• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega 3573.50, bra köp? Bilder*

Ilgrifond

Breitling
Hej på er gott folk!

Jag bor för tillfället i italien och jag har insett att priser på klockor generellt är fördelaktiga här(gäller accessoarer i stort).

Har fått nys om en Omega Speedmaster 35273.50 , ett par/tre år gammal som är i princip oanvänd (99/100 i skick), pris 19 000 kr, box finns men ej dokument. Säljare är en man som säljer och lagar finare klockor/smycken sen 30 år i en liten egen lokal. Klockan, den är från hans egna samling.

1. Vad kan jag som relativt okunnig köpare göra för att fastställa dess äkthet? Armbandet i stål skiljer sig lite från vad jag sett generellt på nätet, gällande en avsaknad av de två knapparna som det öppnas upp med. Är det något som bör oroa mig?

2. Är priset bra?

3. Får jag en bra klocka för pengarna? Läst mycket gott om Omega Speedmaster på nätet (främst omega-fantaster). I och med att den är manuell, hur stor är risken att man tröttnar på att vrida upp den varje dag? (sånna rutiner brukar INTE gå mig på nerverna...) :)

Tack på förhand,

Med vänlig hälsning,

M
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Priset och klockan är bra, saknad av cert mindre bra.

Anledning till att certet är borta på en par/tre år gammal klocka?

Och uppdragningen av klockan är en del av det trevliga med den!!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Du kan köpa en ny på EBAY för dryga 4000 $, säg 27000 kr. 19000 för en fin begagnad är kanske så fel då?

Kolla runt och bilda dig en uppfattning!
 

morrism

Audemars
Re: Omega 3573.50, bra köp?

1: om armbandet inte är orginal så sjunker priset, så ja det är något att undersöka
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Jag tycker INTE att det är värt att köpa någon annan(nyare) speedy än 3570.50...
 

Ilgrifond

Breitling
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Asplund skrev:
Priset och klockan är bra, saknad av cert mindre bra.

Anledning till att certet är borta på en par/tre år gammal klocka?

Och uppdragningen av klockan är en del av det trevliga med den!!

Okej,

Enligt honom hade den tidigare ägaren slarvat bort det i samband med en rörig skillsmässa

Det var lite så jag tänkte också ;)
 

Ilgrifond

Breitling
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Jag kommer att be att få ta foton på klockan så delger jag er dessa här under kvällen, det är nog det bästa för alla parter

Är mycket tacksam för alla inlägg, det är mitt första riktiga klockinköp som är på gång

Med vänlig hälsning,
Mikael
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Missade felet med claspen..

Det är inte längre en särskilt bra pris.. ny clasp typ 1400-1500 kr

Och historien om strulig skilsmässa har jag hört typ 50 gånger under mina 5 år som klocknörd.. hur troligt är det egentligen? noll.

Finns nya att få tag i för runt 25 runt om i europa, kolla typ Chrono24

Lycka till!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Asplund skrev:
Missade felet med claspen..

Det är inte längre en särskilt bra pris.. ny clasp typ 1400-1500 kr

Och historien om strulig skilsmässa har jag hört typ 50 gånger under mina 5 år som klocknörd.. hur troligt är det egentligen? noll.

Finns nya att få tag i för runt 25 runt om i europa, kolla typ Chrono24

Lycka till!

Jag tror det är klart troligare än noll. För många är certet inget mer än garantipapper, värda piss och ingenting är garantiperioden är slut (på samma sätt som att boxar bara är emballage). Skilsmässor kan i många fall innebära hastiga och knepiga flyttar, och flyttar i sig skickar saker ut i andra dimensioner...

Det är inte säkert att det är fel på spännet, är det inte möjligt att det är en äldre länkmodell?
 

Pleximannen

Cartier
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Spontant så skulle jag säga att det det inte är helt optimalt att köpa en sån klocka utan cert och med vad som verkar vara "fel" länk (dvs. en äldre länk eller vad som nu än kan tänkas vara förklaringen). Hade allt varit komplett och korrekt så hade väl priset varit bra men i ditt fall hade jag hellre letat vidare efter ett komplett och korrekt exemplar. Det är ju inte direkt nån omöjlighet att hitta. Den är dessutom förmodligen mer lättsåld om allt är i sin ordning, om du mot förmodan skulle tröttna nån dag.

Jag har inga problem att vrida upp en Speedy varje dag. Tycker att det bidrar lite till personligheten i den så snarare positivt än negativt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Singular skrev:
Asplund skrev:
Missade felet med claspen..

Det är inte längre en särskilt bra pris.. ny clasp typ 1400-1500 kr

Och historien om strulig skilsmässa har jag hört typ 50 gånger under mina 5 år som klocknörd.. hur troligt är det egentligen? noll.

Finns nya att få tag i för runt 25 runt om i europa, kolla typ Chrono24

Lycka till!

Jag tror det är klart troligare än noll. För många är certet inget mer än garantipapper, värda piss och ingenting är garantiperioden är slut (på samma sätt som att boxar bara är emballage). Skilsmässor kan i många fall innebära hastiga och knepiga flyttar, och flyttar i sig skickar saker ut i andra dimensioner...

Det är inte säkert att det är fel på spännet, är det inte möjligt att det är en äldre länkmodell?


Ok då inte noll men två då? :lol:

Har man ytterboxen, innerboxen, certhållare men inget cert och påstår att man tappat bort certet så är det ingen köpare jag litar på. Det är för mig en gåta hur man kan ha tappat bort certet i en flytt i ett sådant fall. :?:
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Kör säger jag! 3573 är den grymmaste modellen, riktigt trevlig med tanke på att man kan se utverket och safirglas, schysst om man vet om att man kommer repa glaset i tid och otid!
 

Johan M

Cartier
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Skit i att det inte finns något certifikat om du inte är en samlare, du kommer ändå inte att titta på det mer än en gång när du precis köpt klockan. Jag förstår inte varför det är en sånt jäkla tjat om certifikaten hela tiden.

Armbandet kan mycket väl vara av en sort som inte har tryckknappar, kolla vad det står för nummer på armbandet och på ändlänkarna.

Angående den manuella uppdragningen så tycker jag att det gör klockan mer tillförlitlig än en automatisk. Så länge du drar upp klockan varje eller varannan dag så kommer den att gå. En automatisk vet man fan aldrig om den kommer att stanna på natten eller ej och eftersom de är automatiska så har åtminstone inte jag vanan att dra upp den varje dag. Det är säkert inget problem om det är din enda klocka men om du varierar mellan två klockor så kommer den stanna några gånger.

3573, är det med glasbaksida? I så fall är det ju enkelt att kolla om den är äkta eller ej. Har den ett serienummer på ett av bandhornet så skall det stämma överens med serienumret på urverket.
 

Ilgrifond

Breitling
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Nu har jag uppdaterat med bilder, och det verkar vara som vissa redan påpekade, ett armband som heter 1498 (tack för den observationen JohanM), utan knappar. Serienumret, 48382642 är detsamma inne i klockan (kollade själv).















Kommentarer? Go or no go? Vill få ner priset till knappa 18tkr. OM jag får klartecken av er klockkännare
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    799 KB · Visningar: 216
  • image.jpg
    image.jpg
    758.3 KB · Visningar: 211
  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Visningar: 216
  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Visningar: 218
  • image.jpg
    image.jpg
    734.6 KB · Visningar: 215
  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Visningar: 215
  • image.jpg
    image.jpg
    823.8 KB · Visningar: 209

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Re: Omega 3573.50, bra köp?

Av bilderna att döma ser den ju välbehållen ut!

Om det känns rätt och du kan pruta lite så säger jag: GO


Ska tillägga att jag inte är expert på något vis ;)
 

morrism

Audemars
Klockan ser väl okej ut men claspen ser ut som en sämre kinakopia, tycker inte du ska betala mer än för en speedmaster utan länk.
 
Topp