• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om ni hade börjat om på noll

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vilken hade då varit er första klocka utifrån de kunskaper som du har nu?
Med detta menar jag:
- budget ska vara skapligt nära de du hade.
- vad köpte du först?
- varför frångår du nu ursprungsplanen?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Certina ds diver köpte jag först, hade köpt en beggad Sinn 556a med kunskapen jag har idag även om divern inte var ett dåligt val ändå :)

Alternativt en Skx och några billiga vintage
 

Makkanxd

Rolex
Min första klocka (bortsett från några brattar från Turkiet) var en tag heuer aquaracer tätt följt av en smp. De var två bra klockor som kickade igång intresset och kommer nog börja där igen i mitt nästa liv ;)
IMG_0631.JPG
IMG_0517.JPG
 

tissoter

Audemars
Började med några Quartz och en casio g shock som jag fick tidigt.
Den första jag köpte själv en Armani Quartz (parfymklocka men gillade utseendet och alligatorbandet)

Sen blev min första "dyrare" en Tissot le couturier i rosé. Förmodligen en av de klockor jag saknar mest idag.

Efter det blev det Breitling, Rollar och Omega!

Nu vill jag tillbaka till Omega som jag tror kommer att bli mina keepers.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den första dyrare klockan var en Explorer I. Bara för att jag hade råd. Den byttes mot en Explorer II då jag ville ha datum. Den byttes i sin tur mot en Citizen Aqualand eftersom man alltid fick frågan om man hade köpt Rolexen på Mallis? Idag skulle jag köpa en GS quartz, möjligen en Tudor Pelagos och bli owg... Ja just det, frångick ursprungsplanen... nu hade jag inte någon när det begav sig, men intresset har växt i takt med vad plånboken tolererar...
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag hade gått och köpt en Omega PO 43,5 och blivit OWG. Inget tramsande med annat. Jag gillar alla mina klockor, men jag gillar att slita på grejer och då är vattentäthet ganska nödvändigt (har jag inbillat mig).
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Första "riktiga" klockan var en Speedmaster 3750.50. Hade jag börjat om så hade jag nog gjort likadant fast gått på en tidigare Speedy ref, 145.022 med 1171 länk.

Speedyn är en bra förstaklocka som står sig hur länge som helst. Trots det är man ju besatt av flippdjävulen så är nu inne på min fjärde.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Köpte en 116710 fast jag skulle köpa en hulk.
Behåller GMTn, älskar den.
Köper en 14060m fast jag ska köpa en hulk.
Fastnar för den med.
Ska beställa En spritt ny hulk och vänta på den.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är helt grön på detta med finklockor, men jag hade gjort exakt samma sak igen fast med en liten brasklapp.
Min första automatare var en Certina DS-1 som jag köpte för 3,5 år sen. Sen köpte jag en Sea-dweller 116600 i januari i år. Det jag hade gjort annorlunda är att jag skulle köpt SD:n tidigare och inte velat så mycket. Det hade sparat mig säkert 15k...
Dessutom hade jag redan slagit till på min nästa klocka (114300 Rhodium) för en månad sen när jag hittade en till rätt pris, men jag får helt enkelt fortsätta leta eftersom jag tvekade och velade för mycket.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Min första riktiga var en Tag Aquaracer 500m

Med samma budget och om jag skulle börjat om på ny kula hade det nog garanterat blivit just en sådan. Eller i alla fall någon Aquaracer.
 

Qvarna

Omega
Köpte PAM328, skulle köpt 320. Länken är snygg men saknar möjligheten att justera storleken. GMT funktionen i 320 är en läcker komplikation.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Första klockan jag köpte själv var en Citizen kronograf i titanium. Jag tyckte väldigt mycket om den och använde den dagligen i typ 10 år. Men med samma budget hade jag nog köpt en tissot eller seiko idag. Typ en SARB035 eller liknande. Tissot blev faktiskt min andra klocka, följt av omega och rolex lite senare.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag skulle köpa exakt detsamma som då.
En 16234 med vit tapestry tavla, och så skulle jag behålla den den här gången.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Började med en SKX007, köpte sedan en speedmaster som startade intresset på riktigt. Sedan dess har det kommit och gått en hel del klockor, det jag vet nu i efterhand är att 114060 är den klockan som fyller alla behov jag behöver, den klocka jag utan problem skulle kunna nöja mig med som OWG.
Hade jag gjort något annorlunda om jag startat om på nytt?
Nej, resan har varit så galet kul, givande och lärorik om än något kostsam:D
IMG_20170718_202133_189.jpg
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Första "riktiga" klockan var en Speedmaster 3750.50. Hade jag börjat om så hade jag nog gjort likadant fast gått på en tidigare Speedy ref, 145.022 med 1171 länk.

Speedyn är en bra förstaklocka som står sig hur länge som helst. Trots det är man ju besatt av flippdjävulen så är nu inne på min fjärde.
Är helt inne på dina spår. Min första var en 3750.50 men den är åtminstone fortfarande kvar och planen är att de även förblir det. Om nu inte en 145.022 ala 1171 länk skulle dyka upp för byte etc.
 
Senast ändrad:
Topp