• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om du fick gå tillbaka, vilken klocka skulle du köpa först?

Pistol_Pete

Panerai
Efter en diskussion med en klockintresserad vän, tänkte jag utveckla tankarna här: Om du finge skriva om din egen samlarhistoria, vad skulle du råda ditt yngre jag att satsa på som första klocka?

Jag skulle ha rått mig själv att satsa på något klassiskt, med historia, till ett hanterbart pris för en yngre version av mig själv...
Ja, givetvis mekaniskt för att den unge spolingen som en gång var (blev?) jag, skulle förstå det fantastiska hantverket bakom.... Kanske en komplikation såsom datum, kronograf eller bara en häftig subsekundvisare....

Jag hade nog rått min yngre upplaga att skaffa en Omega Seamaster, gärna med subsekund.... Vad skulle du ha gjort?
aa5c431224da8aaad89f90a33d11ca8a.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Pistol_Pete

Panerai
Skx007. Man ska klättra, inte gå in på toppen för att lära sig uppskatta kvalitet.
Ett mycket bra val som förstaklocka (eller senare i samlingen för den delen) men inspirerar den till vidare samlande?
Inte för att jag dissar Seiko, jag har och har haft ett flertal men det är Schweizarna som har fått mig att samla...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Haha najs. Är själv ung, har precis börjat samla, och har en gammal Omega med subsekund, en Seamaster DeVille med datum, och en SKX007. Känns som att jag har prickat ganska rätt ändå! ;)
 

jbbs

Omega
Ett mycket bra val som förstaklocka (eller senare i samlingen för den delen) men inspirerar den till vidare samlande?
Inte för att jag dissar Seiko, jag har och har haft ett flertal men det är Schweizarna som har fått mig att samla...


Sent from my iPhone using Tapatalk


Började med en SKX009 och köpte sedan en Seiko Sumo. Planerar nu ett köp av en Speedmaster.
Så för min del har Seiko verkligen inspirerat mig till vidare samlande. En Grand Seiko med Spring Drive hade suttit fint...
 

Pistol_Pete

Panerai
Började med en SKX009 och köpte sedan en Seiko Sumo. Planerar nu ett köp av en Speedmaster.
Så för min del har Seiko verkligen inspirerat mig till vidare samlande. En Grand Seiko med Spring Drive hade suttit fint...
Mycket intressant!
Utveckla gärna om du vill hur ditt samlarintresse föddes och berätta gärna (med bilder) vilka Speedmasters som har väckt ha-begäret!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett mycket bra val som förstaklocka (eller senare i samlingen för den delen) men inspirerar den till vidare samlande?
Inte för att jag dissar Seiko, jag har och har haft ett flertal men det är Schweizarna som har fått mig att samla...
Visst fan gör den det.

Från:
6DE0F4DB-39D8-45E0-B80E-35BDE53296C9_zps2ywzy2q6.jpg


Till:
DSC_0684_zps7f342fef.jpg


En klättring på 15-20 gånger pengarna. Sen kan man ju klättra vidare upp till GS.
 

Pistol_Pete

Panerai
Visst fan gör den det.

Från:
6DE0F4DB-39D8-45E0-B80E-35BDE53296C9_zps2ywzy2q6.jpg


Till:
DSC_0684_zps7f342fef.jpg


En klättring på 15-20 gånger pengarna. Sen kan man ju klättra vidare upp till GS.
Men vafan....
Nu blev ju jag sugen på en till Seiko...
Det var ju inte alls meningen, även om jag böjer mig och erkänner att det märket KAN inspirera till fortsatt samlande.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men vafan....
Nu blev ju jag sugen på en till Seiko...
Det var ju inte alls meningen, även om jag böjer mig och erkänner att det märket KAN inspirera till fortsatt samlande.
Har du hängt på olika forum ett tag så är det rätt tydligt att SEIKO har väldigt många fanatiska och ofta märkestrogna samlare. Jag tror i princip alla klockmärken är en bra start för samlande, speciellt om märket har modeller som är inte är så dyra, vilka kan fungera som instegsklockor.
 

Pistol_Pete

Panerai
Har du hängt på olika forum ett tag så är det rätt tydligt att SEIKO har väldigt många fanatiska och ofta märkestrogna samlare. Jag tror i princip alla klockmärken är en bra start för samlande, speciellt om märket har modeller som är inte är så dyra, vilka kan fungera som instegsklockor.
Fair point, sir!
Har så länge jag kan minnas varit klockintresserad men det var det föga kända men anrika märket Revue-Thommen som sparkade igång mitt samlarintresse....
To each their own, helt enkelt!

Men visst är det en intressant frågeställning, hur skulle du råda ditt yngre jag att börja?

Seiko är en god start. Omega eller något annat likaså... Det roliga tankeexperiment är att tänka tillbaka och föreslå riktning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

jbbs

Omega
Mycket intressant!
Utveckla gärna om du vill hur ditt samlarintresse föddes och berätta gärna (med bilder) vilka Speedmasters som har väckt ha-begäret!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mitt intresse började väl egentligen med instagram och att jag behövde en bra beater för min militärutbildning.
När jag senare inte kunde slutföra utbildningen växte intresset i takt med att jag fick mer fritid. Timmar spenderades på klocksnack och andra forum och dreglade över bilder :)

Behovet av en Speedmaster började med att jag såg en bild på den med ett svart Nato, tyckte det var sjukt snyggt. Nu är jag mer inne på olika läderband! Den är verkligen mångsidig.
 
Topp