• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Case

Panerai
LÀnk frÄn Hongkong, klocka köpt i Singapore och paketöppningskniv frÄn Japan:)
20170327_174701.jpg

Summan blir en SKX011 pÄ Strapcode Angus
20170327_180905.jpg

Wristshot pÄ sommarklockan 2017.
20170327_180947.jpg
Ser grymt ut! Also, hÀftig higonokami. :)
 

leiden

Rolex
Äntligen har jag fĂ„tt ett originalglas monterat pĂ„ denna, innan hade nĂ„gon klĂ„pare satt i ett extremt kupat glas som inte alls lirade med klockan. @rogart-63 gjorde vad min lokala urmakare inte visste hur han skulle fixa, vilket kĂ€nns rĂ€tt obegripligt.

Min egna poor mans snowflake, om man sÄ vill :)
IMG_8418.JPG
NÄgon hade dÄlig smak men nu ser den riktigt bra ut!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dubbel postar denna dÄ jag Àr sÄ barnsligt förtjust i alla smÄ detaljer jag börjar upptÀcka.
IMG_1878.JPG

Index har samma typ av slipning som pÄ mina GS. Visarna Àr borstade pÄ ett sÀtt som gör att dom blÀnker.
IMG_1875.JPG

Tavlan (solpanelen) som skiftar i sunburst svart/brun visar sig vara ett cirkel mönster.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Dubbel postar denna dÄ jag Àr sÄ barnsligt förtjust i alla smÄ detaljer jag börjar upptÀcka.
IMG_1878.JPG

Index har samma typ av slipning som pÄ mina GS. Visarna Àr borstade pÄ ett sÀtt som gör att dom blÀnker.
IMG_1875.JPG

Tavlan (solpanelen) som skiftar i sunburst svart/brun visar sig vara ett cirkel mönster.

Super! Gillar de med mindre kludd pÄ tavlan. HÀr Àr en frÄn Basel.
P1070969-01.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Super! Gillar de med mindre kludd pÄ tavlan. HÀr Àr en frÄn Basel.
P1070969-01.jpeg
Snygg fÀrg pÄ tavlan, och dom gör sig riktigt bra pÄ lÀder ocksÄ. Möjligen bygger original lÀdret lite sÄ den ser lite klumpig ut. Jag var instÀlld pÄ att ha den med lÀnk dÄ jag kommer blöta ner den en del, men kommer sÀkert ha den pÄ nÄgot 22mm lÀder ocksÄ :) Om jag fick önska att nÄgot var annorlunda skulle den lilla tavlan bort och istÀllet lÀgga funktionerna med sekundvisaren med ett knapptryck av nÄgot slag, dÄ skulle den bli riktigt clean och mer allround
 

Bazsy

Cartier
Finns det nÄgot system i hur Seiko namnger sina urverk? Har siffrorna i början nÄgot betydelse? Och bokstÀverna? 4R**, 6R**, 8L**?, 9S** osv. Tyckte först att större siffra innebÀr högre nivÄ men sedan sÄg jag 7S** vilket Àr ju definitivt inte bÀttre Àn 6R.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det nÄgot system i hur Seiko namnger sina urverk? Har siffrorna i början nÄgot betydelse? Och bokstÀverna? 4R**, 6R**, 8L**?, 9S** osv. Tyckte först att större siffra innebÀr högre nivÄ men sedan sÄg jag 7S** vilket Àr ju definitivt inte bÀttre Àn 6R.
Siffrorna Àr olika grundarkitektur skulle man kunna sÀga, 9 Àr siffran för GS och 8 Àr siffran för Prospex version med samma arkitektur, dock finns 8R48 inte som GS-version sÄ det stÀmmer inte fullt ut.

4R och 6R bygger pÄ 7s men har olika fjÀdrar, alltsÄ olika drivfjÀdrar vilket ger olika gÄngreserv.
Förr i tiden fanns det en total logik, exempelvis 5626 dÀr de första tvÄ siffrorna bestÀmde arkitektur och komplikation medan de sista tvÄ siffrorna berÀttade om det var No date, date eller day/date. För de sista tvÄ siffrorna stÀmmer det fortfarande men de sista tvÄ siffrorna bestÀmmer Àven placeringen av datumet. Det finns exempelvis tvÄ olika GS-kvartsurverk dÀr det enda som skiljer Àr placeringen av datumet i förhÄllande till ytterkanten.

SÄ det finns en logik men den Àr inte sÄ tydlig.
9>8>6>4>7
 
Topp