• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Steinhart-tråden

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag blir mer och mer sugen på att testa en Ocean Titanium 500. Den ser extremt välbalanserad ut. Snygga blå detaljer. Titan = love it. Härligt tooliga visare. Datumet klockan sex vilket är ett roligt drag. Helt enkelt en supersnygg klocka. Snyggare än min Pelagos. Vill verkligen se den i verkligheten, och då kanske det blir till att göra ett impulsköp. Hatet mot Steinhart rör mig inte ryggen. Hatare kan hata. De får fingret. :)
o1ti500_1kx1k_04.1484909482.jpg

Fattar inte "hatet" mot Steinhart. So what om det är lite Rolle ripoff, det verkar vara bra klockor för pengarna och vilken klocka är i dagsläget inte inspirerad eller kopierad av någon annan? På sjuttitalet såg ett flertal klockor ut som Heuer Autavia, speedy mark II. Gnälls det över dem? Tramsigt tycker jag. Riktiga kopior däremot har jag inget till övers för. Det finns som sagt bra replikor/homager att välja på.

Köp och bär med stolthet, vad du än köper.. Rolex, Armani, Steinhart. Etc
 

Mattias79

Cartier

Mattias79

Cartier
Känns så jäkligt konstigt att dom valt den vägen. Dom var ju tidigt ute med ETA-baserade klockor med vettiga spec och bra priser. Den Triton-modell som jag ägt var både orginell och jäkligt schysst kvalitetsmässigt. Sen bestämmer dom sig för att helt och hållet sno designen från Rolex och IWC och helt plötsligt har man ett företag som tillverkar någon slags high end-kopior. Hur fan tänkte man?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Känns så jäkligt konstigt att dom valt den vägen. Dom var ju tidigt ute med ETA-baserade klockor med vettiga spec och bra priser. Den Triton-modell som jag ägt var både orginell och jäkligt schysst kvalitetsmässigt. Sen bestämmer dom sig för att helt och hållet sno designen från Rolex och IWC och helt plötsligt har man ett företag som tillverkar någon slags high end-kopior. Hur fan tänkte man?
Dom såg nog möjligheten i att sälja i detta segment till användare som aldrig skulle köpa en klocka för t.ex 50k men ändå vill ha en snygg och hyfsad klocka. Sen kan man ju tycka som man vill angående detta.
Alltid lika kul när en Steinhart läggs ut till försäljning här på KS. Försvinner oftast nästan direkt trots att nästan ingen gillar dom. Märkligt.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Dom såg nog möjligheten i att sälja i detta segment till användare som aldrig skulle köpa en klocka för t.ex 50k men ändå vill ha en snygg och hyfsad klocka. Sen kan man ju tycka som man vill angående detta.
Alltid lika kul när en Steinhart läggs ut till försäljning här på KS. Försvinner oftast nästan direkt trots att nästan ingen gillar dom. Märkligt.

Enligt rykten så har flera välkända forumprofiler väldigt stora Steinhart-samlingar som dom pysslar med i smyg. :snaphappy:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Känns så jäkligt konstigt att dom valt den vägen. Dom var ju tidigt ute med ETA-baserade klockor med vettiga spec och bra priser. Den Triton-modell som jag ägt var både orginell och jäkligt schysst kvalitetsmässigt. Sen bestämmer dom sig för att helt och hållet sno designen från Rolex och IWC och helt plötsligt har man ett företag som tillverkar någon slags high end-kopior. Hur fan tänkte man?
Jag vet inte, men jag tror inte att din modell kom innan Ocean One... Jag har personligen inget emot varken klockorna eller märket, dom är en bra inkörsport i klockträsket. Det man kan ha funderingar ikring är väl att dom kallas homage bara för att dom har bra kvalité jämfört med billiga kopior. Jag skulle vilja hitta ett bättre ord som beskriver att det är en bra klocka till ett bra pris men med tydliga ambitioner att se ut som Rolex submariner... Som tidigare sagts, många etablerade märken har kopierat design av varandra under olika tidsepoker utan att det väckt någon större uppmärksamhet, så jag kunde inte bry mig mindre nu än vad andra gjorde då.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag vet inte, men jag tror inte att din modell kom innan Ocean One... Jag har personligen inget emot varken klockorna eller märket, dom är en bra inkörsport i klockträsket. Det man kan ha funderingar ikring är väl att dom kallas homage bara för att dom har bra kvalité jämfört med billiga kopior. Jag skulle vilja hitta ett bättre ord som beskriver att det är en bra klocka till ett bra pris men med tydliga ambitioner att se ut som Rolex submariner... Som tidigare sagts, många etablerade märken har kopierat design av varandra under olika tidsepoker utan att det väckt någon större uppmärksamhet, så jag kunde inte bry mig mindre nu än vad andra gjorde då.
Man kan ju dock hävda att Steinharts hela affärsmodell bygger på kopierande av Rolexdesign.
Jag får också erkänna att jag ursprungligen inte fattade hur många av deras modeller som var kopior av klassisk Rolex. Det var först när jag började hänga här och ofrivilligt fick bättre koll på Rolex som jag fattade. Men en del av mig känner nästan för att köpa en Steinhart och den Rolex den kopierar bara för att jämföra. Vi får se.
 

Mattias79

Cartier
Jag vet inte, men jag tror inte att din modell kom innan Ocean One... Jag har personligen inget emot varken klockorna eller märket, dom är en bra inkörsport i klockträsket. Det man kan ha funderingar ikring är väl att dom kallas homage bara för att dom har bra kvalité jämfört med billiga kopior. Jag skulle vilja hitta ett bättre ord som beskriver att det är en bra klocka till ett bra pris men med tydliga ambitioner att se ut som Rolex submariner... Som tidigare sagts, många etablerade märken har kopierat design av varandra under olika tidsepoker utan att det väckt någon större uppmärksamhet, så jag kunde inte bry mig mindre nu än vad andra gjorde då.
Nä det är sant. Det har nog varit rolexhomager från start.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har ägt både Rolex Explorer 1 och 2 och Datejust, dock inte Submariner. Dock har jag en Ocean One. Jag kommer antagligen aldrig äga en Submariner då jag känner mig ganska mätt på utseendet nu. Men man ska aldrig säga aldrig. Det jag kan säga är att Ocean One är ett mycket gott alternativ till någon som vill ha en mekanisk klocka med detta utseende och betala 5000kr istället för 50000kr. Att jämföra med originalet är bara larvigt. Lika fånigt tycker jag inhouse hypen är. Som att ETA helt plötsligt skulle vara dåliga urverk. Samma urverk som majoriteten av Schweizarna använt i alla år. Seiko har varit inhouse ganska många år, men inte många lovprisar det... Tänker inte fortsätta samma gamla debatt om homage/kopia som dyker upp i alla möjliga trådar, utan önskar alla som gillar Steinhart en trevlig vistelse i denna tråd istället :happyhappy:
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kanske är sist på bollen här, men jag hörde idag att Steinhart ska släppa klockor i 39mm diameter i sommar. Om det stämmer så kommer jag sannolikt köpa min första Steinhart i år.
Nån annan som har hört samma sak?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Fattar inte "hatet" mot Steinhart. So what om det är lite Rolle ripoff, det verkar vara bra klockor för pengarna och vilken klocka är i dagsläget inte inspirerad eller kopierad av någon annan? På sjuttitalet såg ett flertal klockor ut som Heuer Autavia, speedy mark II. Gnälls det över dem? Tramsigt tycker jag. Riktiga kopior däremot har jag inget till övers för. Det finns som sagt bra replikor/homager att välja på.

Köp och bär med stolthet, vad du än köper.. Rolex, Armani, Steinhart. Etc

LITE Rolle Ripoff? Jo, tjena.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det var inte bokstavligt menat. Det är klart att Steinhart kopierar friskt men det var inte poängen. Poängen var att om man hittat något man gillar skall man njuta av det och inte bry sig så mycket om vad andra tycker.

Jag tycker faktiskt inte det. Inte alls. Kan man inte designa något eget bör man låta bli. Och har man inte råd med originalet bör man låta bli. Men det är bara jag.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker faktiskt inte det. Inte alls. Kan man inte designa något eget bör man låta bli. Och har man inte råd med originalet bör man låta bli. Men det är bara jag.
Håller med MEN; ponera att jag inte kan något om klockor och får syn på en Steinhart. Tycker den är skitsnygg och hört att "automatiskt är coolt". Dvs inte har någon aning om att designen är snodd.
Är det ändå inte okej att jag köper en då?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Håller med MEN; ponera att jag inte kan något om klockor och får syn på en Steinhart. Tycker den är skitsnygg och hört att "automatiskt är coolt". Dvs inte har någon aning om att designen är snodd.
Är det ändå inte okej att jag köper en då?
Tveksam till att du inte har en aning om att designen är snodd, va? Rolex design har de flesta koll på. Men du bott under en sten större delen av ditt liv så kanske...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker faktiskt inte det. Inte alls. Kan man inte designa något eget bör man låta bli. Och har man inte råd med originalet bör man låta bli. Men det är bara jag.
Jag tycker typ som du, med undantaget att jag tycker att folk får köpa vad de vill. (förutom piratkopior). Men som tur är måste man inte köpa Steinhart för att få en submariner, man kan tex köpa en Squale 1545:

hqdefault.jpg
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tycker typ som du, med undantaget att jag tycker att folk får köpa vad de vill. (förutom piratkopior). Men som tur är måste man inte köpa Steinhart för att få en submariner, man kan tex köpa en Squale 1545:

hqdefault.jpg

Är det bara så lika som möjligt som man är ute efter kan man lika gärna gå in på Ur & Penn ;)
 
Topp