• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Okynnesköra tidtagning på kronograf

Kör du tidtagningen på din kronograf dygnet runt ?


  • Totala väljare
    127

mega

Rolex
Jag kör ofta tidtagningen på min speedy dygnet runt bara därför att jag saknar när den stora sekundvisaren sveper över tavlan. Känner ni igen er ?
Har även funderart på hur det påverkar gångreserven, borde rimligtvis bli kortare ?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nä, inte hela tiden. Däremot har jag insett att mycket i vardagen blir ganska kul om man mäter hur lång tid saker och ting tar.
Mitt senaste nöje är att se hur lång tid jag kan hålla igång ett telefonsamtal med en telefonförsäljare trots att jag direkt gjort klart för denne att jag inte kommer köpa något, 23 minuter innan han slängde på luren i örat på mig:)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag får en känsla av att det är fakedinka man ser när sekundvisaren går konstant på en kronograf alt. något lågbudgetmärke typ festina...
 

max

Dancing Queen
Får jag fråga vad anledningen till att ha kronografen igång hela tiden är?

Var själv inne på det i tidernas begynnelse där jag gillade kronografer för att det "inte va så tomt på tavlan" men ville ha en centrumsekundare. Det brukar, för mig som med de flesta, avta med växande intresse och klockkunskap men jag förstår fullt och helt att man nyinstigen i klockintresset vill ha en stor sekundvisare som rör sig.
 

Brogren

Cartier
Jag har kronografen igång rätt ofta. Tar tid på hur lång tid det tar att gå från dörr till busshållplats. Sen buss till destinationen. Sen den hållplatsen till nästa dörr. Sen glömmer man den på ibland... :bag:
Mycket sådan tidtagning för att veta på ett ungefär när man bör gå för att hinna med olika bussar/tåg/spårvagnar. Så mina kronografer är igång mycket men oftast av en anledning.
Men aldrig igång över natten. Trippelkollar alltid att visaren vilar fint innan jag lägger mig!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kronografer är coola, men inte särskilt användbara tycker jag. En vridring a la dykare är enklare att använda och där sekundrar räknas använder jag digitala lösningar. Dessutom, som redan har nämnts, verket mår inte nödvändigtvis så bra av att gå hela tiden. Somliga klarar det bättre, men de flesta behöver vila mer än de används.

Men det är ju förstås kul att använda kronografen då och då... Bara för att... Dessutom är de ju utseendemässigt riktigt sköna. Plus att de bär med sig ett praktiskt arv från tiden före det digitala. De mest intressanta kronograferna är de som är för segling och de som har 45-minuterstavla, med färgad indikation för övertid. Ett måste för seglings- eller fotbollsentusiasten.

A
 

MrPlow

Rolex
Jag blev tvungen att stoppa en till synes oändlig tidtagning på kompisens 3717 härom dagen när vi hade mini-IWC-GTG. Och ja vi är fortfarande vänner.

3y2ydere.jpg
 

Johan M

Cartier
Nej den är aldrig igång utan anledning. Fast det händer att jag glömmer att stoppa och nollställa efter lunchen men då stoppar och nollställer jag direkt när jag upptäcker det.
 
Topp