• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okunnig säljare.

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Poguen, drogs den upp manuellt med kronan eller fungerade automaten under rymdfärden?

Klockan dras upp av rotorns rörelse relativt urverket. Jämför med ett drag hängandes från ett fiskespö. På jorden kommer rörelser hos fiskespöt leda till att draget gungar omkring (relativt spöet). I tyngdlöshet kommer också rörelser hos fiskespöt leda till att draget rör sig relativt spöt, vilket är tillräckligt för att hålla klockan uppdragen. Rörelsen kommer se lite annorlunda ut, eftersom den inte söker sig till ett jämviktsläge på samma sätt, men principen är densamma.
 

leicaphile

Panerai
Klockan dras upp av rotorns rörelse relativt urverket. Jämför med ett drag hängandes från ett fiskespö. På jorden kommer rörelser hos fiskespöt leda till att draget gungar omkring (relativt spöet). I tyngdlöshet kommer också rörelser hos fiskespöt leda till att draget rör sig relativt spöt, vilket är tillräckligt för att hålla klockan uppdragen. Rörelsen kommer se lite annorlunda ut, eftersom den inte söker sig till ett jämviktsläge på samma sätt, men principen är densamma.

Va, menar du att Newtons tredje inte slutar gälla när man lämnar jorden? ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ja, människor borde vara fullärda från början! Så länge man inte vet hur länge personen har jobbat med produkterna så tycker inte jag att man kan begära full kunskap.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Va, menar du att Newtons tredje inte slutar gälla när man lämnar jorden? ;)

Inte första eller andra heller, alla tre relevanta för den här situationen :)
Jag tänkte bara förtydliga i hopp om att en gång för alla slå hål på myten om att automatiska klockor inte funkar i rymden, och att därför är månklockan manuell. Jag är övertygad om att det snarare handlar om att den automatiska kronografen inte fanns när materialet till månfärden valdes, och att kronografkomplikationen bedömdes som mer användbar än att den skulle vara automatisk.
 

Brogren

Cartier
yonsson Jag förstår dig att du reagerade på påståendet om automatiska klockor i rymden. Läste bara ditt inlägg i för dålig ton helt enkelt och det var ju fel av mig.

Du som har bra SEIKO-koll, vet du hur utbrett SEIKO var som märke i USA på 60-talet? Det kanske var en annan anledning till att NASA inte testade SEIKOs sent 60-tal när testerna drog igång igen.
Sen tror jag NASA gjorde allt för att behålla sitt val, Omega Speedmaster, som den officiella klockan. Dels för att skapa en tradition och dels för att Omega är sett som ett "finare" märke än SEIKO.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brogren Även om samtliga klockmärken fick vara med så var det ju även dyrt för märkena att få sina klockor testade och godkända av NASA. Men som sagt, jag tror SEIKO var ganska ointresserade rent allmänt på den tiden vad gäller marknadsföring och jippon, speciellt i USA. Jag kan inte ge något klockrent svar på frågan, men med största sannolikhet så fanns det inga officiella seikoförsäljare i USA under den tiden. Det var Asien som gällde helt enkelt. Seikos klockavdelning var dessutom uppdelad under den tiden (Suwa + Daini, nuvarande Seiko epson och Seiko instruments, SI), inte bara tillverkningsmässigt, utan även utifrån olika modeller och olika marknader.

Seikos var dock populära att ta med sig hem från resor i utlandet. Detta gäller då främst amerikanska militärer som huserade periodvis i Asien under Vietnamkriget. William. R. Pogue var tidigare aktiv inom det amerikanska flygvapnet, så det är möjligt att han köpt den på någon tjänsteresa (om de nu inte såldes i USA under den tiden). Det finns dock flera modeller som släppts i andra versioner för just USA-marknaden. När det började med detta vet jag inte.

Här är en gullig bild på honom med sin SEIKO:
6139-6009-3.jpg
 

Brogren

Cartier
Det jag läst om de första testerna NASA gjorde så visste inte något av märkena om att NASA höll på att testa sig fram till en officiell rymdklocka.
Efter de första testerna var det antagligen en stor kostnad precis som du säger.

Tack för all historia om SEIKO som kom fram i denna tråd trots att det inte var meningen egentligen. Blev ju em bra mycket bättre tråd än man trodde. :D
 

Patrik J

Rolex
Här är en länk om den "sanna" historien om Nasas tester. Det som inte framgår är vilka andra märken som testades men om jag ska plocka dom direkt ur huvudet tror jag det var Rolex, Breitling, Heuer, Bulova och något till (Longines?). Läste någonstans att de tre som gick vidare till sluttesterna var Omegan, Rollen och Bulovan, men det kan jag inte vidimera på något sätt.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här är en länk om den "sanna" historien om Nasas tester. Det som inte framgår är vilka andra märken som testades men om jag ska plocka dom direkt ur huvudet tror jag det var Rolex, Breitling, Heuer, Bulova och något till (Longines?). Läste någonstans att de tre som gick vidare till sluttesterna var Omegan, Rollen och Bulovan, men det kan jag inte vidimera på något sätt.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122


Tack mycket intressant läsning! Även om man får vara lite källkritisk med tanke på källan... :)
 

hejo

Panerai
Det jag läst om de första testerna NASA gjorde så visste inte något av märkena om att NASA höll på att testa sig fram till en officiell rymdklocka.
Efter de första testerna var det antagligen en stor kostnad precis som du säger.

Tack för all historia om SEIKO som kom fram i denna tråd trots att det inte var meningen egentligen. Blev ju em bra mycket bättre tråd än man trodde. :D


För första testen (1965) inhandlades kronografer från följande tillverkare:
Elgin, Benrus, Hamilton, Mido, Piccard, Omega, Bulova, Rolex, Longine och Gruen.
Utifrån dessa valdes tre stycken ut för vidare tester; Longines (13ZN), Omega (cal 321)
och Rolex (Valjoux 72).

Förstår inte riktigt varför detta skulle vara kostsamt för tillverkarna när NASA köpte den ? ping yonsson

Andra testen gjordes 1972 och då bjöds följande leverantörer in:
Breitling, Bulova, Elmore, Elgin, Forbes, Girard-Perregaux, Gruen, Hamilton, Heuer, LeJour, Longines-Wittnauer, Omega, Rolex, Seiko and Zodiac

Ytterligare test gjordes 1978 dock vet jag ej vilka märken som bjöds in då, dock har Speedyn vunnit alla gånger!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Vet du vilka märken som medverkade 1972?
Vad har du för källa?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Both Bulova and Omega were eager to comply with the "Buy American Act" which meant 51 precent of the products must be made or manufactured in the United States."

Där har du ju svaret på varför Seiko inte var med.
 

Brogren

Cartier
"Both Bulova and Omega were eager to comply with the "Buy American Act" which meant 51 precent of the products must be made or manufactured in the United States."

Där har du ju svaret på varför Seiko inte var med.

"The Bulova Watch Company submitted 16 chronographs for testing at this time. It was later learned that these watches were manufactured in Switzerland and that Bulova had purchased these chronographs through their subsidiary in Switzerland, Universal Geneve. The 16 chronographs were disassembled by Bulova in their research laboratory and a new crystal, a new machine case, specifically manufactured pin, a new crown and stem, a new face and dials and certain gaskets, washers and screws were replaced on each watch. The original movements and the back of each watch were retained."

Vilka fuskare Bulova var då..
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
"Both Bulova and Omega were eager to comply with the "Buy American Act" which meant 51 precent of the products must be made or manufactured in the United States."

Där har du ju svaret på varför Seiko inte var med.

Fast det kan väl knappast ha varit anledningen?

Har läst om det där förr men kommer inte ihåg riktigt. Dock är väl knappt något av dom andra märkena mer amerikanskt än Seiko?

Isf. var väl Japanerna bara dummare än övriga tillverkare som inte 'fejkade' att 51% av klockan var USA-tillverkade (tex. genom att köpa in boetter från amerikanska underleverantörer). Att japanerna var dumma har jag iof. väldigt svårt att tro! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
krämbulle
Stolta snarare än dumma, skulle jag tro. :)

Edit: SEIKO är ju extremt stolta för att ALLT är inhouse. De äger ju till och med egna stålverk för att framställa stålet som används till boetterna.
 

egbert

Panerai
Det kanske fortfarande fanns en del emotionella motsättningar mellan USA och Japan vid den här tiden, det var ju "bara" 25 år efter andra världskriget?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
För första testen (1965) inhandlades kronografer från följande tillverkare:
Elgin, Benrus, Hamilton, Mido, Piccard, Omega, Bulova, Rolex, Longine och Gruen.
Utifrån dessa valdes tre stycken ut för vidare tester; Longines (13ZN), Omega (cal 321)
och Rolex (Valjoux 72).

Förstår inte riktigt varför detta skulle vara kostsamt för tillverkarna när NASA köpte den ? ping yonsson

Andra testen gjordes 1972 och då bjöds följande leverantörer in:
Breitling, Bulova, Elmore, Elgin, Forbes, Girard-Perregaux, Gruen, Hamilton, Heuer, LeJour, Longines-Wittnauer, Omega, Rolex, Seiko and Zodiac

Ytterligare test gjordes 1978 dock vet jag ej vilka märken som bjöds in då, dock har Speedyn vunnit alla gånger!


word!

(priset Omega gav NASA var väl 1 cent... de förstog värdet av marknadsföringen)
 

POO

Panerai
"It all began in the early 1960s when two NASA officials anonymously visited several Houston jewellery stores, including Corrigan's, which at the time was the city's best-known watch and jewellery retailer"

"NASA ordered two Speedmasters and two each of five other chronographs for “testing and evaluation purposes” on September 29, 1964 at a price of $82.50 "

Nu är kanske källan lite bias eftersom den är Omega...

Men skulle alltså "månklockan" varit en Seiko om Seiko brytt sig? Man skulle ju kunna tro att det var den beryktade Rolexmafian som härjade!
 

hejo

Panerai
Du syftar nog på andra testen, inför första testen skickade NASA ut "under cover agents" för att inhandla klockorna på stan.
Så säger ryktet...... och givetvis vet jag att det är sant :)
 
Topp