• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Sheriffen

Breitling
longines_hydro_conquest_automatic.jpg

WAN2111.BA0822.jpg
WAN2110.BA0822.jpg
Den blåa Aquaracer:n var ju galet snygg, aldrig tänkt så mycket på just dom, men att dom piskar Longines både i svart och blått är ju glasklart!
 

Konsul

Cartier
TAG är för mig som den där tjejen som man gick i samma klass med i 9år utan att lägga
märke till, helt ointressant och tråkig och dessutom ganska ful.

Det man minns av henne är dock hennes mamma som hämtade upp henne i bland i skolan. En riktig
MILF. Har för mig dom hette Heure i efternamn.
/John R
Man måste ha tålamod med Heuer och låta klockan blomma ut. Den där tjejen i din klass är förmodligen idag ett superkap och ytterst lik sin milfmorsa.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Man måste ha tålamod med Heuer och låta klockan blomma ut. Den där tjejen i din klass är förmodligen idag ett superkap och ytterst lik sin milfmorsa.
De är de, man ska aldrig köpa en TAG ny med tanke på pristappet. Men nyare beggat är de riktiga kap med tanke på vad man betalar för.
 

Konsul

Cartier
Nu har de ju förvisso utvecklat ett helt eget 100% inhouse i konkurrens med 1887. Blir märket bättre eller mer intressant då?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Så är det väl med många andra märken!
Jo, men just Breitling och TAG tappar ju extremt så fort de plockas ut. Nästan 50% efter några månader om man betalat listpriset (vet att man inte brukar göra det men det är ändå referensen) Rolex, Sinn osv. är ju lite mer värdebeständiga i förhållande till listpriset även om de såklart tappar en del så fort de plockas ut.

Båda har ju sina fördelar men med TAG och Breitling kan man få fina ur som kanske inte är värda listpriset (pga. ETA-verk osv.) relativt billigt då.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jo, men just Breitling och TAG tappar ju extremt så fort de plockas ut. Nästan 50% efter några månader om man betalat listpriset (vet att man inte brukar göra det men det är ändå referensen) Rolex, Sinn osv. är ju lite mer värdebeständiga i förhållande till listpriset även om de såklart tappar en del så fort de plockas ut.

Båda har ju sina fördelar men med TAG och Breitling kan man få fina ur som kanske inte är värda listpriset (pga. ETA-verk osv.) relativt billigt då.

Värda listpriset, vem avgör det?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Värda listpriset, vem avgör det?
Vad avgör det snarare?
- finnish
- design
- märketsstatus
- urverk

Sen säger andrahandsmarknaden en hel del. En rolex tappar inte 50% emot listpriset efter ett år som en TAG eller breitling.

Men ja, det är min åsikt och vad jag tror i frågan. Tycker du något annat argumentera gärna emot så kanske jag ändrar mig :)
 
Jo, men just Breitling och TAG tappar ju extremt så fort de plockas ut. Nästan 50% efter några månader om man betalat listpriset (vet att man inte brukar göra det men det är ändå referensen) Rolex, Sinn osv. är ju lite mer värdebeständiga i förhållande till listpriset även om de såklart tappar en del så fort de plockas ut.

Båda har ju sina fördelar men med TAG och Breitling kan man få fina ur som kanske inte är värda listpriset (pga. ETA-verk osv.) relativt billigt då.


Att Sinn håller så bra andrahandsvärde är för mig obegripligt, då de godkänner en avvikelse på upp till +25 sek/dygn!
 

Johan S

Omega
Det är ju svårt för en som gillar F1, vintage och gamla filmer att inte gilla Monacodinkan Steve McQueen har i rullen "Le Mans. Nu var det nyare Tags vi pratar om och då är jag lite kluven, jag gillar dem Av flera aspekter, F1 och för feelingen,missförstå mig rätt nu "en klocka man köper bara för att man själv gillar dem". Samtidigt som jag tycker att det finns roligare klockor för priset. Summa sumarum, det är fina och klockor och jag skulle inte ha något emot en i samlingen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Dessutom har ju Sinn också basverk i sina klockor
Att Sinn håller så bra andrahandsvärde är för mig obegripligt, då de godkänner en avvikelse på upp till +25 sek/dygn!
Precis, men ta en Sinn 556 på länk, den listar 10". WAN2110 (Aquaracer 300) listar 20" enligt AD i Stockholm. Avvikelsen är väl densamma på TAGen iom. att det är samma urverk? Eller påverkar boetten gångavvikelsen? Vad motiverar det dubbla priset för TAGen mer än vridningen? Enligt mig är de likvärdiga kvalitetsmässigt efter att jag äger den ena och en nära vän har den nämnda Aquaracern.

Alltså, vad motiverar TAGs höga priser när de håller samma kvalité finnishmässigt och urverksmässigt som märkena omkring 10" klassen? Jag skulle tro att TAG själva tycker att märkets status gör det, men det är ju som bekant ganska urvattnat i Sverige (åtminstone bland klocktokar)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Men utveckla gärna mer än oneliners. Du tycker inte att ETA standardverk drar ned priset? Andrahandsvärdet påverkar inte heller viljan att betala listpris?

Det är upp till var och en att avgöra vad som är prisvärt eller inte, ETA eller inhouse är nog inte det första den stora kundkretsen tänker på. Statusen är väldigt viktig för flertalet och det speglar ju givetvis prisbilden. De flesta som köper ett nytt ur exempelvis en Breitling med ett ETAverk varken funderar eller bryr sig så värst mycket om andrahandsvärdet.

- finnish=Smaksak.
- design=Smaksak.
- märketsstatus=Viktigt och högre status kostar mer.
- urverk=Bryr sig icket gemene man om.
-kund=Har alltid rätt.

Om du frågar mig så tycker jag att min Big Block smäller högre än min 16710, oavsett urverk och prisbild.
 
Precis, men ta en Sinn 556 på länk, den listar 10". WAN2110 (Aquaracer 300) listar 20" enligt AD i Stockholm. Avvikelsen är väl densamma på TAGen iom. att det är samma urverk? Eller påverkar boetten gångavvikelsen? Vad motiverar det dubbla priset för TAGen mer än vridningen? Enligt mig är de likvärdiga kvalitetsmässigt efter att jag äger den ena och en nära vän har den nämnda Aquaracern.

Alltså, vad motiverar TAGs höga priser när de håller samma kvalité finnishmässigt och urverksmässigt som märkena omkring 10" klassen? Jag skulle tro att TAG själva tycker att märkets status gör det, men det är ju som bekant ganska urvattnat i Sverige (åtminstone bland klocktokar)


Jag hade inte hellerå
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skulle inte vilja påstå att Breitling tappar 50% på några månader!?​
Förutom Rolex, hur ser det ut med Omega, Longines och alla andra? Är det så jäkla stor skillnad egentligen?​
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag jobbar med listpriser, bruttopriser, ankarpriser och transferpriser dagligen. Är inte marknaden villig att betala för mina produkter så spelar dessa egentligen igen roll.

Som ett exempel på listpriser så "listar" min Bmw extremt högt kontra vad man betalar för den, den prutar på sig själv bara man tittar på den. Har då Bmw dåligt andrahandsvärde pga att den som köper den av mig i andrahand, kommer att köpa den billigt i förhållande till listpriset?
 
Ja
Jag jobbar med listpriser, bruttopriser, ankarpriser och transferpriser dagligen. Är inte marknaden villig att betala för mina produkter så spelar dessa egentligen igen roll.

Som ett exempel på listpriser så "listar" min Bmw extremt högt kontra vad man betalar för den, den prutar på sig själv bara man tittar på den. Har då Bmw dåligt andrahandsvärde pga att den som köper den av mig i andrahand, kommer att köpa den billigt i förhållande till listpriset?

Jag håller med dig fullt ut, det spelar ingen roll vad något listar om ingen är villig att betala det priset! Saker är värt det folk är villiga att betala, sen spelar det absolut ingen roll vad det listar! Bara du har rullat ut en ny bil från bilfirman så har du tappat en stor summa pengar!
 

Konsul

Cartier
Jo, men just Breitling och TAG tappar ju extremt så fort de plockas ut. Nästan 50% efter några månader om man betalat listpriset (vet att man inte brukar göra det men det är ändå referensen) Rolex, Sinn osv. är ju lite mer värdebeständiga i förhållande till listpriset även om de såklart tappar en del så fort de plockas ut.

Båda har ju sina fördelar men med TAG och Breitling kan man få fina ur som kanske inte är värda listpriset (pga. ETA-verk osv.) relativt billigt då.
Att breitling skulle tappa 50% på några månader stämmer ju inte! Glöm inte att familjerna i märket är oerhört olika och att raset kan skifta starkt. Men generellt 50 tror jag inte!
 
Topp