Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Olja ny uppdragsfjäder

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av alexndr, 20 december 2014.

1. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Lagom till jul skulle vilja ha era två cents gällande oljning av nya uppdragsfjädrar för manuella icke automatiskta urverk. Verkar finnas många skolor. Allt från att inte olja alls till att veckla ut hela fjädern och fetta in den.

Skjut!

/A

2. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Finns väl också skolan att bara öppna locket till fjäderhuset och tvätta fjädern för att sedan dra några "streck" olja diagonalt över den hopprullade fjädern när den ligger på plats för att sedan sätta tillbaka locket.

Svårt att förklara men har en bild i någon bok

3. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jo, precis. Att lämna den i huset vid tvätt och oljning. Nu gäller ju min specifika fråga nya fjädrar som redan är utanför huset.

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Borde inte fjädern vara infettad från början om den är ny . Allt beror väl på hur petig man är . Om jag hade ett dyrare verk eller klocka och jag hade alla verktyg för att demontera och montera skulle jag nog ta och fetta in fjädern med "rätt fett" .

eriksson850 och alexndr gillar detta.
  5. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Infettning av hela fjädern när den är demonterad! Jag gör det genom att fetta in en bit kaffefilter som klippts till som ett "v" och klämma denna runt fjädern med en korntång.

Att låta fjädern vara kvar i trumman vid tvätt är inte att rekommendera - testa att tvätta och demontera den sedan och se hur "ren" den blivit! ;)

eriksson850, jabla och alexndr gillar detta.
  6. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    och om fjädern är ny? Behöver den fettas in eller är den redan infettad som föreslaget ovan?

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Gör du även så med en ny fjäder?

alexndr gillar detta.
  8. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund

Nope - den är ju redan smord så kör bara botten/lock på trumman i de fallen! (på automater, givetvis även kanten)

eriksson850, alexndr, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

+1

När det gäller återanvända fjädrar, så brukar jag dra den tvättade fjädern mellan två fingertutor och en liten klick moebius 8200. Sedan torka bort överflödigt fett med rodico när den sitter i trumman.

10. alexndr
    Trådstartare

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Marks första lärjunge :)

eriksson850 gillar detta.