• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okänd klocka av märke Zenith

Lohmander

Breitling
1952 var min morfar ute på sjön och gjorde ett stopp i den Svenska huvudstaden där han köpte en klocka av märket zenith för motsvarande fyra månadslöner, har jag fått berättat för mig av min mormor nyligen. Jag kan inte påstå att jag är direkt insatt i klockvärlden men skulle gärna vilja veta vilken modell det kan vara då jag dessvärre inte kunnat hitta något om den.

Klockan är välanvänd och därför ganska sliten, så antar att värdet inte är något direkt att prata om. Men mer intresserad av modellen som sagt. Även armbandet ska ha varit utbytt, orginalbandet tror jag ska ha varit av läder.

Skulle bli jätteglad om någon kunde ta sig en titt på den.(om det syns något)
Hej så länge
Alexander.
 

Bilagor

  • IMG_1992.JPG
    IMG_1992.JPG
    161.5 KB · Visningar: 301
  • IMG_1994.JPG
    IMG_1994.JPG
    235.3 KB · Visningar: 251

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Zenith är ett lite klurigt märke, beroende på modell så går de på allt ifrån någon hundralapp upp till ett par tusenlappar. Kul med historien om när din morfar köpte klockan. :) Gå till en urmakare och få den servad, oftast inte ekonomiskt försvarbart men kul att sköta om och använda saker som funnits inom släkten... Om du öppnar upp den och tar lite bilder på urverket kan säkert någon säga något mer detaljerat om klockan.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig historik! Påminner ganska mycket om en Zenith jag har hemma i lådan. Den har också zontavla med 24h visning och subsekund. Mäter väl ca 32 mm, med 18 mm lugs. Kan din vara något liknande? Urverket i min är ett 106-p6 från 1946, om jag inte mins helt fel. Kan kolla upp det senare ikväll och posta någon bild.

mvh
theargonaut
 

Andsan

Rolex
Eriksson 850 skrev

Zenith är ett lite klurigt märke, beroende på modell så går de på allt ifrån någon hundralapp upp till ett par tusenlappar




Nja, de kan nog kosta betydligt mer;)

/Anders
 

Dr666

Omega
Det är definivt en gammal Zenith du har där- har 2sr själv som jag ärvt.... Dessvärre inget som hjälper plånboken ngt, men jag bestämde mig för atf satsa på historiens vingslag istället
 
Topp