• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Ingen som vet någon svensksida, eller butik i stockholmsområdet som säljer såna verktyg? eller är dom "europeiska" hemsidorna bäst? alt, ebay?
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Ska ta bort två länkbitar på en seiko skx007. Verkar som en 1.0 mm mejsel inte fäster och skruvar. Någon som vet hur liten mejsel man behöver?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska ta bort två länkbitar på en seiko skx007. Verkar som en 1.0 mm mejsel inte fäster och skruvar. Någon som vet hur liten mejsel man behöver?
Ska jag tolka det som att det sitter ett super oyster på klockan? Originallänken har nämligen inga skruvar, utan stift. Undrar även vad du menar med "inte fäster".
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Ska jag tolka det som att det sitter ett super oyster på klockan? Originallänken har nämligen inga skruvar, utan stift. Undrar även vad du menar med "inte fäster".

Det är en jubilelänk på den. Som du skrev ovan så kommer mejseln ner men verkar vara lite stor. Finns det något i hemmet förutom en slipsten man kan minska mejseln med? Har dessvärre ingen tillgång till slipsten. Förövrigt tack för en bra guide. :)
 

Gurkan

Cartier
Det är en jubilelänk på den. Som du skrev ovan så kommer mejseln ner men verkar vara lite stor. Finns det något i hemmet förutom en slipsten man kan minska mejseln med? Har dessvärre ingen tillgång till slipsten. Förövrigt tack för en bra guide. :)

På min Skx Jubilee är det stift och inte skruvar. Tror nog själva stiftets "dubbelvikning" kan tolkas som ett skruvhuvud - skåra. Så testa ist om du vill att slå eller vrida ut stiften (beroende på vilket verktyg du använder) i den riktning pilen visar. Så är min länk gjord iaf...
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
På min Skx Jubilee är det stift och inte skruvar. Tror nog själva stiftets "dubbelvikning" kan tolkas som ett skruvhuvud - skåra. Så testa ist om du vill att slå eller vrida ut stiften (beroende på vilket verktyg du använder) i den riktning pilen visar. Så är min länk gjord iaf...


Haha, det funkade bättre. Sätter man i stiften från samma håll pilen visar också!? :)
 

Onelund

Rolex
Är det någon av er som håller på med skinnsmideri som lyckats göra ett tvåfärgat nato? eller annat strap?


Bah postade fel, ska se om jag hittar en annan tråd :S
 

Igge

Panerai
Tack Yonsson för en mycket bra och välskriven guide.

En fråga till er. Om ni hamnar i ett läge där det blir ojämnt antal länkbitar, dvs att ena sidan om spännet blir längre än det andra. Vart brukar ni sätta den udda extra länkbiten?
Jag har märkt att jag nästan alltid sätter den på klockan 6 sidan. Synpunkter angående vad som blir bäst?

Hälsningar
I
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack Yonsson för en mycket bra och välskriven guide.

En fråga till er. Om ni hamnar i ett läge där det blir ojämnt antal länkbitar, dvs att ena sidan om spännet blir längre än det andra. Vart brukar ni sätta den udda extra länkbiten?
Jag har märkt att jag nästan alltid sätter den på klockan 6 sidan. Synpunkter angående vad som blir bäst?

Hälsningar
I
Kl 6 blir nog oftast längst i så fall. Det som blir bäst är ju det sätt som får spännets undersida att sitta bäst centrerad under handleden. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för en bra tråd. Det är när man vet hur svårt det är och hur lätt det är att skada grejerna, som man mer än gärna betalar för en god service och visar respekt för yrkeskunnande.
 

Ingeröd

Omega
En fråga till er. Om ni hamnar i ett läge där det blir ojämnt antal länkbitar, dvs att ena sidan om spännet blir längre än det andra. Vart brukar ni sätta den udda extra länkbiten?
Jag har märkt att jag nästan alltid sätter den på klockan 6 sidan. Synpunkter angående vad som blir bäst?

"Standard" är väl snarare att ta bort ev. udda länk på kl 6-sidan. Färre länkar/kortare på den sidan alltså. Åtminstone för mig känns det oftast bäst. Beror dock naturligtvis på såväl tycke och smak som klock- och länkmodell.

Edit: Ja, man tar ju naturligtvis alltid bort en jämn länk om det är lika många på båda sidor... Äsch, du förstår förhoppningsvis vad jag menar.
 

Igge

Panerai
Jo jag förstår hur du menar. Och nu när jag tänkte på det igen så inser jag att det var jag som skrev/tänkte fel. Dvs att vid ojämnt antal länkbitar väljer jag att ha länken kortare på klockan 6 sidan. Detta för att "lyfta" klockan för att minimera bilhandlarhäng.
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Jag är lite stolt att jag vågade göra det :)
20150828_074116.jpg
 
Topp