• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ok storlek på klocka?

Skall jag ha en större modell?


  • Totala väljare
    111

DanielBjo

Breitling
Hej alla!
Innan jag börjar använda min nya Seiko Sarb035 vill jag gärna ha synpunkter från några proffs. Frågan är om klockan ser för liten ut på mig? Jag gillar dock storleken som gör att den inte känns så "i vägen". Jag har 17 cm handled. Vad tycker ni?
Klocka.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej alla!
Innan jag börjar använda min nya Seiko Sarb035 vill jag gärna ha synpunkter från några proffs. Frågan är om klockan ser för liten ut på mig? Jag gillar dock storleken som gör att den inte känns så "i vägen". Jag har 17 cm handled. Vad tycker ni?
Klocka.jpg
Väldigt sällan en klocka ser för liten ut. Alldeles för vanligt att de ser för stora ut däremot. Tycker den sitter bra.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Frågan är om klockan ser för liten ut på mig?
Om du tycker klockan känns för liten eller för stor är det dessvärre så det är. Du bär väl inte klockan för någon annan!? Trösten är dock utifrån personlig erfarenhet är att man vänjer sig men det kommer aldrig bli ni två på riktigt.

Men du säger klart och tydligt att du gillar storleken så då är ju allt bra :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du tycker klockan känns för liten eller för stor är det dessvärre så det är. Du bär väl inte klockan för någon annan!? Trösten är dock utifrån personlig erfarenhet är att man vänjer sig men det kommer aldrig bli ni två på riktigt.

Men du säger klart och tydligt att du gillar storleken så då är ju allt bra :)
Så om man nu har vant sig med en för stor klocka ska man aldrig någonsin mer kunna bära en klocka av normal storlek?
 

Gaffel

Omega
Ser fantastiskt ut! Har både en 37mm GS och en SARB033 och bär dem regelbundet på min lite över 17cm handled. Känns kanske lite konstigt i början men jag tycker att man mer och mer börjar älska att ha mindre klockor. Känner nästan att jag skulle kunna ha en 34mm Rolex OP nu när jag kommit in i det. Jag tycker att det är lite mysigt att titta ned på den lille rackaren på armen. Det är till och med så illa att det börjar vara obehagligt att ta på mig min 41mm Hydroconquest :/
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Anser inte att det finns någon exakt "formel" för hur bra en klocka sitter på handleden. Till exempel spelar lug-to-lug väldig stor roll. Dock tycker jag att klockan ser ut att sitta bra på dig.
Håller helt med dig angående L2L. Det är den stora avgörande rollen för mina ur. Har själv små handleder men rätt platta. Så för min del funkar 48mm L2L som max. Min Skx007 får mkt tid tack vare sina 46mm L2L som sitter som en smäck :)
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Sitter riktigt bra! Och som övriga säger så är det lug-lug storleken som är det avgörande, man vill inte att kockan hänger över kanterna på handleden.
 

Nero13

Panerai
Sitter bra jag har 18cm och allt mellan 36-40mm sitter bra på min handled borde vara där någonstans det övre sträcket är för dig med :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Så om man nu har vant sig med en för stor klocka ska man aldrig någonsin mer kunna bära en klocka av normal storlek?
Jag påpekar inte storleken utan försöker påpeka äns personliga preferens som sällan sällan lyssnar på andras goda råd. Dvs den personliga perception av klockan, sen att detta inte är konstant är ju oftast mer regel än undantag om man gillar klockor.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Så länge du tycker det passar så är det rätt.
Alla har olika tycker och smak.
Personligen tycker jag det ser förträffligt ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tredygnsregeln: Använd samma klocka i tre dygn så har du därefter vant dig vid storleken.

Tycker den SER klockren ut på din handled (vilken i och för sig är lite högre upp precis som påtalats), varken för stor eller för liten.
 

PerS

Omega
Jag håller med övriga; det ser ut att vara helt rätt storlek för dig. Så länge klockan har snygga proportioner så verkar folk inte ha problem med att de köper för små klockor, snarare tvärtom.
 

mps

Cartier
Har samma storlek på handled.
Brukar ofta köra 36-37mm. Men även 44-45.
Jag har så dålig smak att jag koordinerar inte eller matchar uret efter klädseln.
Tar den jag gillar, som har den stil jag känner för och kanske känns extra kul just den dagen.
Kör vad du vill och skaffa gärna storlekar både över och under den modell du visat.
Alltid kul att variera.
Om det är diameter på uret, bredden på bandet eller färgerna på dem.
Go crazy :)
 
Topp