• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Armband & Länkar

Tre333

Cartier
Mkt bra! :)

Osäker dock på om jag "vågar" mig på detta. Har än så länge enbart bytt armband men inte kortat någon länk.
 

BCKSTRM

Rolex
Jag tänkte köpa ett bandverktyg som är fint nog för att kunna byta band på Pelagos. Har kommit fram till att Bergeon 6767F borde funka :) Dock undrar jag om det är värt att köpa två för att kunna trycka in bandstiftet från båda hållen samtidigt... Vad tror ni som har koll?

Edit: SORRY, läste för fort... Hittade svaret i ditt mycket välskrivna inlägg.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nån som vet om kvalitén på band stiften skiljer väldigt? Hur hittar man rätt stift? Ska man köpa original stift eller inte? Kan man köpa sånna lågprislådor på ebay?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nån som vet om kvalitén på band stiften skiljer väldigt? Hur hittar man rätt stift? Ska man köpa original stift eller inte? Kan man köpa sånna lågprislådor på ebay?
Dyrare klocka så skulle jag gått på original om det finns att få tag på. Skippa ebaylådorna och köp från cousinsuk när du inte kan få tag på original.
 
Senast ändrad:

Hubbe

Omega
Någon som vet vart jag kan hitta en länk som denna?
6444655_squale-marina-militare-50-atmos_a07911a7_m.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Söker stift och tuber till en tag Aquaracer, nån bra sida helst med paypal typ bukten?
image.jpeg


Edit: är pins den rätta benämningen på engelska?
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har någon tips på hur man kortar en länk med vikta bitar? Har en gammal GF som jag drar mig för att ge mig på.
 
Tjena. Har problem med en ca. 20 år gammal Seamaster Professional. Tänkte ta loss länken och tvätta i ultraljudstvätt men lyckas tyvärr inte få loss den.
Det ena bandstiftet vid hornet sitter som bara den, typ rostat fast. Prövat med lösningsmedel osv. men det vill sig helt enkelt inte. Nu är typ hela stiftet "uppgängat" om man kan kalla det så, får inte något grepp alls med verktyget. Vad göra?
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tips på var man kan få tag på natoband med brons/mässing "ringar" istället för vanligt stål mottages tacksamt!
 

don.h

Cartier
bra guide.
insåg ikväll hur ohändig jag är. lyckades ha sönder ett bandstift.. ska nog hålla mig borta från hemmamod trådar och framför allt faktiskt meckande :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_6617.JPG

Kalla mig korkad men jag har aldrig sett detta förut på en klocka. Jag antar att det är för att kunna använda böjda och raka stift? Eller är jag ute och cyklar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_6617.JPG

Kalla mig korkad men jag har aldrig sett detta förut på en klocka. Jag antar att det är för att kunna använda böjda och raka stift? Eller är jag ute och cyklar?
Skulle tro att det är för att den har ett skinn eller gummiband som är boettanpassat, alltså att det sitter mot boetten utan glipa, typ som rubberb.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_4754.JPG
Skulle tro att det är för att den har ett skinn eller gummiband som är boettanpassat, alltså att det sitter mot boetten utan glipa, typ som rubberb.
Detta är klockan! Tog precis av bandet för att testa Nato! Jag kör nu på det yttersta. Men det är en liten glipa dock på oem remmen.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Sinn_UX_wrist_rubber.jpg

Så här menade jag. Dubbla stift får sådana band att sitta säkrare. Men det kan säkett vara som dy säger.
Hade inte en aningen om att det fanns band med dubbla stift. Måste vara lite pill att sätta på kan jag tänka mig. Men lite märkligt att min Vulcain har det iaf men självklart inget som stör mig :)
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej,
Att fila ner ändarna på bandstiften för att få en lite mindre diameter, kan det leda till nåt problem senare? Handlar bara om små skillnader från originalstorleken och ser ut att sitta stabilt och bra, men jag är inte direkt nån expert :)

Tack för bra guide förresten, har kommit till mycket nytta!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Att fila ner ändarna på bandstiften för att få en lite mindre diameter, kan det leda till nåt problem senare? Handlar bara om små skillnader från originalstorleken och ser ut att sitta stabilt och bra, men jag är inte direkt nån expert :)

Tack för bra guide förresten, har kommit till mycket nytta!
Beror väl på hur mycket men det finns ju stift i alla möjliga tjocklekar så jag ser inte riktigt anledningen. Bättre att köpa rätt tjocklek.
 

noeLLY

Cartier
Tjena. Har problem med en ca. 20 år gammal Seamaster Professional. Tänkte ta loss länken och tvätta i ultraljudstvätt men lyckas tyvärr inte få loss den.
Det ena bandstiftet vid hornet sitter som bara den, typ rostat fast. Prövat med lösningsmedel osv. men det vill sig helt enkelt inte. Nu är typ hela stiftet "uppgängat" om man kan kalla det så, får inte något grepp alls med verktyget. Vad göra?
Borra eller försök på någotvis ha bryta stiftet. Jag har använt skrotmejslar med vass klinga och försiktigt knackat igenom tills stiftet ger med sig.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Beror väl på hur mycket men det finns ju stift i alla möjliga tjocklekar så jag ser inte riktigt anledningen. Bättre att köpa rätt tjocklek.

Ok, har svårt att hitta ställen som skriver ut tjockleken på ändarna. Dom jag slipade ner ser ut så här: http://www.tungchoywatch.com/product_info.php/cPath/239/products_id/1331
Dom "såg ut" att passa men hade liiite för stor ände. Vill ha tjockleken mitt på. Får väl leta vidare! Tack för svar!
 
Topp