• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om Omega De Ville Prestige, AD's, prutning och tillgänglighet.

Apansson

Torpare
Då ska vi se hur vi ska sammanfatta detta på ett bra sätt.
Jag har helt enkelt kikat på en lite finare dressklocka, och fastnat för den här http://www.omegawatches.com/collection/de-ville/prestige/co-axial-395-mm/42453402003001.
En omega de ville prestige, med blå tavla, i gult (!) guld.

Den verkar vara svår att få se i verkligheten. Jag var inne hos Rob E, han hade den i rosé, men jag tyckte inte att det blev speciellt stor skillnad mot stålvarianten, visst, guld är guld, men jag kände inte att rosé kontra stål var inte värt 40000kr till, så stor "wow"-effekt var det inte.
Då är alltså första frågan: är det någon som har sett den här i gult guld i verkligheten? Hur skiljer sig i sådana fall upplevelsen av urtavlan (som jag förstått ska vara lite mer "metallic" än på rose- och stålvarianterna)?

Sedan kommer vi till nästa del, pris. Jag var på en annan klockbutik tvärs över gatan från Rob E, ni känner säkert alla till vilken det är, men jag vill ändå inte nämna namn för att jag inte vill att denna post ska komma upp om man googlar på sagd urbutiks namn. Hur som helst så påstod han att han skulle ge "det absolut bästa priset", oavsett om jag bestämde mig för stålklockan eller den i gult guld. Jag fick priserna 59500 för guld, och 22500 för stål. Bör tilläggas att rek. pris är ca 65000 respektive 25000.
Hur mycket brukar det gå att pruta hos AD? Om han påstår att han ger det i särklass bästa priset, och ger en rabatt på ca 10% så låter det ju helt klart mer attraktivt att köpa dem från t.ex uret.se eller annan gråhandlare som erbjuder priserna 52000 och 20700. Är det här bara något urmakaren säger för att få mig att välja att köpa klockan hos honom? Det är ju trots allt en hel del omega-återförsäljare i centrala Stockholm. Jag är lite intresserad av att höra hur just DU gör när du köper/beställer en klocka av AD, över disk. Vid beställning, när kommer man överens om priset? Är det vid beställningstillfälle eller när man hämtar ut klockan?

Hemskt tacksam för svar!
 

Optimisten

Cartier
Som jag säger till alla som bryr sig om priset, köp begagnat.

Om detta är en lite mer udda klocka så är den rätt stendöd (iaf jämfört med en sub) på begmarknaden. Det innebär att du kan göra en riktigt bra affär - och samtidigt sälja den vidare om du inte gillar den.

chrono24.com

http://www.watchrecon.com/

ebay.de
ebay.co.uk
ebay.com


Som med alla begköp kan man göra en ännu bättre affär om man kan vara lite flexibel med färg och modell, skiten visar ju samma tid ändå typ!

Titta här:

http://www.ebay.de/itm/Omega-De-Ville-Prestige-Co-Axial-Chronometer-Automatik-/300999801737

Ofta kan man övertyga tyskarna att skicka till Sverige även om de vill det i beskrivningen, men denna killen erbjuder även hämta på plats. 4 timmar kvar!

Omega De Ville Prestige Co Axial Chronometer Automatik

Artikelzustand:
Gebraucht
Restzeit:
4Std. 19Min. 10Sek. (01. Nov. 2013 20:00:04 MEZ)
EUR 806,00
[ 27 Gebote ]




det finns en massa liknande prestiger där:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=&_nkw=omega+prestige&_sacat=0&_from=R40

Lycka till!
 

Apansson

Torpare
Tack för input, Optimisten.
Jag är inte sugen på att köpa beggat, om det inte blir ett wtf-superpris, det hela handlar egentligen om att inte bli lurad av AD. Sedan kvarstår problemet att jag skulle vilja se den i gult guld innan jag bestämmer mig, det är som sagt väldigt tidigt i stadiet, och är inte i närheten av köp än.
 

Optimisten

Cartier
Tack för input, Optimisten.
Jag är inte sugen på att köpa beggat, om det inte blir ett wtf-superpris, det hela handlar egentligen om att inte bli lurad av AD. Sedan kvarstår problemet att jag skulle vilja se den i gult guld innan jag bestämmer mig, det är som sagt väldigt tidigt i stadiet, och är inte i närheten av köp än.

Det är en sak att se en klocka i butiken, t.ex. gult guld du nämner du vill se. Det är en helt annan sak vad du kommer tycka om den när du ägt den en månad.

Om du är "knäpp" nog att skaffa ett konto här, och verkligen bry dig om vilken "färg" klockan har, är chansen rätt stor att du kanske inte kommer att vara nöjd med klockan och att du kanske senare vill byta. Då kommer du att göra en kass affär om du inte köpt beg.. Det är en av få fördelar med denna "hobby", ser man till att köpa tillräckligt billigt så blir den inte så dyr då man lätt kan sälja av klockorna utan att förlora så mycket pengar. Det enda man förlorar är "räntan", och TID!!!

Dessutom skulle det förvåna mig om INTE de större klockhandlarna har konto eller läser på denna siten, det skulle väl nästan vara tjänstefel om de inte gjorde det? Tänk på det!
 

André

Omega
Blev det något köp? Jag skulle vilja se en "vanlig" bild på en klocka med den urtavlan, har själv sneglat lite på den.
 

Apansson

Torpare
Blev det något köp? Jag skulle vilja se en "vanlig" bild på en klocka med den urtavlan, har själv sneglat lite på den.
Öh, inte än. Blir nog framåt sommaren. Varit på omega boutique i NY precis och spanat på prestige i rosé och small seconds i gult. tavlan på den gula är sjukt mycket snyggare, och det gula guldet gör sig väldigt mycket bättre mot den blå tavlan. Synd bara att small seconds inte finns i Europa, blir nog ett gråhandel-internetköp om inte den gode Rob kan styra upp något. Vi får se runt tja, maj-juni kanske.
 

André

Omega
Öh, inte än. Blir nog framåt sommaren. Varit på omega boutique i NY precis och spanat på prestige i rosé och small seconds i gult. tavlan på den gula är sjukt mycket snyggare, och det gula guldet gör sig väldigt mycket bättre mot den blå tavlan. Synd bara att small seconds inte finns i Europa, blir nog ett gråhandel-internetköp om inte den gode Rob kan styra upp något. Vi får se runt tja, maj-juni kanske.
Small seconds med blå tavla är sjukt snygg, köpte den hos AD i Sverige. När jag skulle återköpa den efter inbrott så fick jag till svar att den inte tillverkas längre, de som finns är nog de som ligger på hyllorna. Funderade på en power reserve men var tveksam till den nya blå urtavlan så valet föll slutligen på IWC portuguese. Köper du en small seconds med blå tavla och sedan skulle tröttna kan du alltid höra av dig, någon gång ska jag ha en sån igen!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
1800 pesetas skulle då inte få mig att köpa stålvarianten grått, istället för AD. Guld skulle jag aldrig köpa grått oavsett pris. Förhandla med AD, med olika AD.
 

Apansson

Torpare
Självklart inte slimjim.
Nä alltså jag har bestämt mig, det blir gult guld med small seconds-tavlan. Den finns på den amerikanska marknaden och på uret.se fortfarande, så den går ju att få tag på grått. Ska dock kolla med Rob E först när det börjar dra ihop sig, det är ju något speciellt med att köpa över disk.
 
Topp