Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Olika sätt att måtta en klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Chuck, 18 oktober 2014.

1. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Sitter och små pillar med samlingen och drog fram skjutmåttet. Slår mig att klockor måttas så olika både hos tillverkare och bland oss klock nördar.

Lug>lug, exl krona inkl krona osv.

Vad gäller om man tex utrycker sig "klockan är 42mm"? Vad är ditt standard mått? Hur upplever du denna djungel av mått?

Själv kör jag alltid boett inkl ev vridring men exl krona när jag utrycker mig.

2. Strindberg

Strindberg Biskop

När jag sälje vintage uppger jag diametern utan krona samt lug-to-lug (som jag förklarar i en parentes). Tycker det känns viktigast. Är det en klocka med knäpp fotm kan jag kasta in höjd osv.

Jag tänker att det viktigaste är att vara tydlig med vilket mått det är, och tror att de som mäter inklusive krona vill ge sken av att klockan är större, eftersom större vintage är ovanligare.

Erik1, eriksson850 och Chuck gillar detta.
  3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Diameter: bredd exkl krona
    Lug-lug: måttet rakaste vägen mellan bandstiften
    Höjd: mäts liggande från underlag till toppen inkl glas

willbur och Chuck gillar detta.
  4. Bruset

Bruset Friends of KS

Från:
    GBG
    Bandstiften? Inte bandhornen alltså?

Chuck gillar detta.
  5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Bredd utan krona x längden inklusive bandhorn

Chuck gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Yttermått bandhorn-yttermått bandhorn brukar man ju säga är lug-lug, men jag tycker bandstift/bandstift är ett bättre mått. Hann inte skriva det i förra inlägget. Beställer du exempelvis band från GGB så efterfrågar de bandstift/bandstift, men skriver lug-lug.

I recensioner brukar lug/lug betyda yttermått bandhorn/yttermått bandhorn.

Chuck gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield