. Lumibrite enligt instruktionerna/manualen. Hur nu den ska vara slutkörd vet jag inte, kan bara citera manualen hÀr: "Please note, however, that, as LumiBrite emits the light it stores, the luminance level of the light decreases gradually over time. ...". TÀnkte att Àgaren helt enkelt kört slut pÄ skiten, vilket kanske Àr möjligt dÄ just denna klockor har vÀldigt smÄ ytor med lume pÄ.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Är det inte lite som att svĂ€ra i kyrkan nĂ€r srp liknas "som nĂ€rmast identisk med-" och hyllningsmodell till 6105-8110? :eek::eek::eek:

http://www.kingmagazine.se/artiklar/manual/20170114/klockorna-som-ar-verkliga-filmklassiker/

Det hÀr fÄr Àndras @Whedda ;)

Jag antar att de (medvetet eller ej) slirar lite pÄ det dÀr, mÄlgruppen som tidningen nÄr ut till Àr nog inte lika nördiga och sen Àr det ju den enda klocka idag som Àr snarlik och som gÄr att köpa ny. Sen kanske det Àr en annan sak om de beskrivit övriga klockor annorlunda.

Edit: Men nÀ, att de Àr "nÀrmast identisk" Àr vÀl att ta i. NÀrmast beslÀktad kanske :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Producerad 95, uthÀmtad 96. Lumibrite enligt instruktionerna/manualen. Hur nu den ska vara slutkörd vet jag inte, kan bara citera manualen hÀr: "Please note, however, that, as LumiBrite emits the light it stores, the luminance level of the light decreases gradually over time. ...". TÀnkte att Àgaren helt enkelt kört slut pÄ skiten, vilket kanske Àr möjligt dÄ just denna klockor har vÀldigt smÄ ytor med lume pÄ.
Lumibrite ska inte Äldras nÀmnvÀrt, dÀremot kan det smutslager som ibland lÀgger sig ovanpÄ fÄ det att lysa sÀmre. Anledningen att jag frÄgade Àr att det sÄg ut att vara en T-mÀrkning pÄ tavlan, SEIKO introducerade Lumibrite 1993. Det Àr det alltsÄ bara tvÄ Är innan din tillverkades, kanske var första Lumibriteformulan mindre koncentrerad Àn senare Är, vet faktiskt inte.
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Är förvĂ„nad att lumen (lumibrite) Ă€r helt vĂ€ck bara för att vara drygt 20 Ă„r, Ă€garen mĂ„ste verkligen ha kört slut pĂ„ den. Visarna Ă€r dĂ€remot sĂ„ Ă€nglavita att det inte behövdes lume för att urskilja tiden tidigt imorse.
IMG_7202.JPG
Lumibrite ska inte Ă„ldras nĂ€mnvĂ€rt, dĂ€remot kan det smutslager som ibland lĂ€gger sig ovanpĂ„ fĂ„ det att lysa sĂ€mre. Anledningen att jag frĂ„gade Ă€r att det sĂ„g ut att vara en T-mĂ€rkning pĂ„ tavlan, SEIKO introducerade Lumibrite 1993. Är Ă€r det alltsĂ„ bara tvĂ„ Ă„r innan din tillverkades, kanske var första Lumibriteformulan mindre koncentrerad Ă€n senare Ă„r, vet faktiskt inte.
Har ocksÄ uppfattningen att "T" pÄ tavlan innebÀr tritium. Som du sÀger ska Lumibriten inte degraderas med tiden.
För lite nördigare info om Lumibrite-basen kan man lÀsa hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Strontium_aluminate
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Har ocksÄ uppfattningen att "T" pÄ tavlan innebÀr tritium. Som du sÀger ska Lumibriten inte degraderas med tiden.
För lite nördigare info om Lumibrite-basen kan man lÀsa hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Strontium_aluminate

Yes, den Àr T-mÀrkt sÄ det lÄter onekligen som att det Àr tritium. Verkar dock udda att de fortsatt med tritium sÄ sent in i 90-talet? Eller det kanske Àr helt normalt. Ingen deal breaker för mig i alla fall :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Blev nyfiken och lÀste lite om Tritium.

Saxat: Atombombsproven pÄ 1960-talet orsakade stora utslÀpp av tritium i miljön.

Vill ocksĂ„ ha ett ur med tritium. Är jag tokig dĂ„? :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yes, den Àr T-mÀrkt sÄ det lÄter onekligen som att det Àr tritium. Verkar dock udda att de fortsatt med tritium sÄ sent in i 90-talet? Eller det kanske Àr helt normalt. Ingen deal breaker för mig i alla fall :)
SEIKO var den första (som vanligt) tillverkaren i vÀrlden att gÄ över frÄn tritium till icke radioaktiv lyspasta (1993), dÀremot övergick inte alla modeller direkt till Lumibrite, man anvÀnde ju sÀkerligen upp gamla tavlor som man hade liggande.

SEIKO utvecklade lyspastan tillsammans med företaget Nemoto (de delade vissa anstÀllda) och dÀrifrÄn utvecklades parallellt luminova och senare superluminova. Patenten för luminova och nu senare superluminova anvÀnds pÄ licens frÄn Nemoto av RCTritec i Schweiz vilka förser i princip hela klockbranchen i Schweiz med superluminova. Lumibrite dÀremot som sÄklart Àr bÀst (!) anvÀnds bara av SEIKO och tillverkare som Àgs/tillverkas av SEIKO.
För övrigt lanserade SEIKO en ny Ànnu bÀttre version av Lumibrite 2014.

SÄ nej, det Àr inte konstigt att SEIKO anvÀnde tritium "sÄ sent". :)

Lumibrite/ 1993
Luminova: 1997
Superluminova: 2000
Lumibrite v2: 2014

Edit: Rolex chromalight Àr en version av superluminova som enbart anvÀnds pÄ Rolex, alltsÄ inget direkt speciellt förutom fÀrgen.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Jag antar att de (medvetet eller ej) slirar lite pÄ det dÀr, mÄlgruppen som tidningen nÄr ut till Àr nog inte lika nördiga och sen Àr det ju den enda klocka idag som Àr snarlik och som gÄr att köpa ny. Sen kanske det Àr en annan sak om de beskrivit övriga klockor annorlunda.

Edit: Men nÀ, att de Àr "nÀrmast identisk" Àr vÀl att ta i. NÀrmast beslÀktad kanske :p
Det skulle ju refererat till 6306/9...
 
Topp