• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okej yonsson...

John R

Panerai
Grymt fina bilder av alla fotoproffsen! Jag blir mycket mycket sugen på att skaffa en igen.
Kanske den med guldindex som du har Molle, vilken skönhet! Vad ligger en sådan på bättre beg?
Misstänker att de inte växer på träden heller?

/ John R
 

Hubbatix

Cartier
Riktigt fina bilder allihopa, har alltid velat ha en MM300. Än så länge har jag ju bara min SuMMo att trösta mig med och den är ju förstås fin och så, men...
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
John R skrev:
Grymt fina bilder av alla fotoproffsen! Jag blir mycket mycket sugen på att skaffa en igen.
Kanske den med guldindex som du har Molle, vilken skönhet! Vad ligger en sådan på bättre beg?
Misstänker att de inte växer på träden heller?

/ John R

Originalet 6159-7000 från 68-69 ligger på ca. 30k för en fin. SBDX003 från 2000 (del av Historical Collection Y2K) kostar ca. 25-30k också. För båda gäller kraftigt: om du kan hitta någon.

:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@John R -Det verkar som att det är många som köper en mm300, sedan säljer den, för att efter ett tag köpa en till. Har aldrig fattat det där. -Alltså varför man säljer den. Om det inte är så att man är för slapp för att skicka den på service och köper en ny istället.

För övrigt är ni fuskisar! Jag trodde det var nya bilder som gällde. Ge mig en timma i dagsljus, så jäklar. Hoppas verkligen jag får ett makroobjektiv i julklapp förresten ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
@John R -Det verkar som att det är många som köper en mm300, sedan säljer den, för att efter ett tag köpa en till. Har aldrig fattat det där. -Alltså varför man säljer den. Om det inte är så att man är för slapp för att skicka den på service och köper en ny istället.

För övrigt är ni fuskisar! Jag trodde det var nya bilder som gällde. Ge mig en timma i dagsljus, så jäklar. Hoppas verkligen jag får ett makroobjektiv i julklapp förresten ;)

Tråden kan ju leva några dagar, så det är bara att köra! ;)
 

John R

Panerai
yonsson skrev:
@John R -Det verkar som att det är många som köper en mm300, sedan säljer den, för att efter ett tag köpa en till. Har aldrig fattat det där. -Alltså varför man säljer den. Om det inte är så att man är för slapp för att skicka den på service och köper en ny istället.

För övrigt är ni fuskisar! Jag trodde det var nya bilder som gällde. Ge mig en timma i dagsljus, så jäklar. Hoppas verkligen jag får ett makroobjektiv i julklapp förresten ;)

Jag gillade min väldigt mycket. Tyckte dock att den var lite för hög. Ibland får man för
sig att det är dax att testa nått annant. I mitt fall var det nått annat som hägrade.
Sedan tror jag i ärlighetens nämn att jag inte var mogen för modellen för att riktigt uppskatta den
för vad den är. Om man vill ha en FET dykare med en av värdens vackraste urtavlor samt visare så är det den
man skall ha i samlingen.
När jag ägde min så ville jag ha lite mer brand feeling och en lite mer hype känsla kring märket och
tyvärr så saknar Seiko det.
Jag va helt enkelt en osäker rädd liten horunge som ville känna Rolex ryggdunket smattra i nacken.
Nu mera så tror jag att jag kan leva utan kindpussar och annat trams och bära en Marinemaster med huvudet högt!

Jag har helt enkelt växt som klockmänniska!

Visa vägen för oss nu Yonsson och 80-talisten. För nu MM300 traditionen vidare och lys upp
vår tillvaro. Må era MM300:eek:r fastna och avbildas på alla KS medlemmars näthinnor så kommer kanske
fler bli upplysta!

/ John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för biktningen min pojk. Du är förlåten. Må gravitationen vara med dig, så dina klockor håller så exakt tid som möjligt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
John R skrev:
yonsson skrev:
@John R -Det verkar som att det är många som köper en mm300, sedan säljer den, för att efter ett tag köpa en till. Har aldrig fattat det där. -Alltså varför man säljer den. Om det inte är så att man är för slapp för att skicka den på service och köper en ny istället.

För övrigt är ni fuskisar! Jag trodde det var nya bilder som gällde. Ge mig en timma i dagsljus, så jäklar. Hoppas verkligen jag får ett makroobjektiv i julklapp förresten ;)

Jag gillade min väldigt mycket. Tyckte dock att den var lite för hög. Ibland får man för
sig att det är dax att testa nått annant. I mitt fall var det nått annat som hägrade.
Sedan tror jag i ärlighetens nämn att jag inte var mogen för modellen för att riktigt uppskatta den
för vad den är. Om man vill ha en FET dykare med en av värdens vackraste urtavlor samt visare så är det den
man skall ha i samlingen.
När jag ägde min så ville jag ha lite mer brand feeling och en lite mer hype känsla kring märket och
tyvärr så saknar Seiko det.
Jag va helt enkelt en osäker rädd liten horunge som ville känna Rolex ryggdunket smattra i nacken.
Nu mera så tror jag att jag kan leva utan kindpussar och annat trams och bära en Marinemaster med huvudet högt!

Jag har helt enkelt växt som klockmänniska!

Visa vägen för oss nu Yonsson och 80-talisten. För nu MM300 traditionen vidare och lys upp
vår tillvaro. Må era MM300:eek:r fastna och avbildas på alla KS medlemmars näthinnor så kommer kanske
fler bli upplysta!

/ John R
Huvudet på spiken där John! :) Många har ju flippat den på grund av tyngden och storleken, men det är nog så att även det finns folk som tagit åt sig och blivit "sårade" av att okunnigt folk har sagt, - "jaa.. Det var ju bara en Seiko den där" och sålt den av den anledningen.

Faktiskt... till min förvåning har jag fått väldigt positiva och "ickekonstiga" reaktioner på min MM300. Någon har sagt- "Wow vilken fin Seiko, den kan inte vara billig" en annan "ja Seiko gör riktigt fina klockor" Sen minns jag en utländsk kille höll på stirra ögonen ur sig på dinkan när jag stod i kassan i ica i sommras, så min önskan att flyga genom radarn tycks gå åt pipan :evil:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Hur gör ni med servicarna ? Finns det någon i Sverige som kan skruva i ett MM300 eller skickas klockorna till Japan ?

Jag har inte frågat SHTLM ännu, men den kan servas i Tyskland, eller UK. De gör det där och skickar inte vidare till Japan. Jag tror i alla fall att STHLM kan serva den om några år, om de inte kan det nu.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Hur gör ni med servicarna ? Finns det någon i Sverige som kan skruva i ett MM300 eller skickas klockorna till Japan ?

När det väl skulle bli dags (för min egen del 10år plus typ) så har jag inget problem med att lämna den till Klockmäster i Globen. Om de kan göra det på plats eller skickar till Japan är helt egalt för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Molle skrev:
Undersköterskan skrev:
Hur gör ni med servicarna ? Finns det någon i Sverige som kan skruva i ett MM300 eller skickas klockorna till Japan ?

När det väl skulle bli dags (för min egen del 10år plus typ) så har jag inget problem med att lämna den till Klockmäster i Globen. Om de kan göra det på plats eller skickar till Japan är helt egalt för mig.

Tror de skickar den till UK, Frankrike, eller Tyskland OM de skickar den. På mitt garantikort, står det att garantin gäller inom EU, vilket med all säkerhet innebär att de ändrat till mer lokalierade garantier och servicar. Jag är helt 100% säker på att de kan servas både i UK och i Tyskland av Seiko-urmakare. Köpte min i Tyskland och det sa säljaren uttryckligen, då jag frågade det innan jag köpte den. Sen finns det även oberoende servare i UK, som har servat många av klockorna till ägare på TZUK.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
yonsson skrev:
Molle skrev:
Undersköterskan skrev:
Hur gör ni med servicarna ? Finns det någon i Sverige som kan skruva i ett MM300 eller skickas klockorna till Japan ?

När det väl skulle bli dags (för min egen del 10år plus typ) så har jag inget problem med att lämna den till Klockmäster i Globen. Om de kan göra det på plats eller skickar till Japan är helt egalt för mig.

Tror de skickar den till UK, Frankrike, eller Tyskland OM de skickar den. På mitt garantikort, står det att garantin gäller inom EU, vilket med all säkerhet innebär att de ändrat till mer lokalierade garantier och servicar. Jag är helt 100% säker på att de kan servas både i UK och i Tyskland av Seiko-urmakare. Köpte min i Tyskland och det sa säljaren uttryckligen, då jag frågade det innan jag köpte den. Sen finns det även oberoende servare i UK, som har servat många av klockorna till ägare på TZUK.

Hade hellre sett att den skickats till JP än Tyskland/UK.


/Stefan
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Molle skrev:
Hade hellre sett att den skickats till JP än Tyskland/UK.
/Stefan

Varför då? Det är dyrare och tar längre tid. Det är med all säkerhet samma kille som utbildat alla urmakarna. Jag utgår ifrån att det är som med alla andra märken, nämligen att urmakaren måste godkännas vid vissa tester för att få bli certifierad att serva vissa urverk.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Två nytagna...

900063d1355083150-%AB%AB%AB%AB%AB%AB%AB-wruw-sunday-9-december-2012-%BB%BB%BB%BB%BB%BB%BB-imageuploadedbytapatalk1355083147.634590.jpg

900066d1355083196-wruw-sunday-12-9-2012-imageuploadedbytapatalk1355083193.732165.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I brist på hemgång under soltid, gjorde jag en remastring av första bilden jag lade upp.
RemasteredDSC_0003_3.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ahhhh vilken klocka den där MM300 är.... :mrgreen:
 

Bilagor

  • 2633299460_951f46bf12_o.jpg
    2633299460_951f46bf12_o.jpg
    22.7 KB · Visningar: 403

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lämnade min på verkstan idag för lite myspys. Info kommer så fort jag hämtat den. ;)
Saknar den redan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
80talisten skrev:
du ska väl inte sätta ett safirglas på den? :shock: fy skäms på dig annars! :evil:

Nesch. Det vore ju att nedgradera den. Det är inget som ska moddas. Den ska bara gullas med lite. Lägger upp mer info när den är hemma igen. Vill inte jinxa processen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu börjar det ju likna nåt! Ett tips är att hålla upp en matbricka eller dylikt bakom kameran, så slipper du många reflektioner i urtavlan också. ;)

Edit: Första bilden var riktigt fin. Jag blir chockad varje gång jag ser klockan på bild, för SÅ dressig som den framstår på bild är den ju inte i verkligheten.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Nu börjar det ju likna nåt! Ett tips är att hålla upp en matbricka eller dylikt bakom kameran, så slipper du många reflektioner i urtavlan också. ;)

Edit: Första bilden var riktigt fin. Jag blir chockad varje gång jag ser klockan på bild, för SÅ dressig som den framstår på bild är den ju inte i verkligheten.

Tack! och tackar för råden, fotografering är ett intresse vid sidan av klockorna, och MM300 är en klocka som verkligen är rolig att fota! MM300 är för mig ett riktigt instrument, precis som en dykardinka i denna katogeri ska vara.. Men den är dressig med sin långa boett och fina kurvor, glansiga vridning och fina finish i helhet. hur den uppfattas har mycket med ljussättning att göra.

Men det börjar att närma sig ett år sen jag köpte den, men förälskelsen tycks inte försvinna från denna fantastiska klocka, nej den är inte perfekt - verkligen inte, och det är nog inte någon klocka. Men den har bara "det där" känslan, historian, själen, utseendet och kvaliteten. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu blev det inget av, för klockan fick inte plats i maskinen, men planen var att digitalt mäta gångexaktheten (hur den håller tiden) i olika klockpositioner för att få kunna korrigera gången med olika nattpositioner.

Jag har även läst att urverket är okänsligt för position, vilket jag ville kontrollera.

Fick en servicepåse som plåster på såren.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Nu blev det inget av, för klockan fick inte plats i maskinen, men planen var att digitalt mäta gångexaktheten (hur den håller tiden) i olika klockpositioner för att få kunna korrigera gången med olika nattpositioner.

Jag har även läst att urverket är okänsligt för position, vilket jag ville kontrollera.

Fick en servicepåse som plåster på såren.

Fast det kan man väl göra själv någolundare tillförlitligt, tar iofs lång tid, är väl bara att lägga den i positionerna (1 position åt gången, 24h) och kontrollera diffningarna efter varje 24h
 
Topp