• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olagligt att äga kopior?

ruchac

Omega
Här kommer ett ämne som jag vet är väldigt infekterat. Jag vill börja med att klargöra att jag själv är emot
varumärkesförfalskningar och att jag själv inte äger, har aldrig ägt och kommer aldrig äga en kopia,
det är under min värdighet. Endast debila töntar köper kopior och det antar jag att vi alla är rörande
överens om.
Nu till frågeställningen; är det olagligt i juridisk mening att äga en kopia av en klocka?
Att tillverkning och försäljning av kopior är brottsligt förstår jag, men att köpa en kopia av ett ur,
är det också brottsligt?
Låt oss säga så här; en person köper en kopia av ett märkesur på en bakgata i Bangkok och sätter
dinkan på handleden. När personen sedan skall ta flyget hem till svedala igen, har då tullen i Thailand
eller tullen i Sverige rätt att beslagta dinkan när hen går igenom tullen, om tullpersonalen ser att
personen har en kopia på sig? Gör tullen sådana kontroller?
Om en person köper en kopia från en sajt på nätet, kan tullen öppna paketet från posten och beslagta
klockan ifall det är en kopia, har de sådana befogenheter?
Och ifall de har rätt att beslagta kopior, kan en person som äger en kopia av ett ur även bli bötfälld för detta?
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till rent juridiskt. Går det t.o.m kanske att polisanmäla en person
som äger en kopia av en klocka och polisen har rätt att göra husrannsakan och beslagta uret och personen
blir även bötfälld för detta? Någon som vet hur det ligger till rent juridiskt?
Som sagt var, det är fult att ha kopior men är det brottsligt i lagens mening?
 

månljus

Panerai
Länkar, då jag tror att det är enklare om du läser själv.
http://www.tullverket.se/download/1...+varor,+vad+innebär+det+att+köpa+tv101.92.pdf

En annan sak som vissa kanske inte tänker på när dom köper sin kopia där på en bakgata i ett annat land är att landet som dom vistas i kan ha hårdare lagar än Sverige. Vet att i Italien kan man få rätt höga böter trots att kopian inte kostade så mycket. Det var i alla fall så förut.
 

ScubaKing

Audemars
Här kommer ett ämne som jag vet är väldigt infekterat. Jag vill börja med att klargöra att jag själv är emot
varumärkesförfalskningar och att jag själv inte äger, har aldrig ägt och kommer aldrig äga en kopia,
det är under min värdighet. Endast debila töntar köper kopior och det antar jag att vi alla är rörande
överens om.
Nu till frågeställningen; är det olagligt i juridisk mening att äga en kopia av en klocka?
Att tillverkning och försäljning av kopior är brottsligt förstår jag, men att köpa en kopia av ett ur,
är det också brottsligt?
Låt oss säga så här; en person köper en kopia av ett märkesur på en bakgata i Bangkok och sätter
dinkan på handleden. När personen sedan skall ta flyget hem till svedala igen, har då tullen i Thailand
eller tullen i Sverige rätt att beslagta dinkan när hen går igenom tullen, om tullpersonalen ser att
personen har en kopia på sig? Gör tullen sådana kontroller?
Om en person köper en kopia från en sajt på nätet, kan tullen öppna paketet från posten och beslagta
klockan ifall det är en kopia, har de sådana befogenheter?
Och ifall de har rätt att beslagta kopior, kan en person som äger en kopia av ett ur även bli bötfälld för detta?
Skulle vara intressant att veta hur det ligger till rent juridiskt. Går det t.o.m kanske att polisanmäla en person
som äger en kopia av en klocka och polisen har rätt att göra husrannsakan och beslagta uret och personen
blir även bötfälld för detta? Någon som vet hur det ligger till rent juridiskt?
Som sagt var, det är fult att ha kopior men är det brottsligt i lagens mening?

Tullen har viktigare saker för sig än att kontrollera om din klocka på armen du bär genom tullen är förfalskad. Det kommer heller inte ske några husrannsakningar eller dylika baserat på om du har en kopia på ett märkesur hemma. Har heller aldrig hört om någon som blivit bötfälld för att ha burit en kopia.

Tror dem försöker stävja tillverkarna. Har även hört polisen rensat en del på gatorna i Thailand där det säljs mycket kopior. Försäljarna drar ihop sina saker och flyttar till nytt ställe.
 

månljus

Panerai
Tullen har viktigare saker för sig än att kontrollera om din klocka på armen du bär genom tullen är förfalskad. Det kommer heller inte ske några husrannsakningar eller dylika baserat på om du har en kopia på ett märkesur hemma. Har heller aldrig hört om någon som blivit bötfälld för att ha burit en kopia.
Korrekt på båda.
 

Axman

Breitling
Bra frågeställning.
Jag känner några som samlar på välgjorda kopior och lägger ganska stora summor på detta, kan inte tänka mig att de är olagligt att köpa dessa eller äga dom oavsett om du köper dom personligt utomlands, i Sverige eller på nätet. De enda jag tror är att du kan få deklarera i tullen för en klocka om du köper via nätet då klockan kommer ny.
 

Hugii

Audemars
Rent hypotetiskt så skulle tullen kunna misstänka att den är förfalskad och överlämna den till den/de som äger rättigheten. Att äga en kopia är inte OK men det är inte olagligt.
 

N.Bathes

Cartier
Från Tullverket::

De senaste åren har Tullverket stoppat allt
er förfalskningar i brev och paket. Tänk på att många förfalskade varor säljs via internet. När vi har stoppat varorna kontaktar vi rättighetshavaren som får avgöra om det rör sig om en förfalskning eller inte. Visar det sig att det är en förfalskad vara bekräftar rättighetshavaren detta skriftligen efter en analys.

Därefter blir det en civilprocess mellan dig som konsument och rättighetshavaren. Det vanligaste är att du som köpare och rättighetshavaren gör upp i godo genom förlikning och varorna går till för störing. I enstaka fall lämnar rättighetshavaren in en stämningsansökan till domstolen. Ditt ”fynd” kan med andra ord bli rejält mycket dyrare än du tänkt dig från början.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Från Tullverket::

I enstaka fall lämnar rättighetshavaren in en stämningsansökan till domstolen. Ditt ”fynd” kan med andra ord bli rejält mycket dyrare än du tänkt dig från början.

Har lite svårt att se vad den stämningsansökan skulle innehålla om personen enbart har haft en förfalskning i sin ägo. Input någon?
 

jurassicjay

Cartier
Från Tullverket::

De senaste åren har Tullverket stoppat allt
er förfalskningar i brev och paket. Tänk på att många förfalskade varor säljs via internet. När vi har stoppat varorna kontaktar vi rättighetshavaren som får avgöra om det rör sig om en förfalskning eller inte. Visar det sig att det är en förfalskad vara bekräftar rättighetshavaren detta skriftligen efter en analys.

Därefter blir det en civilprocess mellan dig som konsument och rättighetshavaren. Det vanligaste är att du som köpare och rättighetshavaren gör upp i godo genom förlikning och varorna går till för störing. I enstaka fall lämnar rättighetshavaren in en stämningsansökan till domstolen. Ditt ”fynd” kan med andra ord bli rejält mycket dyrare än du tänkt dig från början.


ouch!
 

N.Bathes

Cartier
Har lite svårt att se vad den stämningsansökan skulle innehålla om personen enbart har haft en förfalskning i sin ägo. Input någon?
Det är väl så enkelt att
Köper man en Kopia, klocka eller Ralph Lauren piké etc, så kan man om man vet att det är en kopia vilket man borde veta med tanke på priset..,
Det är ju olagligt med förfalskningar oavsett!!
I grund och botten är det ju olagligt och ett brott att sälja och tjäna pengar på ens annans märke?
Och då även att köpa det!
Sen att man har oerhört svårt att bli dömd för att köpt en eller några produkter är en annan sak MEN
Märkesinnehavaren skulle i teorin kunna driva en förliknings process ...
 

N.Bathes

Cartier
Borde inte tullverket helt enkelt lägga på moms och tull på belopp som motsvarande äkta klocka hade haft?
Vore intressant :)[/QUO
Hehe, hade varit jäkligt kul!
jag tror dom gör ngt sådant
Beror ju också på om det är innanför eller utanför EU som varan kommer ifrån
En kompis köpte 18 effektpedaler till elgitarr & förstärkare när han var i USA
Sen i tullen i Helsingborg kollades han
Tullen kollade upp vad en sådan kostade i närmaste musikaffär
Sen kom där en överraskning.... Blev ganska dyrt...
 

PerS

Omega
jag tror dom gör ngt sådant
Beror ju också på om det är innanför eller utanför EU som varan kommer ifrån
En kompis köpte 18 effektpedaler till elgitarr & förstärkare när han var i USA
Sen i tullen i Helsingborg kollades han
Tullen kollade upp vad en sådan kostade i närmaste musikaffär
Sen kom där en överraskning.... Blev ganska dyrt...
Nä, tullen begär kvitto på kostnad för produkten, frakt och ev. transportförsäkring och beräknar moms och tull baserat på detta, inte vad en produkt kostar i Sverige.
När det gäller kopior är det väl inte tal om moms och tull öht, utan produkten förverkas.
 

PerS

Omega
Från Tullverket::

De senaste åren har Tullverket stoppat allt
er förfalskningar i brev och paket. Tänk på att många förfalskade varor säljs via internet. När vi har stoppat varorna kontaktar vi rättighetshavaren som får avgöra om det rör sig om en förfalskning eller inte. Visar det sig att det är en förfalskad vara bekräftar rättighetshavaren detta skriftligen efter en analys.

Därefter blir det en civilprocess mellan dig som konsument och rättighetshavaren. Det vanligaste är att du som köpare och rättighetshavaren gör upp i godo genom förlikning och varorna går till för störing. I enstaka fall lämnar rättighetshavaren in en stämningsansökan till domstolen. Ditt ”fynd” kan med andra ord bli rejält mycket dyrare än du tänkt dig från början.
En civilrättslig process kan de säkert starta mot köparen, men frågan är vilket stöd de har i svensk lag. Har själv ingen aning om vad lagen säger om att äga kopior dock, vilket var TS fråga :)
 

Göteborgare

Cartier
Har lite svårt att se vad den stämningsansökan skulle innehålla om personen enbart har haft en förfalskning i sin ägo. Input någon?
Det är rättighetsinnehavaren (T.e.x Rolex) som kommer att stämma den som har en kopia för innehav. Jag är ganska övertygad om att de har större resurser vid en eventuell rättegång. De flesta målen görs ju upp i godo, där klockägaren säkerligen tvingas både betala skadestånd och lämna från sig klockan.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Nä, tullen begär kvitto på kostnad för produkten, frakt och ev. transportförsäkring och beräknar moms och tull baserat på detta, inte vad en produkt kostar i Sverige.
När det gäller kopior är det väl inte tal om moms och tull öht, utan produkten förverkas.
Min fru skulle ta med lite vodka från Ryssland en gång. Flaskorna kostade ca 75kr styck i Ryssland. När hon kommer till Sverige så vill tullen ha 315kr i tull och moms per flaska för att på Systembolaget kostade en sådan flaska minsann 390kr.
Jag ser det som att man ska bli straffad ekonomiskt för man köpt någonting utomlands som "maffian"(staten) inte fått sin cut på.
Tullpersonalen erbjöd sig självklart att dom kunde ta hand om flaskorna åt henne.. Så dum är hon dock inte, utan hon krävde att varje droppe hälldes ut framför ögonen på henne för att inte tullarna skulle få nöjet av en gratis personalfest.

Ang kopior så skiter jag faktiskt om folk vill ha en kopia eller ej, men jag själv skulle inte lägga en krona på en kopia någonsin. Tycker det är bra att tullen beslagtar dem när dem hittas. Dock tycker jag att det räcker där, konsumenten vet förmodligen att det är en kopia men det kan också vara så att konsumenten i sin tur blivit lurad. Konsumenten har ju redan fått klockan beslagtagen och lär inte få tillbaka några pengar för den av säljaren.
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
Jobbade med en jävla torsk en gång. Han sysslade mycket med "A-kopior, och var väldigt stolt över dom också. Han brukade få dom levererade inuti väckarklockor för barn och dylikt just för att slippa sånt trubbel. Var åtminstone vad han sa.
 

Littera69

Omega
Det finns en del filmer på youtube där ägare till äkta klockor jämför med kopior de också äger och använder till vardags för att de är rädda om originalet.

Själv har jag pajat en dyr klocka på jobbet som blev förstörd av magnetfälten. Därefter använder jag aldrig ett dyrt original utan ser till att skaffa en nästan likadan homageklocka jag kan ha på arbetet.
 

demondave

Rolex
Det finns en del filmer på youtube där ägare till äkta klockor jämför med kopior de också äger och använder till vardags för att de är rädda om originalet.

Själv har jag pajat en dyr klocka på jobbet som blev förstörd av magnetfälten. Därefter använder jag aldrig ett dyrt original utan ser till att skaffa en nästan likadan homageklocka jag kan ha på arbetet.

Känns det inte som att du köpt fel klocka om du inte kan använda den på jobbet? Körr Sinn UX där, den pallar. Resten av samlingen kör jag på fritiden. Hellre den än någon nästan-grej som mest snyltar på utseendet, även om det inte är en regelrätt kopia.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det är rättighetsinnehavaren (T.e.x Rolex) som kommer att stämma den som har en kopia för innehav. Jag är ganska övertygad om att de har större resurser vid en eventuell rättegång. De flesta målen görs ju upp i godo, där klockägaren säkerligen tvingas både betala skadestånd och lämna från sig klockan.

Jo men skadestånd kräver ju att man kan visa att man lidit skada. Det tror jag är väldigt knepigt att göra mot en enskild person som köpt EN kopia.
 

Göteborgare

Cartier
Jo men skadestånd kräver ju att man kan visa att man lidit skada. Det tror jag är väldigt knepigt att göra mot en enskild person som köpt EN kopia.
Precis som filmbolagen hotar med stora skadestånd vid nedladdade filmer så klarar nog deras jurister att bevisa något sådant. Måste tillägga att jag tycker det är helt OK om kopieägare stäms på stora belopp.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Precis som filmbolagen hotar med stora skadestånd vid nedladdade filmer så klarar nog deras jurister att bevisa något sådant. Måste tillägga att jag tycker det är helt OK om kopieägare stäms på stora belopp.

Det tycker inte jag! Kopior är inte ok någonstans, men svensk skadeståndsrätt bygger på att den som lidit skada ska kompenseras för just skadan. Inte något annat!

Liknelsen med filmbolagen, där folk som delat material stäms på stora belopp, haltar rejält. Att en person köper en kopia innebär på sin höjd att klocktillverkaren gått miste om intäkten på just en klocka till skillnad från filmexemplet där det kan rör sig om stora uteblivna intäkter.

Jag tror att citatet från Tullverket till ganska stor del är skrämselpropaganda. Visst, det har säkert hänt att personer stämts på stora belopp. Men jag tror inte på att det är enskilda innehavare av någon enstaka kopia utan snarare sådana som är involverade i tillverkning, import eller försäljning.
 

PerS

Omega
Min fru skulle ta med lite vodka från Ryssland en gång. Flaskorna kostade ca 75kr styck i Ryssland. När hon kommer till Sverige så vill tullen ha 315kr i tull och moms per flaska för att på Systembolaget kostade en sådan flaska minsann 390kr.
Jag ser det som att man ska bli straffad ekonomiskt för man köpt någonting utomlands som "maffian"(staten) inte fått sin cut på.
Tullpersonalen erbjöd sig självklart att dom kunde ta hand om flaskorna åt henne.. Så dum är hon dock inte, utan hon krävde att varje droppe hälldes ut framför ögonen på henne för att inte tullarna skulle få nöjet av en gratis personalfest.

Ang kopior så skiter jag faktiskt om folk vill ha en kopia eller ej, men jag själv skulle inte lägga en krona på en kopia någonsin. Tycker det är bra att tullen beslagtar dem när dem hittas. Dock tycker jag att det räcker där, konsumenten vet förmodligen att det är en kopia men det kan också vara så att konsumenten i sin tur blivit lurad. Konsumenten har ju redan fått klockan beslagtagen och lär inte få tillbaka några pengar för den av säljaren.
Har importerat en cykelram i kolfiber, och var tvungen att betala tull och moms. Fick redovisa pris och transportkostnader som underlag, och sen blev det dryga tusenlappen i tull och moms. Hade de kollat vad ramen kostade i Sverige och begärt mellanskillnaden så hade det blivit 12000kr istället :)

Har köpt bildelar som har fastnat i tullen också, och samma sak där; redovisa pris och transportkostnad för tull och momsberäkning.
 
Topp