Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Okänd klocka av märke Zenith

Diskussion i 'Vintage' startad av Lohmander, 13 februari 2014.

1. Lohmander
    Trådstartare

Lohmander Torpare

Från:
    Strax norr om Göteborg
    1952 var min morfar ute på sjön och gjorde ett stopp i den Svenska huvudstaden där han köpte en klocka av märket zenith för motsvarande fyra månadslöner, har jag fått berättat för mig av min mormor nyligen. Jag kan inte påstå att jag är direkt insatt i klockvärlden men skulle gärna vilja veta vilken modell det kan vara då jag dessvärre inte kunnat hitta något om den.

Klockan är välanvänd och därför ganska sliten, så antar att värdet inte är något direkt att prata om. Men mer intresserad av modellen som sagt. Även armbandet ska ha varit utbytt, orginalbandet tror jag ska ha varit av läder.

Skulle bli jätteglad om någon kunde ta sig en titt på den.(om det syns något)
    Hej så länge
    Alexander.

Bifogade filer:

Karatekid gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Zenith är ett lite klurigt märke, beroende på modell så går de på allt ifrån någon hundralapp upp till ett par tusenlappar. Kul med historien om när din morfar köpte klockan. :) Gå till en urmakare och få den servad, oftast inte ekonomiskt försvarbart men kul att sköta om och använda saker som funnits inom släkten... Om du öppnar upp den och tar lite bilder på urverket kan säkert någon säga något mer detaljerat om klockan.

3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Trevlig historik! Påminner ganska mycket om en Zenith jag har hemma i lådan. Den har också zontavla med 24h visning och subsekund. Mäter väl ca 32 mm, med 18 mm lugs. Kan din vara något liknande? Urverket i min är ett 106-p6 från 1946, om jag inte mins helt fel. Kan kolla upp det senare ikväll och posta någon bild.

mvh
    theargonaut

Karatekid gillar detta.
  4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Serva den och få den rengjord, inget annat. Släng på ett fräckt patinerat läder eller mocka så är det klart.

Icaras, Karatekid, Andsan och 1 annan gillar detta.
  5. Andsan

Andsan Borgare

Från:
    Täby
    Eriksson 850 skrev

Zenith är ett lite klurigt märke, beroende på modell så går de på allt ifrån någon hundralapp upp till ett par tusenlappar

Nja, de kan nog kosta betydligt mer;)

/Anders

6. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Mindes lite fel... Urverket är 106 p-6 från 1945, inte -46. Här kommer lite snabba bilder...

MrNorrgard, eriksson850, Fixoflex och 1 annan gillar detta.
  7. Lohmander
    Trådstartare

Lohmander Torpare

Från:
    Strax norr om Göteborg

8. Dr666

Dr666 Bonde

Det är definivt en gammal Zenith du har där- har 2sr själv som jag ärvt.... Dessvärre inget som hjälper plånboken ngt, men jag bestämde mig för atf satsa på historiens vingslag istället

Lohmander gillar detta.