• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okomplicerade ur (tvåhandsur)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, grattis till fina klockan. Visst tusan är det väl något extra med vitguldet? Tyngden och lystern!
Den två hands visare klockan jag har som jag kommer på är ju min 5402
image.jpg
Tack! Vitguldet tillför att uret repas lättare och har en lite gul ton på sina ställen. På ett elegant ur som detta märker man inte den extra tyngden direkt. Den extra lystern rodiumet? ger är inte mer än skillnaden mellan nypolerad eller ej. Enda tuffa är väl då att det är dyrt men det hjälper inte mig då jag ogillar belagda metaller...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tänk ännu enklare.... det finns ju Meistersinger !
Fast då går förenklingen ut lite över funktionaliteten, men iallafall...
Meistersinger.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fortsätter väl min tråd här med nytt. Cartier är som vi flesta vet urfadern när det kommer till armbandsur till herrar. 1904 tog man fram vad som skulle bli det första moderna armbandsuret till en pilot som var tvungen att ha båda armarna fria och därför kunde han inte hantera sitt fickur under flygning. Denna pilot var Alberto Santos-Dumont och 1911 fick han en serie armbandsur uppkallad efter sig, Santosen. Här nedan har vi en av de allra första Santos från 1912:

h2_02.jpg

Det sjuka är hur väl denna design stått sig. Uret jag klickade hem är nästan en klon på originalet. En stolt kopia skulle jag säga då man inte fuskat på något vis utan helt (nåja, i stort sett) kompromisslöst lanserat en hommage till originalet. Tyvärr inte lyckats åldersbestämma mitt ex men vi pratar 80-tal tror jag jag iaf. Man ökade diametern med 2 mm till 27 mm vilket gör den 2 mm mindre än den automatiska varianten. Annars är det mesta likt. Man köpte in ett av de vassaste och tunnaste verken som tillverkats, F. Piguet caliber 21P, vilket gör att man lyckades mäta in på 4,4 mm med safirglaset. Denna manuella Santos Dumont tillverkades endast i ädelmetall, gulguld, vitguld, lyxtvåton (vit/gulguld) och platina. Enligt bra källor förlorade tex Cartier pengar på platinamodellen då endast 50% av boetterna godkändes efter ihoplöddandet av platinaboetten. Som alla andra Cartiermodeller i ädelmetall och titan är stenen i kronan av äkta safir. Inte mycket mer att säga än att jag är sjukt imponerad av mitt nya ur. Länge letat/funderat över detta ur men till slut var jag tvungen att slå till. Min är då den udda varianten med Parismärkt tavla och glasring i vitguld. Det gula guldet har en rätt varm ton om man jämför med min automatiska Santos så kan hända att det är roséguld men isf en rätt nedtonad sådan.

IMG_9174.JPG
IMG_9175.JPG
IMG_9176.JPG
IMG_9177.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9181.JPG
IMG_9187.JPG
IMG_9190.JPG
IMG_9192.JPG
IMG_9196.JPG
IMG_9203.JPG
IMG_9204.JPG


Automatiska 8,7 mm, manuella 4,4 mm och JLCn 4,8 mm.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fortsätter väl min tråd här med nytt. Cartier är som vi flesta vet urfadern när det kommer till armbandsur till herrar. 1904 tog man fram vad som skulle bli det första moderna armbandsuret till en pilot som var tvungen att ha båda armarna fria och därför kunde han inte hantera sitt fickur under flygning. Denna pilot var Alberto Santos-Dumont och 1911 fick han en serie armbandsur uppkallad efter sig, Santosen. Här nedan har vi en av de allra första Santos från 1912:

h2_02.jpg

Det sjuka är hur väl denna design stått sig. Uret jag klickade hem är nästan en klon på originalet. En stolt kopia skulle jag säga då man inte fuskat på något vis utan helt (nåja, i stort sett) kompromisslöst lanserat en hommage till originalet. Tyvärr inte lyckats åldersbestämma mitt ex men vi pratar 80-tal tror jag jag iaf. Man ökade diametern med 2 mm till 27 mm vilket gör den 2 mm mindre än den automatiska varianten. Annars är det mesta likt. Man köpte in ett av de vassaste och tunnaste verken som tillverkats, F. Piguet caliber 21P, vilket gör att man lyckades mäta in på 4,4 mm med safirglaset. Denna manuella Santos Dumont tillverkades endast i ädelmetall, gulguld, vitguld, lyxtvåton (vit/gulguld) och platina. Enligt bra källor förlorade tex Cartier pengar på platinamodellen då endast 50% av boetterna godkändes efter ihoplöddandet av platinaboetten. Som alla andra Cartiermodeller i ädelmetall och titan är stenen i kronan av äkta safir. Inte mycket mer att säga än att jag är sjukt imponerad av mitt nya ur. Länge letat/funderat över detta ur men till slut var jag tvungen att slå till. Min är då den udda varianten med Parismärkt tavla och glasring i vitguld. Det gula guldet har en rätt varm ton om man jämför med min automatiska Santos så kan hända att det är roséguld men isf en rätt nedtonad sådan.

IMG_9174.JPG
IMG_9175.JPG
IMG_9176.JPG
IMG_9177.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9181.JPG
IMG_9187.JPG
IMG_9190.JPG
IMG_9192.JPG
IMG_9196.JPG
IMG_9203.JPG
IMG_9204.JPG


Automatiska 8,7 mm, manuella 4,4 mm och JLCn 4,8 mm.
Något dylikt skulle verkligen vara kittlande att äga. Man kanske skulle banta "samlingen" för att ha råd och sedan börja jaga...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Mycket bra inlägg.

Kanske en dum fråga men fyller skruvarna på santoslänken någon funktion eller bara estetiskt? Riktigt fin länk (och klocka) oavsett, tycker att det är lite integreradlänk stuk på den
 

Rolfen

Rolex
Har bara en klocka med två visare (man kan ju faktiskt undra varför det är så ovanligt då dom flesta troligtvis inte har behov av att mäta tid på sekunden), en tank från det udda bolaget Carpentier.
carpentierwatch.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mycket bra inlägg.

Kanske en dum fråga men fyller skruvarna på santoslänken någon funktion eller bara estetiskt? Riktigt fin länk (och klocka) oavsett, tycker att det är lite integreradlänk stuk på den
Ingen funktion, den skulle harmonisera med boettens funktionella skruvar. Länken är riktigt vass och stört styv (ingen stretch) tack vare sin konstruktion. Tycker det är en av de bästa länkarna som tillverkats. Den och oysterlänken är de som harmoniserar med boetten bäst.
 
Snygg klocka! Jag tycker vitguld kan vara lite kul ändå, ger lite tyngd och är lite under radarn.
IMG_1248.JPG


33mm, utan sekund, original länk och väldigt tunn. Gillar den!
Det där är nog den snyggaste länken jag någonsin skådat! Om någon vet vart man kan köpa liknande, skicka gärna ett PM eller skriv här i tråden. Trevlig lördag! :)
 
Topp