• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Undrar om denna Seiko Àr legit?

http://www.tradera.com/item/190204/...herrur-tillverkad-1971-1983-nytt-laderarmband

Den underliga urtavlan stÀmmer med nÄgra som ligger ute pÄ ebay för en spottstyver (alla fr Indien). Bild av baksida 7009-5570 urverk. SÀljaren pÄ tradera har en hel del frÄn HMT ute utan att ngn har budat. LÀste hÀr ovan om Indien-producerade Seikos, kÀnde inte till det innan.

Tack pÄ förhand för input!
LÄngt ifrÄn legit.
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Hej folk!
Vilka butiker i Gbg sÀljer Grand Seiko? Kollade pÄ klockmÀster och det stod att den i VÀstra Frölunda hade mÀrket. Finns det flera som har dom inne?
 

Bazsy

Cartier
Hej! Undrar om denna Seiko Àr legit?

http://www.tradera.com/item/190204/...herrur-tillverkad-1971-1983-nytt-laderarmband

Den underliga urtavlan stÀmmer med nÄgra som ligger ute pÄ ebay för en spottstyver (alla fr Indien). Bild av baksida 7009-5570 urverk. SÀljaren pÄ tradera har en hel del frÄn HMT ute utan att ngn har budat. LÀste hÀr ovan om Indien-producerade Seikos, kÀnde inte till det innan.

Tack pÄ förhand för input!
Just den hÀr nyansen av grön skriker IndienmÄlad tavla :)
 

Seinfeld

Omega
Brukar det finnas smÄ mikroskopiska prickar pÄ billigare seikomodeller? Min Sarz005 har en punkt i triangeln under 60, kÀnner nÄgon igen detta?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Min Turtle Àr fantastisk. Jag har haft en del swissare och mÄnga Àr saknade. Men skulle jag bli av med min Àlskade Turtle PADI hade jag förmodligen börjar grÄta, blivit uppriktigt ledsen.

Ja mÄ vara astrött och överarbetad men jag freakin Àlskar min Seiko!
IMG_6418.JPG
IMG_6419.JPG
IMG_6422.JPG
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har jag förstÄtt det rÀtt om jag sÀger att Seikos quartzdykare frÄn 1985-1991 alltid heter 7c43?

Jagar Är och mÄnadsklocka :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har för mig nÀr jag sjÀlv letade efter en Ärsklocka att 7548an bryggar frÄn 1985 till 1986 samtidigt som 7c43:an, nÄgon fÄr gÀrna rÀtta eller komplettera :)
Just de skiftet Àr inte superviktigt för min del i detta uppdrag. Serienr jag letar efter ska börja med 92 :)

Har jÀkligt svÄrt att fÄ en uppfattning vad ett ex gÄr loss pÄ dock. PÄ bukten kostar de allt mellan 1500-6000kr. Har inget emot en sleten rackare sÄlÀnge den gÄr :)
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Jag har för mig nÀr jag sjÀlv letade efter en Ärsklocka att 7548an bryggar frÄn 1985 till 1986 samtidigt som 7c43:an, nÄgon fÄr gÀrna rÀtta eller komplettera :)
De hade en variant med samma boett som 7c43an under en övergÄngsperiod med start 1985, dessa kallas "transitional" och har reff 7548-7010. De Àr Àven 200m till skillnad frÄn 150m. Vet inte om de gjordes 86 dock
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
NÄgon som vet om det finns ÀndlÀnkar för den nya turtlen sÄ man kan fÄ pÄ den sladdriga seiko-jubileen frÄn gÀngse skx-modeller? Gillar inte dylika super jubileer :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just de skiftet Àr inte superviktigt för min del i detta uppdrag. Serienr jag letar efter ska börja med 92 :)

Har jÀkligt svÄrt att fÄ en uppfattning vad ett ex gÄr loss pÄ dock. PÄ bukten kostar de allt mellan 1500-6000kr. Har inget emot en sleten rackare sÄlÀnge den gÄr :)
IMG_6064.JPG

Denna fÄr jag hem idag och lÀgger ut imorgon. Fick den med ett paket med flera klockor. 1988, Àr det nÀra nog sÄ kan du PMa mig. Om du söker pÄ 7c43 i sÀljdelen sÄ ser du var de brukar ligga, beror en del pÄ tavelutförande och annat.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
IMG_6064.JPG

Denna fÄr jag hem idag och lÀgger ut imorgon. Fick den med ett paket med flera klockor. 1988, Àr det nÀra nog sÄ kan du PMa mig. Om du söker pÄ 7c43 i sÀljdelen sÄ ser du var de brukar ligga, beror en del pÄ tavelutförande och annat.
Har redan snokat pÄ köp och sÀlj och varit pÄ @Jaggis dÄ jag sÄg att han sÄlt en del :)

1988 Àr inte nÀra nog tyvÀrr. Men tack ÀndÄ :)

Har förstÄtt att tavelutförande kan variera beroende pÄ vilket Är de Àr frÄn. Men de som Àr frÄn 1989 borde inte alla de ha samma tavla? Vet att de finns svart och Pepsi iofs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har redan snokat pÄ köp och sÀlj och varit pÄ @Jaggis dÄ jag sÄg att han sÄlt en del :)

1988 Àr inte nÀra nog tyvÀrr. Men tack ÀndÄ :)

Har förstÄtt att tavelutförande kan variera beroende pÄ vilket Är de Àr frÄn. Men de som Àr frÄn 1989 borde inte alla de ha samma tavla? Vet att de finns svart och Pepsi iofs.
IMG_6143.JPG

Det finns inga genvÀgar, lÀgg tiden och lÀs pÄ. :)
 

Seinfeld

Omega
Böjde en Ă€nde pĂ„ en av sprintarna till min SARB nĂ€r jag skulle byta lĂ€nk. Är det viktigt att den inte Ă€r böjd? Tycker den funkar perfekt med den men finns det stor risk att den ger efter och lĂ€nken lĂ€mnar boetten efter ett tag i jĂ€mförelse med en rak sprint?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Böjde en Ă€nde pĂ„ en av sprintarna till min SARB nĂ€r jag skulle byta lĂ€nk. Är det viktigt att den inte Ă€r böjd? Tycker den funkar perfekt med den men finns det stor risk att den ger efter och lĂ€nken lĂ€mnar boetten efter ett tag i jĂ€mförelse med en rak sprint?
Beror pÄ hur mycket du böjt den. Stiften Àr ju nÄgorlunda billiga, jag hade köpt ett nytt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
IMG_6156.JPG
IMG_6145.JPG

Dagens SEIKO-fÄngst, kommer mer imorgon. :)
Svenskt daghjul pÄ pouge, Stekigt! :cigar:

Vet skillnader pÄ tavlorna pÄ 7c43-7000,7009,700a och 7010 nu :)
För mig spelar de ingen större roll vilken de blir. Men kanji Àr ju lite extra coolt plus att jag inte har nÄgon med de hemma sÄ en 7010 hade ju varit riktigt nice!

Skillnaden mellan de bÄda Pepsi 7009 och 700a blev jag inte riktigt klok pÄ dock
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Svenskt daghjul pÄ pouge, Stekigt! :cigar:

Vet skillnader pÄ tavlorna pÄ 7c43-7000,7009,700a och 7010 nu :)
För mig spelar de ingen större roll vilken de blir. Men kanji Àr ju lite extra coolt plus att jag inte har nÄgon med de hemma sÄ en 7010 hade ju varit riktigt nice!

Skillnaden mellan de bÄda Pepsi 7009 och 700a blev jag inte riktigt klok pÄ dock
Rekommenderar starkt att hitta en 7c43 av nÄgot slag, löjligt bra klocka. Snygg och hÄller tiden löjligt bra. Min gÄr +-0 sek per mÄnad, aldrig varit med om nÄgot sÄ exakt
 

AB

Panerai
2-Faktor
Seikoreklam för Prospex-linjen pÄ UllevÄl under landskampen ikvÀll, ny marknadsföringsoffensiv eller nÄgot de gjort förut? Kanske jag som uppmÀrksammar det först nu.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Som @Dennta sÀger sÄ kommer en bild inte att hjÀlpa dig överhuvudtaget tyvÀrr. Ser du nÄgon skillnad pÄ bilden kommer du att ha rört den alldeles för mycket. För den lilla tidsruckning du behöver handlar det om delar av millimetrar, nÀstan mindre Àn sÄ. Var ocksÄ extremt nogrann med att att inte komma Ät "den andra" armen som justerar balansens svÀngningar och hur jÀmna dom Àr. DÄ kommer du att fÄ en vÀldigt ojÀmn tidshÄllning. (talar av erfarenheten att ha fuckat upp ett 7s26 ;) )

Gillar ÀndÄ att du inte ger upp tanken pÄ att göra det sjÀlv efter alla varningar :cool:
Men som sagt, var grymt försiktig och var förberedd pĂ„ att fĂ„ göra om det MÅNGA gĂ„nger utan rĂ€tt utrustning. Min gissning Ă€r att du kommer hamna lĂ€ngre ifrĂ„n Ă€n du Ă€r idag, men skam den som ger sig :p Min SKX backar 15-20sek per dygn, men dĂ„ den bara anvĂ€nds som beater sĂ„ gör det mig ingenting. StĂ€ller den bara 2-3 min före sĂ„ har den garanterat stannat innan den börjar gĂ„ efter.

Tog tid innan det blev av med hemmaruckning av min skx007.
Verktyg till förfogande dÄ? Boettöppnare, liten mejsel och extremt mjuka fingrar.

Jag tog de vĂ€ldigt försiktigt. Öppnade den och la en mejsel an mot justeringen. KnĂ€ppte till ytterst mjukt och resultatet dĂ„?
FrÄn -12sek per dygn till ....
+6 sek per dygn :D pÄ första försöket dessutom! Det innebÀr i praktiken att klockan som ska ha 21600 bph nu slÄr 21601.5bph. Tidigare mÄ de ha varit 21597bph.

KrÀvs inte mycket inte :)
 
Topp