Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Okunnig säljare.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Genius60, 27 mars 2014.

1. Genius60
    Trådstartare

Genius60 Bonde

Från:
    Botkyrka
    Just i kväll hemkommen från en tj.resa i USA. På flygplatsen (San Fransisco int.) går jag som vanligt ärevarvet i tax free butikens klockavdelning. vill klämma och kolla dagens prislapp på min kommande "gral", Omega månklocka (ref. 3570.50.00). Med klockan på armen förklarar jag för min (normalt funtade?) icke klocknördiga kollega vad som fascinerar mig och vad som får mig att för denna summa köpa en klocka med plastglas som inte ens drar upp sig själv när plötsligt den kvinnliga expediten kastar sig in i samtalet och med ett ursäktande leende förklarar att -"no. no. Sir. For this price no. plastic, it's glass!" Varpå jag nu inte bara för min kollega utan även för den auktoriserade återförsäljaren (jo då!) får förklara historien och att glas inte är lämpligt i rymden och att automatik inte fungerar utan gravitation etc. Försäljerskan lyssnar storögt och utbrister Ohoooooo, I had no idea, SUCK! (Prislapp knappt 27 kSek.).

16610, Camo00, eriksson850 och 7 andra gillar detta.
  2. 4cie

4cie Biskop

Tyvärr finns det försäljare som bara vill sälja och inte har ett större intresse av att veta en så väsentlig sak.

3. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Andra gången på kort tid speedyn refereras som graal...Lurigt det här med graaldefinition
    I övrigt får man hoppas att hon har många andra kvalitéer och kunskaper :)

paradis och par gillar detta.
  4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården

Mm typ andra saker...

carlanton, Sullstrom och Barda gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tyvärr geniet, så måste jag meddela dig att automatiska klockor fungerar utmärkt i rymden. Det finns massvis med exempel på automatiska klockor som bott en stund i rymden, blan annat Seiko Pogue, tidigt 70-tal. Sen vet jsg ju inte vilken speedmaster du kollade på, men de finns ju även med saffirglas, som för övrigt också fungerar i rymden (även om det inte är optimalt att ha glas-splitter flygandes i cockpiten vid en kross-skada. :)

Edit: och ja, jag vet stt referensen du nämner har manuellt urverk och hesalitglas/plexi.

NiklasArvid och DrSbaitso gillar detta.
  6. yonsson

Från:
    GBG
    Källa:

7. Anfield

Anfield Borgare

Rolex Gmt-master var med på Apollo 14 och på månen .

yonsson gillar detta.
  8. garfield

garfield Friends of KS

Det är väl så att man borde kunna förvänta sig att anställda i "high-end" klockbutiker borde kunna sina saker. Samtidigt så är det nog så att kunskapsnivån hos de inbitna nördar som hänger här nog i vissa fall är högre än hos både den ene och andre urmakaren. Och att förvänta sig att en donna i en flygplatsbutik också är en inbiten klocknörd är nog att lägga ribban lite väl högt. Hade du fått samma reaktion hos Rob E eller Wempe på 5th Av. hade jag också varit förvånad. På en flygplats? Det är nog regel mer än undantag.... My 2 c.

Eurenius och yonsson gillar detta.
  9. yonsson

Från:
    GBG
  10. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Rolex behöver inte vara ute i rymden och fara, hela universum cirkulerar som bekant runt märket.

Fabian, DrDre, joh.jonsson och 18 andra gillar detta.
  11. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Känns som att man i alla fall bör ha koll på varorna man säljer, sedan kanske man inte måste veta exakt alla detaljer om hur breda länkarna är och dylikt, men att veta vad det är för glas och om det är auto/manuell/kvarts känns väl inte som för mycket att begära.

12. garfield

garfield Friends of KS

Håller med, generellt. Borde vara så. Har dock varit i så många flygplatsbutiker att jag med visst fog hävdar att de butiksanställda som säljer klockor i flygplatsbutiker inte måste vara klocknördar för att få jobbet.

13. 4cie

4cie Biskop

Kan hålla med när det kommer till flygplatsbutiker. Dock finns tyvärr även detta beteende i butiker på "fina gatan".

14. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Poguen, drogs den upp manuellt med kronan eller fungerade automaten under rymdfärden?

15. Yo-han

Yo-han Troll probationary

Den egentliga frågan är ju dock om din pappa är starkare än hennes pappa

J&B och carlanton gillar detta.
  16. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    I alla fall runt 99% av KS.

J

jakob.dala, Cyklisten och ssl gillar detta.
  17. Brogren

Brogren Friends of KS

Lite tråkig ton tycker jag.

Förresten så klarade ingen annan kronograf NASAs officiella tester år 1965 än Omega Speedmaster. Jag vet dock inte om NASA testade Rysslands rymdklockor eller om deras klockor var automatiska.
    Omega Speedmaster blev i alla fall NASAs officiella klocka och den klocka som blev utnämnd till detta 1965 hade plastglas och var manuellt uppdragen. Nu har tekniken utvecklats sedan dess och visst finns det nu automatiska klockor som passar för bruk i rymden. Kanske hade SEIKO passat 1973 om NASA gjorde officiella tester på den men det gjorde de tyvärr inte.

18. CreativeMind

CreativeMind Bonde

Precis som sagt ovan..
    Enligt Omega så är anledning till att Speedmastern har manuellt verk helt enkelt den att det inte fanns några automatiska kronografer i handeln när NASA genomförde sin upphandling med tillhörande test på 60 talet :)
    Och sedan så har NASA inte velat göra om upphandlingen och tillåter därför inte heller Omega att ändra i specifikationen för "månklockan".
    Zenit El Primero kom väl just 1965 och missade hela showen….

/Johan

yonsson gillar detta.
  19. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Pougen går inte att dra upp med kronan, så automaten fungerade:)

yonsson, jabla och eriksson850 gillar detta.
  20. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

William R. Pogue gick tyvärr bort nu i mars R.I.P!

Över till din fråga, Seiko Pouge går ej att dra upp manuellt med kronan.
    Edit: Såg att Minuteman hann svara på din fråga innan..

Bjuder på en bild från min tidigare ''rymdsamling'' (GMTn är såld)
    rymd.jpg

Bojke, krämbulle, tim ur länk och 5 andra gillar detta.
  21. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Finns ens rymden?

Denke, don segundo, garfield och 1 annan gillar detta.
  22. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Oklart. En del misstänker att jymden bara är ett gigantiskt hitte-på för att Omega ska kunna mångla ut oändliga variationer på The Real Moon Watch

garfield, Nexus och Aquaracer2 gillar detta.
  23. Genius60
    Trådstartare

Genius60 Bonde

Från:
    Botkyrka
    Hmmm. Jag förstår inte vad du menar? Min poäng var bara att som så kallad AD bör man ha lite koll på vad som ligger i montern, är man osäker bör man som anställd få tillgång till lite "sales tools", kalla det fusklapp, produktblad eller vad som helst. Oavsett bransch blir jag irriterad på säljare som är dåligt pålästa på sin produkt, jag förväntar mig mer när jag går in på en specifik avdelning med endast ett märke och en stor Omega ljusskylt över ingången.

Mina "min pappa är starkare än din" debatter sparar jag till dryga typer på krogen:cigar: Är inte den personligheten som någonsin skulle stå och argumentera med en sälj representant, jag lyssnar in och väljer sedan vem jag slutligen skakar hand med, vi höll en trevlig ton och jag tror hon blev glad över att få lite mer produktkunskap?

24. wayne

wayne Friends of KS

Köpte du något då? Om inte så var hon inte bara okunnig utan även en dålig säljare :)

25. yonsson

Från:
    GBG
    CreativeMind
    1969 kom el primeron officiellt.

Brogren
    Killen döper sig till "geniet" och skriver att en säljare har dålig koll samtidigt som han själv skriver flera felaktigheter. Ja, då blir jag lite dryg eftersom det är så komiskt. Inget konstigt med det tycker jag. :)

Att han sen får massa likes och medhållande kommentarer innan någon ens reagerar är ju även det ganska komiskt/tragiskt.

Det är även tragiskt att "rymden" uppfattas som något obegripligt där fysikens lagar inte fungerar. Det som skiljer i "rymden" och här på jorden är dragningskraften. De fysikaliska lagarna gäller dock fortfarande. Avsaknaden av dragningskraft gör inte att saker (exempelvis en rotor) har svårare för att komma i rörelse, men gör däremot att saker i rörelse inte bromsas av dragningskraften. Med andra ord så borde en automatisk klocka fungera ännu bättre både vad gäller uppdrag och tidhållning i rymden.

Att Seiko inte haft klockor som godkänts för rymden av NASA är inte heller det konstigt. Förutom att klockmodellen inte ens fanns på den tiden så är ju Seiko erkänt dåliga på reklamjippon vilket säkerligen är anledningen till att de inte ens försökt få någon klockmodell godkänd.

Schweizarna bygger enstaka prototyper att visa upp bara för att vinna den automatiska "kronografkapplöpningen" medan Seiko inte ens gör en stor grej av att deras kronograf redan är redo för handeln. Igen, typiskt Seiko.

Molle, NiklasArvid, Vintage92 och 3 andra gillar detta.
  26. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Finns bara en klocka som associeras med rymden och det är tyvärr speedyn.

NiklasArvid, 4cie och jakob.dala gillar detta.
  27. jakob.dala

jakob.dala Axel Oxenstierna

Från:
    Vällingby
    Stryk tyvärr.
    Det är ....
    ;)

hejo gillar detta.
  28. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Tyvärret är för alla de andra (Rolex och Longines) som inte höll kvalitén.

Speedyn är en riktig klocka.

vonhall gillar detta.
  29. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    OMEGA, inte NASA, fejkade månlandingen!

Bojke, ssl, Nexus och 1 annan gillar detta.
  30. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Jorden är platt!

garfield gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield