• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

omdöme mercedes c-klass w205?

PCB

Audemars
hej
gått och blivit grymt sugen på en sån här 220 amg
mercedes_c_benz_200d_kombi_automat_se_edition_3170116475178946327.jpg

någon som har lite ägarupplevelser att dela med sej av?
är sedan rätt många år bortskämd med fri service,så lite servicekostnader mottages tacksamt
även lite fundersam gällande bakhjulsdriften och vinterkörning,då jag kört fram/fyrhjulsdrivet i över 20 år
hur är en modern bakhjulsdriven bil nuförtiden?
tacksam för alla synpunkter gällande w205!
 

marlun

Rolex
Det enda negativa jag har att säga om den (min mamma har en) är att motorn är ganska så dieselknackig på tomgång och lägre hastigheter och man känner vibrationer från motorn i kupén. Annars är det en riktigt härlig bil som man åker skönt i. Att den är bakhjulsdriven funkar helt okej på vintern eftersom bilen är ganska tung. Den kostar runt 5000kr att serva, om inte massa delar behövs bytas
 
  • Like
Reactions: PCB

PCB

Audemars
Det enda negativa jag har att säga om den (min mamma har en) är att motorn är ganska så dieselknackig på tomgång och lägre hastigheter och man känner vibrationer från motorn i kupén. Annars är det en riktigt härlig bil som man åker skönt i. Att den är bakhjulsdriven funkar helt okej på vintern eftersom bilen är ganska tung. Den kostar runt 5000kr att serva, om inte massa delar behövs bytas

är servicarna "prisutjämnade " till runt 5 k eller skiljer dom från gång till gång?
hade en ny opel astra där varje service kostade runt 3,5k vare sej det var stor elller liten service
behövt bytas mycket delar på den? ? rör ju ändå sej om en relativt ny bil?!
 

marlun

Rolex
är servicarna "prisutjämnade " till runt 5 k eller skiljer dom från gång till gång?
hade en ny opel astra där varje service kostade runt 3,5k vare sej det var stor elller liten service
behövt bytas mycket delar på den? ? rör ju ändå sej om en relativt ny bil?!
Vågar tyvärr inte svara på det. Fråga handlaren eller de som du eventuellt ska serva bilen hos
 
  • Like
Reactions: PCB

viiicc

Omega
Har en w205 220 diesel och är supernöjd! Som ovannämnt kan jag till viss del hålla med om att vissa vibrationer kan uppfattas då man saktar in till lägre hastighet och bilen sjunker i varvtal utan att växla ned. En vanesak som jag inte märker av eller stör mig på, tror inte du kommer fästa någon stor vikt vid det heller :)

Har åkt den ett år och 2500mil nu utan att hitta några nackdelar alls.

Gällande bakhjulsdrift vintertid så fungerar det klockrent i min mening, åkt i snöoväder med friktionsdäck utan att känna något obehag.
Men för tusan, det finns ju 4-matic om 4-hjulsdriften är av stor vikt vid bilköp!

Servicepriserna är precis som marlun beskriver hyffsat utjämnade till omkring 5000kr.

Har fram till nyligen jobbat inom servicemarknad för just Mercedes och kan därmed intyga mycket god kvalitet på denna bil, precis som man förväntar sig av en fin Benz!


Löp och köp! :)

Är du intresserad av köp så skicka ett PM med kontaktuppgifter så kan jag se till att du blir kontaktad av någon av mina grymma säljkollegor!
 
  • Like
Reactions: PCB
Kul med en egen tråd för min nästa bil! :)

Jobbar som vissa kanske vet på MB Sverige och har kört en hel del C-klass nu. För mig som ännu är i ringa ålder (nyss fyllda 30) och inte ännu fått på mig gubbakepsen så är det C-klass som passar mig allra bäst. A, B och CLA ger mig inte riktigt den feelingen jag är ute efter och E och uppåt är inte sportiga nog för mig.

220d är med motorn OM651 möjligtvis en gnutta daterad, men är idag så finjusterad och helt av med sina barndomsproblem. Det är absolut motoralternativet att ha enligt mig. Passar bilen bra och är väldigt säljbar i andra hand.

För mig blev det en likadan. C220d med AMG night-paket, SE-paket, infotainmentpaket, komfortpaket och kombipaket samt multiekrade 19" tillval. Tyvärr utan premiumpaket men på en icke-beställd bil så klarar jag mig nog ändå. :)

viicc: Vilken ÅF? Synd du slutade. Började jobba på Global Training vid årsskiftet med bla servicerådgivare. Hade varit kul att ha någon att snacka klockor med. :)
 
  • Like
Reactions: PCB

PCB

Audemars
Har en w205 220 diesel och är supernöjd! Som ovannämnt kan jag till viss del hålla med om att vissa vibrationer kan uppfattas då man saktar in till lägre hastighet och bilen sjunker i varvtal utan att växla ned. En vanesak som jag inte märker av eller stör mig på, tror inte du kommer fästa någon stor vikt vid det heller :)

Har åkt den ett år och 2500mil nu utan att hitta några nackdelar alls.

Gällande bakhjulsdrift vintertid så fungerar det klockrent i min mening, åkt i snöoväder med friktionsdäck utan att känna något obehag.
Men för tusan, det finns ju 4-matic om 4-hjulsdriften är av stor vikt vid bilköp!

Servicepriserna är precis som marlun beskriver hyffsat utjämnade till omkring 5000kr.

Har fram till nyligen jobbat inom servicemarknad för just Mercedes och kan därmed intyga mycket god kvalitet på denna bil, precis som man förväntar sig av en fin Benz!


Löp och köp! :)

Är du intresserad av köp så skicka ett PM med kontaktuppgifter så kan jag se till att du blir kontaktad av någon av mina grymma säljkollegor!
tack för input,
har i dagarna köpt en vit 220 amg,och väntar på leverans:)
tecknar även serviceavtal så kostnaderna blir överskådliga
 

viiicc

Omega
Får gratulera Peter cervin till ett bra bilval, du kommer bli supernöjd! :)

Jobbade/jobbar för Landrins :) ahaa! va trevligt! får hoppas vi ses i något annat bil-sammanhang då :p
Då kanske du var en av instruktörerna när jag var ner tidigare i år för utbildningen av nya E-klass?
 
Får gratulera Peter cervin till ett bra bilval, du kommer bli supernöjd! :)

Jobbade/jobbar för Landrins :) ahaa! va trevligt! får hoppas vi ses i något annat bil-sammanhang då :p
Då kanske du var en av instruktörerna när jag var ner tidigare i år för utbildningen av nya E-klass?

Okej! :) Inte alls omöjligt. Jag var inte ansvarig för den trainingen för Sverige men jag var med på några hörn där med. Näst yngsta trainern är mer än 15 år äldre så såg du en välvuxen spoling så var det troligtvis mig. :)
 

Mankebank

Cartier
Servicepriserna är precis som marlun beskriver hyffsat utjämnade till omkring 5000kr.
Det måste vara någon ny princip i så fall. Jag har en S204 som har stora variationer i servicekostnad beroende på om det är stor service eller mellanservice. Den stora ska göras varannat år, åtminstone om man kör runt 1000 mil per år, och kostar närmare 10 än 5 tusen medan den lilla kostar avsevärt under 5. Det här verkar gälla på åtminstone de tre olika auktoriserade verkstäder som hittills servat min bil. Vid ett servicetillfälle när bilen gått några tusen mil ska dessutom oljan i automatlådan bytas för ett gäng tusenlappar.

Håller förresten med övriga, inga som helst problem med bakhjulsdrift och friktionsdäck.
 
  • Like
Reactions: PCB

viiicc

Omega
Det måste vara någon ny princip i så fall. Jag har en S204 som har stora variationer i servicekostnad beroende på om det är stor service eller mellanservice. Den stora ska göras varannat år, åtminstone om man kör runt 1000 mil per år, och kostar närmare 10 än 5 tusen medan den lilla kostar avsevärt under 5. Det här verkar gälla på åtminstone de tre olika auktoriserade verkstäder som hittills servat min bil. Vid ett servicetillfälle när bilen gått några tusen mil ska dessutom oljan i automatlådan bytas för ett gäng tusenlappar.

Håller förresten med övriga, inga som helst problem med bakhjulsdrift och friktionsdäck.


Det stämmer! Det ändrades lite nu när 205:an kom, kupéluftfilter byts vid lilla servicen och bromsvätska vidstörre servicen (utöver olja och oljefilter som byts vid varje service).
På din modell byts bromsvätska och kupéluftfilter vid andra servicen, därav lite större prisskillnad mellan "stor" och "liten" service då a-servicen oftast endast innefattar byte av olja & oljefilter samt kontroller (c:a 2700-3000kr sist jag kollade).

Olja i automatlådan byts efter mil eller år beroende på vad som inträffar först, kan vara därför det bytts trots att din bil inte gått så mycket mil.

Ovanstående info får tas med lite reservation, då jag inte har all info i huvudet längre efter jag bytt jobb.
Men i stora drag är det på följande sätt det fungerar :)
 
  • Like
Reactions: PCB

PCB

Audemars
Det stämmer! Det ändrades lite nu när 205:an kom, kupéluftfilter byts vid lilla servicen och bromsvätska vidstörre servicen (utöver olja och oljefilter som byts vid varje service).
På din modell byts bromsvätska och kupéluftfilter vid andra servicen, därav lite större prisskillnad mellan "stor" och "liten" service då a-servicen oftast endast innefattar byte av olja & oljefilter samt kontroller (c:a 2700-3000kr sist jag kollade).

Olja i automatlådan byts efter mil eller år beroende på vad som inträffar först, kan vara därför det bytts trots att din bil inte gått så mycket mil.

Ovanstående info får tas med lite reservation, då jag inte har all info i huvudet längre efter jag bytt jobb.
Men i stora drag är det på följande sätt det fungerar :)
Låter som serviceavtalet på ca 400/månaden är rätt juste då?
 
Den förlängda nybilsgarantin är en smal sak om man planerar ett sälj när bilen är säg 3 år gammal också. Dom pengarna har du tillbaka med råge om bilen fortfarande har garanti vid försäljning än inte. :)
 

davvaer

Omega
hoppas det är ok o kapa tråden med en snabb fråga om omdömet på W222 med 500 motorn.
servicekostnader? problem?
 

mannis

Cartier
Kapar också tråden, min c klass 2011 börjar indikera för b1 service, vad är det? Blir inte helt klok av googlandet hittills...:/
 

viiicc

Omega
Kapar också tråden, min c klass 2011 börjar indikera för b1 service, vad är det? Blir inte helt klok av googlandet hittills...:/
B1 service innebär större service (B) med 1st tilläggsarbete.
Standard B-service innefattar motorns olja + oljefilter och kupéluftfilter.
Tilläggsarbetet bestäms efter intervall (ex. bromsvätska, aut.växellådsolja, tändstift osv.).

Min rekommendation är att du hör av dig till närmaste auktoriserade Mercedes verkstad så kan de hjälpa dig ta fram korrekt offert på vad som behöver göras :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad är poängen med förlängd garanti egentligen? Ofta kostar den ju 3-4 tusen för ett år - det blir samma som självrisken på maskinskadan vilket innebär att samma trygghet i princip finns ändå.
(Såvida inte något extremt dyrt går sönder då självrisken är % av skadan. Men hur ofta går en 3 år gammal bil sönder för 40.000kr?)
 

viiicc

Omega
Vad är poängen med förlängd garanti egentligen? Ofta kostar den ju 3-4 tusen för ett år - det blir samma som självrisken på maskinskadan vilket innebär att samma trygghet i princip finns ändå.
(Såvida inte något extremt dyrt går sönder då självrisken är % av skadan. Men hur ofta går en 3 år gammal bil sönder för 40.000kr?)

Förlängd garanti innefattar mer än bara maskinskada, ex. om du får problem med kupéfläkt, mediaenhet eller vad det nu kan vara.
Håller med om att dessa bilar ytterst sällan går sönder, men med förlängd garanti kan man känna sig helt trygg om något skulle inträffa :)
 
Har du klocka monterad tycker jag absolut du ska montera IWC! :) Ett jäkla jobb att montera för mig som har en utan klocka tyvärr.
 

PCB

Audemars
Har du klocka monterad tycker jag absolut du ska montera IWC! :) Ett jäkla jobb att montera för mig som har en utan klocka tyvärr.
ja denna bil som varit demo vagn hade ju black ash panel med klocka och ambient light,,,måste erkänna att det var en stor del i att det blev just den bilen,,,känns som en uppgradering till IWC är ett absolut måste för en klockidiot som mej :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
hehe ,ingår ju klocka jens;)
C250_console1alt.jpg


funderar faktist på att uppgradera till denna från IWC,, sett att man kan köpa dom för runt 300usd:)

34968818-origpic-f88576.jpg
300 dollar för en iwc till gestapovagnen? Låter ju tokbilligt. Köp. Men behåll gamla bilen och köp dig en armbandsklocka av annat fabrikat igen. Min slogan (eller vad det kallas) börjar ruttna ;)
 
Topp