• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Ormet , om det Àr tritium sÄ Àr det inte sÄ jobbigt att kolla. LÀgg den i en klocklÄda eller annan lÄda ikvÀll sÄ den inte fÄr nÄgon ljusladdning imorgon, plocka fram den under natten nÀr dina ögon Àr ljuskÀnsliga och kolla om den lyser svagt. Gör den det sÄ lyser den av sig sjÀlv och dÄ Àr det tritium, gör den inte det sÄ Àr det troligtvis lumibrite.

Jag har sjÀlv en klocka frÄn 1995 pÄ vÀg hem, Àr nu vÀldigt nyfiken pÄ om den har tritium eller Lumibrite. Ska jag chansa redan nu sÄ har den nog Lumibrite, SEIKO brukar introducera nya saker först pÄ dykarklockorna.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Finns de nÄgon chans att hitta nÄgot med "guldindex" och tritium? DÄ lyckas jag slÄ 2 flugor i en smÀll pÄ begÀrlistan :)

Helst gÀrna under 5k dÄ jag inte kÀnner att jag har rÄd med vissa dyrgripar man ser hÀr.
 

Case

Panerai
Ny klocka dök upp idag vars serie inte verkar vara allt för vanlig hÀr pÄ KS, sÄ tÀnkte dra pÄ med en liten paketöppning.


EMS frÄn Japan. Skickat fredag, framme mÄndag.
170116_01.jpg

170116_02.jpg 170116_03.jpg


Gissar att det Àr korrekt box, den bör i alla fall vara korrekt för Äldern. Inuti: Klocka, lÀnkbitar, originalband i lÀder, instruktioner, garantipapper och en riktigt Àcklig putsduk.
170116_04.jpg



Instruktioner och garantipapper. Inget anvÀndbart men kul att ha ett komplett set. Fick veta att den införskaffades 24/12 1996. SÄ den Àr nyss fyllda 20 Är dÄ.
170116_05.jpg



Klockan dÄ. Det Àr en Seiko SUS 5M22-6C20 pÄ en lÀnk frÄn Seiko som inte Àr korrekt för modellen, men som passar rÀtt bra ÀndÄ. LÀnken Àr tidstypiskt för mitten av 90-talet sÄ jag gissar att den införskaffades i samband med köpet (eller nÀra inpÄ) dÄ boetten mellan lugsen Àr helt skade/repfri, fanns enbart Japanskt DNA att peta bort. Den hÀr modellen slÀpptes bara pÄ lÀder som jag fick med men glömde ta bild pÄ.

Det Àr alltsÄ en kinetic men kallades vid den hÀr tiden AGS (Automatic Generating System). Vid tillfÀlle ska jag uppgradera den sÄ den fÄr bÀttre gÄngreserv Àn tre dagar.

Finns mycket att sÀga om SUS-serien men jag ska inte dra det allt för lÄngt. Den lanserades 1995 och var överlag rÀtt militÀrinspirerad om Àn det fanns lite mer dressade varianter. MÄlgruppen var kidsen i Japan. DessvÀrre var de flesta modeller överjÀvligt smÄ, nÄgot jag fick erfara efter att jag panikbudat hem en annan SUS:are pÄ 33 mm i tron om att den var normalstor. Den hÀr mÀter cirka 36/37 mm med en smalare bezel, vilket kÀnns helt ok. Serien Àr vÀl frÀmst kÀnd idag för SCFF001/SCFF003, hade klart velat ha denna om den inte hade varit 35 mm med en alldeles för fet bezel.
170116_06.jpg

170116_10,png.png


Och hÀr Àr den pÄ ett expedition-strap frÄn @Singular som matchar sÄ fint sÄ, gillar sÀrskilt hur det rostfria funkar mot boetten.
170116_07.jpg
170116_08.jpg
170116_09.jpg
Grattis, grym klocka!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Var handlar man en srp777 billigt? Inte sÄ sugen pÄ att bestÀlla frÄn creation och skywatches verkar inte leverera prospex till Europa?
 

Blackmore

Panerai
IMG_5012.JPG


FörvÀrvade denna goding frÄn 1981 för ett tag sedan hÀr pÄ KS. KÀrlek frÄn första ögonkastet.

Den hÀmtades ut igÄr efter ett trycktest. Med beröm godkÀnd. TÀt hela vÀgen ned till 150 m. KÀnns skönt inför sommaren.
 
Senast Àndrad:

RJonsson

Omega
Hejsan,

Har sett att det finns en del trĂ„dar om lĂ€nkar till SKX men de flesta Ă€r antingen gamla eller saknar tydliga instruktioner om var man fĂ„r tag i lĂ€nkarna. Är pĂ„ jakt efter ett super oyster till min SKX009. NĂ„gon som har tips pĂ„ vilka som Ă€r bra samt var man fĂ„r tag i dem, eller rent av har nĂ„got att sĂ€lja?
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Hejsan,

Har sett att det finns en del trĂ„dar om lĂ€nkar till SKX men de flesta Ă€r antingen gamla eller saknar tydliga instruktioner om var man fĂ„r tag i lĂ€nkarna. Är pĂ„ jakt efter ett super oyster till min SKX009. NĂ„gon som har tips pĂ„ vilka som Ă€r bra samt var man fĂ„r tag i dem, eller rent av har nĂ„got att sĂ€lja?
En SKX009 klÀr bÀst i: http://www.strapcode.com/store/22mm...et-seiko-skx007-diver-p-933.html#.WICQcbFiQiU om du vill ha nytt. Du blir garanterat nöjd med Strapcode.
 

incmo

Omega
IMG_5012.JPG


FörvÀrvade denna goding frÄn 1981 för ett tag sedan hÀr pÄ KS. KÀrlek frÄn första ögonkastet.

Den hÀmtades ut igÄr efter ett trycktest. Med beröm godkÀnd. TÀt hela vÀgen ned till 150 m. KÀnns skönt inför sommaren.

stÀller mig gÀrna i kö om den ska gÄ vidare :)
grattis till fin klocka och betyget i trycket
 

Psykel

Patek
Det bara vrÀker in klockor hÀr kÀnns det som!
Flummigaste hittills i samlingen: 2140-7000 frÄn 1969 med palladiumplÀterad boett!
Fint skick, fÄr se hur den gÄr. SvÄrt att avgöra utan sekundvisare. HÀrlig sunburst pÄ grafitgrÄ tavla. I annonsen sÄg den mattsvart ut, sÄ jag Àr positivt överraskad!
IMG_3897.JPG
 

Psykel

Patek
Enligt annonsen sÄ gick nytillskottet för snabbt. Det Àr inget som mÀrks sÄhÀr efter att den tickat i 12 timmar, sÄ inom minuten gÄr den iallafall! Den kom pÄ ett sunkigt, plastigt och alldeles för kort lÀderband, men eftersom den har 20mm bandbredd och inga luggar sÄ smackade jag pÄ lÀnken frÄn min 6347-6010 mÄnfas! Sitter perfekt pÄ den, nÀstan snyggare Àn pÄ den andra! :D
God fredag!
IMG_3899.JPG
 

leiden

Rolex
Enligt annonsen sÄ gick nytillskottet för snabbt. Det Àr inget som mÀrks sÄhÀr efter att den tickat i 12 timmar, sÄ inom minuten gÄr den iallafall! Den kom pÄ ett sunkigt, plastigt och alldeles för kort lÀderband, men eftersom den har 20mm bandbredd och inga luggar sÄ smackade jag pÄ lÀnken frÄn min 6347-6010 mÄnfas! Sitter perfekt pÄ den, nÀstan snyggare Àn pÄ den andra! :D
God fredag!
IMG_3899.JPG
Den Àr ju rÀtt skön fÄr man vÀl erkÀnna :)
 
Topp