Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Omega 1958 - Vad har hänt med visarna?

Diskussion i 'Vintage' startad av Joshua3, 2 januari 2014.

1. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Känns som visarna ändrat lite i färg? vad beror detta på? Sänks värdet på klockan av detta? Kan/Ska man "putsa" till dem? Klockan är från 1958

2. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

ser det ut som originalkronan eller är den bytt?

3. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Ja. Åldrad lysmassa. Nejdå, nästan tvärtom. Absolut inte.

Joshua3 gillar detta.
  4. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Om du vill bibehålla värdet på klockan ska du mycket riktigt inte fräscha upp eller byta ut visarna. Jag tycker att kronan ser rätt ut (vore trevligt med foton från fler vinklar) men om den är orginal med den meningen att den kom ursprungligen med klockan det vet jag inte.

5. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Men är detta en klocka man bör spara på inför framtiden,? den har originalband också om än lite slitet

6. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Spara och använd, tycker jag.

Sandkvist, Sond och Bojke gillar detta.
  7. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Beror på vad du vill uppnå. Som en investering? I så fall beror det på hur man tror vintagemarknaden kommer att utvecklas generellt sett och för den här typen av klockor. Sedan påverkar guldpriset om den är 14 eller 18 k.

8. fc2

fc2 Borgare

Bör och bör vet jag inte men jag har svårt att tro att den inte kommer öka i värde. Den kan däremot falla i pris om du börjar byta ut originaldelar såsom de underbart åldrade visarna. Det är en riktigt fin klocka du har och du bör använda den (om du nu inte ska sälja den) men först ge den en service för är något som jag gissar att den inte fått på ett tag. Kolla tex Rob som gör reklam här på forumet om du vill ha den servad.

9. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Tanken var att jag skulle sälja den, men ingen har visat intresse för den, och jag trodde det var för att den hade missfärgade visare.... Jag gillar egentligen de gamla omegorna med siffror på tavlan kanske skulle ha en sån istället iså fall

10. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

Om den inte har affektionsvärde och inte är din "cup of tea" ska du sälja. Det är inte värt att spara enligt mig, du kommer inte "tjäna" mycket pengar på den, tror alltså inte att det är en investering.

Edit: Du kan pma mig med ett pris så får vi se om det passar

11. fc2

fc2 Borgare

+1. Det du däremot inte ska göra om du vill få så mycket betalt som möjligt är att ändra och byta ut saker samt polera - sånt drar ner värdet direkt. Original är väldigt viktigt för vintageklocknördar.

Wii gillar detta.
  12. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Har du den ute på köp&sälj här på forumet? Om inte - börja med det. Gör lite research också så att du inte säljer den för billigt.

Joshua3 gillar detta.
  13. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Ok, tack

14. Joshua3
    Trådstartare

Joshua3 Friends of KS

Jo den ligger ute

15. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Men visarna är väl inte ens original för modellen??

16. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

ska det vara dauphine?

17. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    Jag är tveksam....

18. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm

bildgooglade lite snabbt på boettnr från annonsen och hittade ett par bilder på klockor med ungefär samma visare. Det är samma form men lysmassan på tim-visaren ser annorlunda ut. Vet dock inte om detta säger något.

19. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Sänk priset om du har problem att sälja den...

20. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Eller lägg ut den på Tratten.... gamla Omegor går för hutlösa summor där...

Sandkvist och Icaras gillar detta.
  21. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm

Icaras och Aquaracer2 gillar detta.