Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Okända urverk?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Brydlon, 2 april 2016.

Taggar:
  1. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Hej. Jag vet inte om det är räät och rumsrent att ställa en sådan fråga här, men jag riskerar ändå. Jag är på väg att ta in i mitt sortiment ett nytt märke Mathey-Tissot. Såvitt jag vet är en gammal gedigen schweizisk urfabrik, men vissa av deras klockor har en urverk som jag i alla fall aldrig har hört talas om: Valswiss Automatic BSR-02 13 Lignes, eller IT 10, 11 Lignes. Kan det vara deras egna? Vad tror ni om dem? Jag är jättetacksam för all info!

Senast ändrad: 2 april 2016
  2. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Har aldrig hört talas om det märket men googlade lite och på http://www.watchtalkforums.info/forums/thread65850.html gjorde man kopplingen att valswiss hörde ihop med valavron som i sin tur hade kopplingar till kinesiska seagull. Enligt watchwiki (se nedan) så "schweizifierar" valavron importerade kinesiska urverk så att de uppfyller schweiziska regler fär att klassas som "made in swiss". Verkar vara ett dyrt sätt att köpa kinaklockor. Billigare på aliexpress.....
    http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Valanvron_VAL-24

Aquaracer2, JaTack, Brydlon och 1 annan gillar detta.
  3. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Aldrig hört talas om. Känns som förgående talare gjorde en bra slutsats

Brydlon gillar detta.
  4. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Tack så mycket för svaret och tiden du har lagt på, då vet vi det. Å andra sidan kan vi inte sätta likhetstecken mellan kinesiskt och dåligt. Dessa klockor kommer i alla fall med 3 års garanti, så dåliga är de inte i alla fall. Sedan kan det diskuteras om deras verde motsvarar det sätta priset. Det är många "stora" märken som är kinaklockor (konstigt nog ingen vågar skriva made in china ;), men alla vet ändå. Sedan kan man dra en långt föredrag om vad som är etisk rätt och fel i klockbranchen, eller hur.

5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Nej kinesiskt betyder absolut inte alls dåligt. Finns en bra tråd här om just Seagull som har en stor bredd på olika urverk. Däreomt kan jag tänka mig att man i det här fallet tar en premium för urverket just pga "made in schwiez" utan att urverket har en högre kvalitet än motsvarande Seagull köpt i Kina.

Brydlon gillar detta.
  6. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Är det modifierat så att det blir högre kvalitet och mera swiss made, så har jag ändå rent samvete om jag säljer dem.

7. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Tänker inte på samvetet i första hand för den uppfyller ju lagens krav. Har mest svårt att se affären. Det är inte dyra klockor så swissmade tillför inget mervärde för normalkonsumenten. Okänt märke som kräver marknadsföring. Lättare för konsumenten att köpa DW eller MK eller vad som helst hos ur o penn och känna sig trygg med det. Här på KS kommer det vågor med kickstartertrådar "jag ska starta ett nytt svenskt klockmärke" så konkurrensen är stenhård. Att sälja nya märken här på KS är lika lätt som att "sälja sand i sahara". Så ska du sälja ett nytt märke till "vanliga konsumenter" är det nog lättare att hitta något som liknar MK på aliexpress och sälja billigt på tratten. För 99,9% av klockköparna är en MK för 2-3tkr extremt dyrt och höjden av lyx. Säljer du en liknande på tratten för 499kr som du löper in för <50kr skeppat o klart så är det lättare att göra pengar.

8. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Kloka ord, tack så mycket.

9. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
  10. Schmitza

Schmitza Borgare

Från:
    Malmö
    Lignes är ett schweiziskt sätt att mäta..

Brydlon gillar detta.
  11. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Märket tycks ju efter lite 'googling' ha en gedigen historia i alla fall...

Brydlon gillar detta.
  12. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Mäta vad?

13. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Ja, det stämmer. De är kanske inte ensamma om att göra så, bara vi vet inte om det...än

14. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Urverkets storlek i diameter, 1 ligne = 2,255mm. De flesta mekaniska urverk brukar ligga på mellan 11-13 lignes, men finns förstås både mindre och större.

Vänligen
    Forumets undersköterska

JohnDoe, Brydlon, TiE och 1 annan gillar detta.
  15. Brydlon
    Trådstartare

Brydlon Torpare

Tack, man lär sig så länge man läser...KS! :happyhappy:

Mårtenssons ur Brookfield