Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Om adrenalinbehov och vintageköp...

Diskussion i 'Vintage' startad av frere, 6 november 2013.

1. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Som någon kanske har noterat har jag i runda slängar femdubblat min post count under de senaste månaderna. Anledningen är att jag, som i vanliga fall ägnar mig åt ett jobb som innebär en del adrenalin, har suttit stilla vid en datorskärm och knåpat i stillhet med ett forskningsprojekt. Hur öka spänningen i tillvaron? Hmm, man kanske skulle ta och köpa en gammal klocka? Någon modell som är förhållandevis dyr, svår att sätta sig in i, där det förekommer generöst med franken, fejk och skrot?

Ja, det låter bra!

Full av entusiasm gav jag mig in i projektet. Speedmaster eller tudor sub skulle det bli, jävligt smarta val för en nybörjare, eller hur? Noggrann research. Ett och annat PM med erfarna rävar utbyttes. Inlärningskurvan var brant, plötsligt kunde jag en massa knep och referenser. Utvecklade lite hybris efter ett tag, kanske.

Och så - pang! Ett köp. En sliten, polerad och rätt härjad flinga landade. Underbart! Vilken känsla.

Sedan tog nästa tur i berg-och-dal-banan vid. Jag vaknade mitt i natten och sa obegripligheter om små T:n på urtavlor till min hustru, granskade allt i nya vinklar, googlade frenetiskt på detaljerna jag möjligen kunde ha missat. Svettigt. Är frimärkssamling också så här adrenalinstint, om man ger det en chans? Märklintåg? Akutmedicin är det i alla fall bara nätt och jämnt.

Kompletterande information insamlades. Klockan spårades i åtminstone tre tidigare led av högt aktade medlemmar på TTT och VRF. Säljaren kunde skaffa fram de bilder av verket och boettlockets insida som jag först inte hade begärt att få se. Nu: en period av lugn. Visst, jag kan ha haft lite tur. Men hjälpsamheten och ärligtheten på det här forumet verkar banne mig fenomenal. Jag har inte forumets finaste tudor (men inte heller den fulaste), jag har testat en jäkligt rolig berg-och-dalbana, har en förskräckligt cool klocka och förstår verkligen er som blir bitna av det här "på riktigt"...

Lite oklart vad jag ville säga med detta egentligen, också oklart om någon orkat läsa alltihop. Hur som helst hade inget hänt utan KS. Nu lämnar jag forskningsenheten och återgår till golvet. Hoppas innerligt att vi slipper ses där!

(En bild på klockan hade förstås varit på sin plats, men jag hinner inte ladda upp någon just nu.)

maxmol, Bojke, viktor.stefansson och 14 andra gillar detta.
  2. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Fast vi måste få BILDER…ASAP! :D

3. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Satt å läste, tänkte grymt coolt story, lär ju följas av en mäktig bildkavalkad. Nu är jag bara upprörd! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

4. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Okej, häng med till Kvantum, jag och flingan ska handla!
    Uppsala är inte bara glada gamänger i frack som skålar i punsch. Här i bilbrandskvarteren flashar man inte klockan längre än nödvändigt, även om bilden blir lite suddig...

Raka vägen till flinghyllan!

[​IMG] ...och så till frysdisken! What's cooler than being cool? Ice cold!

Batterihyllan såklart. Tudor, det är väl nån slags batterimärke? Eller vad är det egentligen? Eller en krona på kronan, det betyder väl att det inte ska vara några batterier? Förvirrande!

Snälla nötter? Enligt ICA-handlaren: jordnöt, cashew, macadamia. Typ. Jag tänker att "snäll nöt" även kan vara benämningen på en snubbe som utan 100% koll lägger en hygglig bit av månadens disponibla inkomst på en 40 år gammal klocka som han aldrig sett, och glatt skickar pengarna till någon han bara lärt känna som hastigast på internet.

Hänger lite under skylten. Köper cashewnötter. Åker hem.

Bojke, JayJay, aljung och 12 andra gillar detta.
  5. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Glaset! :)

Jacob gillar detta.
  6. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Nu snackar vi! Äntligen på bättre humör!:)
    Grattis, känns som det är såhär en flinga skall se ut!

papadok gillar detta.
  7. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Första gången jag såg det kom jag att tänka på det här...

maxmol, Bojke, Icaras och 3 andra gillar detta.
  8. JS

JS Friends of KS

Coolers!

papadok gillar detta.
  9. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Haha!

Underbara poster! 'Flinghyllan', Outkast-referenser, Simpson och östra Aros bilbrännarkvarter - jag gillart!

Tack för underhållningen och det är en frän dinka du har!

Vintageträsket är uppenbarligen farligt för både privatekonomin och sinnesfriden...

papadok gillar detta.
  10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Sanslöst cool den där är!

papadok gillar detta.
  11. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Helrätt! Gillar verkligen modellen och patinan!

Jokkmokkswe och papadok gillar detta.
  12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ditt inlägg skulle kunna bli en Lars Norén pjäs:) "Reflekterande över en flinga!!

Kul inlägg och grym klocka!

papadok gillar detta.
  13. Omen

Omen Goldmember

Fantastiskt fin!

papadok gillar detta.
  14. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Fin klocka och fina bilder! Ditt insert är fantastiskt fint!
    Känner också igen det där med adrenalinbehovet i vardagen. Under min föräldrarledighet tilltog klocksurfandet och suget efter fler klockor. Inom två veckor från ledighetens början hade jag köpt en Datejust. Éfter sommaren köptes en till Datejust och för ca 1 månad sedan köptes faktiskt en Tudor Sub. Nästa vecka börjar jag jobba heltid. Får se vad som händer med klockintresset då.

Bifogar en bild på min 7016. Saknar din Flingas patina. En tidigare ägare har tydligen låtit skrapa bort den flagnande lumen.

papadok gillar detta.
  15. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Roligt inlägg! Din flinga är nice, min hälsar.

papadok gillar detta.
  16. frere
    Trådstartare

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Ja, pappaledigheten var också en bra klockperiod... KS i mobilen bredvid sovande ettåring i vagn, och så en kopp kaffe till det.

Kul att se en "skrapad" tavla, jag har faktiskt funderat på hur min skulle bli utan snorbusarna på indexen. Inte för att jag skulle få för mig att göra ett sådant ingrepp, men ändå!