• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om adrenalinbehov och vintageköp...

frere

Audemars
2-Faktor
Som någon kanske har noterat har jag i runda slängar femdubblat min post count under de senaste månaderna. Anledningen är att jag, som i vanliga fall ägnar mig åt ett jobb som innebär en del adrenalin, har suttit stilla vid en datorskärm och knåpat i stillhet med ett forskningsprojekt. Hur öka spänningen i tillvaron? Hmm, man kanske skulle ta och köpa en gammal klocka? Någon modell som är förhållandevis dyr, svår att sätta sig in i, där det förekommer generöst med franken, fejk och skrot?

Ja, det låter bra!

Full av entusiasm gav jag mig in i projektet. Speedmaster eller tudor sub skulle det bli, jävligt smarta val för en nybörjare, eller hur? Noggrann research. Ett och annat PM med erfarna rävar utbyttes. Inlärningskurvan var brant, plötsligt kunde jag en massa knep och referenser. Utvecklade lite hybris efter ett tag, kanske.

Och så - pang! Ett köp. En sliten, polerad och rätt härjad flinga landade. Underbart! Vilken känsla.

Sedan tog nästa tur i berg-och-dal-banan vid. Jag vaknade mitt i natten och sa obegripligheter om små T:n på urtavlor till min hustru, granskade allt i nya vinklar, googlade frenetiskt på detaljerna jag möjligen kunde ha missat. Svettigt. Är frimärkssamling också så här adrenalinstint, om man ger det en chans? Märklintåg? Akutmedicin är det i alla fall bara nätt och jämnt.

Kompletterande information insamlades. Klockan spårades i åtminstone tre tidigare led av högt aktade medlemmar på TTT och VRF. Säljaren kunde skaffa fram de bilder av verket och boettlockets insida som jag först inte hade begärt att få se. Nu: en period av lugn. Visst, jag kan ha haft lite tur. Men hjälpsamheten och ärligtheten på det här forumet verkar banne mig fenomenal. Jag har inte forumets finaste tudor (men inte heller den fulaste), jag har testat en jäkligt rolig berg-och-dalbana, har en förskräckligt cool klocka och förstår verkligen er som blir bitna av det här "på riktigt"...

Lite oklart vad jag ville säga med detta egentligen, också oklart om någon orkat läsa alltihop. Hur som helst hade inget hänt utan KS. Nu lämnar jag forskningsenheten och återgår till golvet. Hoppas innerligt att vi slipper ses där!

(En bild på klockan hade förstås varit på sin plats, men jag hinner inte ladda upp någon just nu.)
 

KMS

Rolex
Satt å läste, tänkte grymt coolt story, lär ju följas av en mäktig bildkavalkad. Nu är jag bara upprörd! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

frere

Audemars
2-Faktor
Fast vi måste få BILDER…ASAP! :D

Satt å läste, tänkte grymt coolt story, lär ju följas av en mäktig bildkavalkad. Nu är jag bara upprörd! :)

Okej, häng med till Kvantum, jag och flingan ska handla!
20131106_201756_zps76aa3271.jpg

Uppsala är inte bara glada gamänger i frack som skålar i punsch. Här i bilbrandskvarteren flashar man inte klockan längre än nödvändigt, även om bilden blir lite suddig...

20131106_202321_zps592317a8.jpg

Raka vägen till flinghyllan!

20131106_202522_zps8a4f58b6.jpg
...och så till frysdisken! What's cooler than being cool? Ice cold!

20131106_203939_zps47f085fa.jpg

Batterihyllan såklart. Tudor, det är väl nån slags batterimärke? Eller vad är det egentligen? Eller en krona på kronan, det betyder väl att det inte ska vara några batterier? Förvirrande!

20131106_203118_zpsf0341edf.jpg

Snälla nötter? Enligt ICA-handlaren: jordnöt, cashew, macadamia. Typ. Jag tänker att "snäll nöt" även kan vara benämningen på en snubbe som utan 100% koll lägger en hygglig bit av månadens disponibla inkomst på en 40 år gammal klocka som han aldrig sett, och glatt skickar pengarna till någon han bara lärt känna som hastigast på internet.

Hänger lite under skylten. Köper cashewnötter. Åker hem.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Haha!

Underbara poster! 'Flinghyllan', Outkast-referenser, Simpson och östra Aros bilbrännarkvarter - jag gillart!

Tack för underhållningen och det är en frän dinka du har!

Vintageträsket är uppenbarligen farligt för både privatekonomin och sinnesfriden...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fin klocka och fina bilder! Ditt insert är fantastiskt fint!
Känner också igen det där med adrenalinbehovet i vardagen. Under min föräldrarledighet tilltog klocksurfandet och suget efter fler klockor. Inom två veckor från ledighetens början hade jag köpt en Datejust. Éfter sommaren köptes en till Datejust och för ca 1 månad sedan köptes faktiskt en Tudor Sub. Nästa vecka börjar jag jobba heltid. Får se vad som händer med klockintresset då.

Bifogar en bild på min 7016. Saknar din Flingas patina. En tidigare ägare har tydligen låtit skrapa bort den flagnande lumen.

 

frere

Audemars
2-Faktor
Fin klocka och fina bilder! Ditt insert är fantastiskt fint!
Känner också igen det där med adrenalinbehovet i vardagen. Under min föräldrarledighet tilltog klocksurfandet och suget efter fler klockor. Inom två veckor från ledighetens början hade jag köpt en Datejust. Éfter sommaren köptes en till Datejust och för ca 1 månad sedan köptes faktiskt en Tudor Sub. Nästa vecka börjar jag jobba heltid. Får se vad som händer med klockintresset då.

Bifogar en bild på min 7016. Saknar din Flingas patina. En tidigare ägare har tydligen låtit skrapa bort den flagnande lumen.

Ja, pappaledigheten var också en bra klockperiod... KS i mobilen bredvid sovande ettåring i vagn, och så en kopp kaffe till det.

Kul att se en "skrapad" tavla, jag har faktiskt funderat på hur min skulle bli utan snorbusarna på indexen. Inte för att jag skulle få för mig att göra ett sådant ingrepp, men ändå!
 
Topp