• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Olma

Psykel

Patek
Fick precis hem den här lilla skönheten i grymt bra skick! Den tickar tyvärr inte, men för 60kr är jag nöjd! Ska se om jag kan få nån ordning på den. Tippar på 70-tal? Fina Breguet-index och visare och så gott som felfri guldplätering.
IMG_4843.JPG

IMG_4844.JPG

IMG_4845.JPG

Nån som vet nåt om Olma? Fler Olmaägare?
 

Psykel

Patek
Ja, finns nog blandad sortering, din var ju störtskön, gillar visarna och kronan framförallt :)
Håller med! Får jag liv i den så blir den en trevlig liten dressare! Och som sagt: för 60kr är i princip vad som helst ett fynd!
Enda negativa är det satans ojämna luggavståndet på 17mm... Det är nästan värre än att den inte går! :D
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Håller med! Får jag liv i den så blir den en trevlig liten dressare! Och som sagt: för 60kr är i princip vad som helst ett fynd!
Enda negativa är det satans ojämna luggavståndet på 17mm... Det är nästan värre än att den inte går! :D
Lider av samma problem med en egen klocka, funderar på att ge upp och klämma in ett 18... :rolleyes:
 

Psykel

Patek
Lider av samma problem med en egen klocka, funderar på att ge upp och klämma in ett 18... :rolleyes:
Mjo, mja... Det ser ju bara så otroligt fult ut! Har en fin liten sportklocka från 40-talet som jag bara burit en kort stund på ett ihopklämt 16mm Nato mellan 15mm luggar. Var inte snyggt på nåt sätt. Hittade dock ett 15mm spänne i en låda hemma, så tänkte slänga ihop ett lädernato till den!
Men 17mm band till Olman oroar jag mig över när jag får igång den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Den är precis som man vill att en budgetdykare skall se ut

Urverket har en del missfärgningar men fick den att gå bra igen. Nu finns massor av delar till urverket så det är bara att slita ut klockan på armen.
 
Senast ändrad:

Emil4

Cartier
Har en gammal Olma. Okänt årtal, am länk.
Skulle dock behöva nytt plexi, verkar vara svårt dock...
image.jpg
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Min första klocka runt -79 var en Olma Sport med brun tavla. "Tappade" bort den i hopp om att få en ny fräck digitalklocka istället. Fick en trist gubbquartz istället.
 

Mag

Omega
Hej Andersm
Har haft den sen 70 talet så sitter nog på den en tid ännu.
Men om jag tröttnar skall jag tänka på dig.
Mag
 

acue

Cartier
Hittade denna på loppis, verkar vara problem med datumhjulet och vridringen, kan det vara värt en service eller blir det en förlustaffär? tyckte den var schysst!

image.jpg
Snygg! Ja om du tänker dig få tillbaka pengarna från service i försäljning så blir det nog svårt. Vad är felet med vridringen?
 

Valde

Omega
2-Faktor
Snygg! Ja om du tänker dig få tillbaka pengarna från service i försäljning så blir det nog svårt. Vad är felet med vridringen?

Nä, inte få tillbaka tänkte mest om det var flera tusen kronor eller någon tusenlapp! Vridningen satt fast. lyckades ta bort den o rengöra under så nu snurrar den, dock åt båda hållen men det duger! Så egentligen mest datumet som strular, sen drar den säkert någon minut per dag men inget som stör mig.
 

acue

Cartier
Nä, inte få tillbaka tänkte mest om det var flera tusen kronor eller någon tusenlapp! Vridningen satt fast. lyckades ta bort den o rengöra under så nu snurrar den, dock åt båda hållen men det duger! Så egentligen mest datumet som strular, sen drar den säkert någon minut per dag men inget som stör mig.
Den där ska nog ha vridring som går åt båda hållen!
 
Topp