• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olika frågor kring användande

Doncorleone

Cartier
hej Alla,

Efter att ha läst i en tidigare tråd om hur ni placerar era klockor på nattduksbord etc. undrar jag nu av ren nyfikenhet vid vilka situationer ni inte tar av dom, och även hur hårt ni föredrar att ha dom spända mot handleden.

Själv tar jag oftast, men inte alltid av klockan när jag ska sova. Har den också på i duschen.
När jag ska mecka med bilen åker den oftast av men det beror på vad jag gör.

Någon som vet om hållbarheten på en klocka påverkas om den används 24/7 ?


Nyfiken på svar !
 

Cryssarn

Rolex
mina åker av när jag ska sova, spela innebandy och basta. mest för att jag tycker att den är i vägen.
hur hårt den sitter är ett jäkla gissel för mig. Vill inte ha det för tight, men klockan ska heller inte röra sig fram och tillbaka på handleden
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tar aldrig av, påverkas gör den inte direkt förutom lite spår av användning vilket är oundvikligt. Tacka glidelock som gör att man justera nästan hur som och var som, utan hjälp av verktyg. Min sub går kanske +1-2s/dag och den är som sagt på hela tiden.
 

Doncorleone

Cartier
Cryssarn, tack för svar !

snoozarn, precis så jag tänker också ang. spår av användning. Lite dents gör den till min, och denna är ju en evig keeper så jag skiter i beg.värdet. Synd dock att SMP´n inte har mikrojustering men är på jakt efter ny länk.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tar av den då jag sover och vid fysiska tävlingsaktiviteter där den stör prestationen. Annars ser jag till att ha en passande klocka för varje aktivitet som "kräver" det, typ fulbeater, seglarklocka etc. Självklart slits en klocka som används 24/7 mer än en som får t.ex. 12 timmar i månaden på finrestaurangen...

Så länge den inte glider runt vi normalt användande. Dvs. relativt tight, får igenom lillfingret halvvägs under länken typ.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tar av den när den är ivägen, sömn, dusch, bygge, idrott, träning osv. Jag ser ingen anledning till att ha klocka på sig när man lyfter vikter tex
 

almeyero

Panerai
Sover inte med klocka, det är det enda. Annars har jag klockor för olika syften så man får byta lite.

Har den så hårt så det syns vilken klocka jag haft efter jag tagit av den. Dock sitter de lite slappare nu, antingen har länken fått lite stretch eller så har jag blivit smalare. Hoppas på det sistnämda ;)
 

Doncorleone

Cartier
I See theargonaut @Bingoraalfalf !

Gymmar inte längre men när jag gjorde det hade jag iofs en annan dykare och kan minnas att den fick några smällar ibland av att den var ivägen. Är rätt dålig att byta mellan mina klockor eftersom min SMP passar bra till mycket, men när det ska till att göras nått riktigt jävligt, typ meka bakvagn åker den av, alternativt byter jag till en fulbeater.


Kul med lite input.
 
Gillar att ha klockorna ganska tight generellt, sedan varierar det ju lite beroende på design på boett och länk. Generellt har jag nog lite lösare på läder.

Angående hållbarhet har du ju redan fått input. I tillägg så sägs det ju att länkar i hel eller halvguld är lite känsligare för stretch särskilt om de bärs extra löst och/eller inte rengörs ofta.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Finns en klocka för nästan varje tillfälle ;)
Annars är det DISS som gäller utan klocka.
Dusch, idrott, sex och sömn.

Det är svårt att hitta någon bra medelväg på hur hårt den ska sitta.
Bäst är "lagom" hårt. Inte klaostrofobiskt hårt och inte så löst att den åker runt på armen.
Men det är inte lätt att få den perfekt då man sväller lite runt handleden ibland.
Dessutom är det lätt att hamna mellan två hål på läderarmband eller att länken blir för lång eller för kort. Då är det bra med micro justering eller halvlänk :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Duscha o sova med klockan har jag inte riktigt hajat varför man gör? Utöver det så åker den av när jag springer (iof har jag en Garmin då...). Tycker den ska sitta ganska tight oxå :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Duscha o sova med klockan har jag inte riktigt hajat varför man gör? Utöver det så åker den av när jag springer (iof har jag en Garmin då...). Tycker den ska sitta ganska tight oxå :)

Har inget mönster, men mestadels på armen. Hade jag inte haft klockan när jag duschat hade jag alltid kommit sent... Gällande varför jag sover med klockan är för det är nödvändigt att kunna klocka sin skönhets sömn och sin existens. För när man går upp mitt i natten för att passa på sina babianer som kan vråla i tid och otid dvs när man är zombie är det bra att ha en lume på armen... Hajar du nu Hebbe ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Även jag kör DISS.

Jag tycker om att inte ha klockan allt för tight. På läder blir det lite lösare, lite tightare på länk.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har inget mönster, men mestadels på armen. Hade jag inte haft klockan när jag duschat hade jag alltid kommit sent... Gällande varför jag sover med klockan är för det är nödvändigt att kunna klocka sin skönhets sömn och sin existens. För när man går upp mitt i natten för att passa på sina babianer som kan vråla i tid och otid dvs när man är zombie är det bra att ha en lume på armen... Hajar du nu Hebbe ;)

Näe hajar inte trots att jag har tre som kan kalla på uppmärksamhet på natten...;). Fast det fina är att alla få tycka och göra olika :)
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Klockan sitter "bra" när du kan pressa in ett lillfinger mellan band och handled. Det finns en klocka för varje tillfälle, det vet ju alla...
 

oscarabc

Omega
Hm brukar nog ta av mig klockan när jag sover eller duschar (om det är läderband), annars får de hänga med på det mesta! :) Brukar ha ganska tight, vill inte att den skall glida runt riktigt..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tar aldrig av, påverkas gör den inte direkt förutom lite spår av användning vilket är oundvikligt. Tacka glidelock som gör att man justera nästan hur som och var som, utan hjälp av verktyg. Min sub går kanske +1-2s/dag och den är som sagt på hela tiden.
Min 116610 är hos Rob för lite kärlek och jag förstår inte hur jag kunde leva utan glidelock förut. Fy fan vad bra det är.

För att svara på frågan - gymmet typ, men nu har jag fixat en stentuff digitalare till de aktiviteterna.
 

Poppe

Cartier
Sover inte med klocka, det är det enda. Annars har jag klockor för olika syften så man får byta lite.

Har den så hårt så det syns vilken klocka jag haft efter jag tagit av den. Dock sitter de lite slappare nu, antingen har länken fått lite stretch eller så har jag blivit smalare. Hoppas på det sistnämda ;)

Har med olika klockor för olika tillfällen. Ingen verkar tagit mer stryk än nån annan trots att den jag har på gymmet även åker med i bastun 20-30min efter varje pass.
 

kabro

Cartier
Tar endast av mig klockan när jag sover hemma.
Reser mycket och skulle aldrig lägga av mig klockan på ett hotell.


Samma här, får vara på hela tiden på resa!
Senast jag var iväg och reste började brandlarmet tjuta tidigt på morgonen. Precis när vi ska gå ner i receptionen kommer polaren på att han glömde sin PO på nattduksbordet. Hade varit ett fint tillfälle för en liten tjuv att stjäla den.
 

Johan M

Cartier
Har oftast ingen klocka när jag duschar men annars är där en klocka på armen. Jag byter nästan alltid till min SMP i titan när jag skall sova, den har bra lume och är sitter skönt.
 
Topp