• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - allt original utom känslan - putsad?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Har en fin Omega från 1952
Den är fin
Den är original
Det är nytt Originalglas
Verket är det finaste jag nånsin sett, den är totalgenomgången
Tavlan är kanon

...Men
Den är putsad och polerad, jag stör mig lite på det, den känns "för" fin
Och så har jag köpt den dyrt tyvärr , mer än jag får tillbaka om jag vill sälja det stör mig också.

Tycker ni man ska störa sig på en putsad klocka?


cCSbyvV.jpg
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Mitt korta svar är ja.
Hellre lite påpucklad än tillsnyggad inför försäljning.
Men så är det skillnad på puts och puts.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Egentligen är denna ju perfekt som bruksklocka eller dressklocka
 

Simpatico

Rolex
Bra fråga där.
I denna fråga så är det ju en riktigt fin & bra klocka du fått tag på. Kanske till ett överpris.
Så frågan bör väl bli kommer du använda den även om du stör dig på den polerade ytan?
Om ja så är det nog bara att köra på den kommer bli personligare ju mer du använder (sliter) på den.
Och om nej, då är det bara att flippa den och ta smällen av tappa lite cash på vägen (se det som lärdomspengar).
Annars kommer den bara att ligga i lådan.
Bara mina två ören i sammanhanget.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nej ingen diskret säljes annons, då hade jag inte skrivit att jag störde mig på den, men visst kom med bud.. :)

Nä men vitsen med denna tråd var att få klarhet i detta med putsade och polerade klockor, har börjat få in detta i mitt tänk, när jag köpte denna förra året hade jag ingen aning om att folk putsade och så. Trodde det var en fin 62 åring bara, sen kanske jag inte skulle totalservat den om jag hade fattat detta med putsningen
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finpolering är alltid ok på dressur. Denna ser sådär ut så jag hade föredragit opolerad. Dock skall inte dressur vara repade och slitna enligt mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Joshua3
Menar du att du lämnat in den på service innan du sett den IRL? Undrar även vad du menar med totalserva. Byta glas och serva urverket ör ju standardförfarande.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Joshua3
Menar du att du lämnat in den på service innan du sett den IRL? Undrar även vad du menar med totalserva. Byta glas och serva urverket ör ju standardförfarande.

Kanske mer att han skulle sålt den vidare innan service och hittat ett oputsat exemplar att serva. Det är ju sällan som man får tillbaka pengarna för en service vid försäljning...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är det här en slags diskret säljesannons möjligen?

Nej ingen diskret säljes annons, då hade jag inte skrivit att jag störde mig på den, men visst kom med bud.. :)

Nä men vitsen med denna tråd var att få klarhet i detta med putsade och polerade klockor, har börjat få in detta i mitt tänk, när jag köpte denna förra året hade jag ingen aning om att folk putsade och så. Trodde det var en fin 62 åring bara, sen kanske jag inte skulle totalservat den om jag hade fattat detta med putsningen

Det var alltså en förtäckt annons? Ligger ju nu på K&S....

http://www.klocksnack.se/threads/omega-1950-svart-tavla-extremt-fin.22278/
 
D

Deleted member 1154

Guest
Totalserva är att urmakaren plockade ner klockan helt i delar, rengjorde och oljade m.m. Jag är inte så insatt, men blir väll det mer och mer

Säger man helrenovera eller helserva, helrenovera låter ju som man målar om den osv. Det har han ju inte gjort.

Det blev säljannons av den ja, men det visst jag inte när denna tråd skapades, jag ville reka lite först... Jag anser det är en toppfin klocka som är kanonfin och går fint för att va 64 år
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det blev säljannons av den ja, men det visst jag inte när denna tråd skapades, jag ville reka lite först... Jag anser det är en toppfin klocka som är kanonfin och går fint för att va 64 år
Nä det klart. Hinner hända mycket mellan lördag kl 22 och söndag kl 22... Är ju ett helt dygn. Fast räknar vi med att du sov 8h natten lörd till sönd så är det 16h. Det är en lång tid och mycket kan hända ;)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Man blir väl dissad på 30sekunder eller hur var det nu ? Man har 30 sek på sig att göra ett första intryck ...

Men inställningen vad ju att jag skulle sälja uret men tycker det är så synd på den absolut finaste Omega jag sett, och absolut älskar 50-talare i design och allting

En kille jag snacka med sa att 75% av en klockas värde och charm sitter i tavlan och att den är schysst..

Sen vad gäller detta med putsad och polerad så är det ju i en internationell marknad många som är polerade och det gillas av många ute i världen, så bara för att en svensk klocksnackande person inte gillar det så gillar nog den breda massan det ändå, och jämför man med en halvtaskig tavla eller fuktskadad så är detta ju hästlängder bättre, allt är relativt
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Alltså, i min bok känns detta ytterst tachy.

Behåll klockan, i mina ögon känns den iskall.

Försök vara lite objektiv i dina framtida annonser, i denna t ex hade du kunnat tillägga extremt risiga visare. För allt annat var ju "extremt"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Joshua3
I en liten (standard) service ingår att man plockar ner verket, rengör det, smörjer och sätter ihop det igen och regulerar det. Man byter även slitna urverksdelar.

Det ingår även en täthetsservice där man byter packningar byts (ibland byts krona och oftast byts glas).

I en stor service ingår även polering.
I en helrenovering ingår byte av gamla synliga delar som exempelvis visare och tavla.

Det som är gjort på din klocka är en standardservice (eftersom den polerades tidigare).

Det finns inget som heter totalservice.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ok, stort tack för informationen, vet som sagt inget om hur man ska tänka kring vintage omegor, men börjar lära mig

Om visarna är "extremt risiga" enligt dig Jokkmokkswe så kan det vara information som framgår av bilderna eller hur? Jag kan inte bedömma om de är risiga eller inte, för en 64år gammal klocka tycker jag det är bara fint med lite patina? Men visst jag fattar vad du menar... Ska väl vara sparsam med ord som "extremt fin" osv. för det får var och en bedömma själv, Att ha bra och tydliga bilder tycker jag är både bra och ärligt, då en ev. köpare kan göra en bedömning själv, en risig mobilbild tex. är ju svårare.

Tack för input, lär mig saker hela tiden.

Sen vad en köpare bedömer och vill och kan köpa är ju upp till var och en, är en klocka tipp topp och original i alla delar och knappt använd så reflekteras ju det på priset också både nu och i framtiden. Vad man är villig och betala är ju upp till var och ens plånbok, jag köper hellre en halvful omega och sliter på om jag skottar grus tex. och vill då ha ett billigt pris, men vill jag samla på en och ha den om 20 år som rent samlarobjekt så kanske jag vill betala mer för ett fint ex. precis som med bilar, en volvo från 1992 som gått många mil och är sliten kanske den är iskall för en volvoentusiast, men för en pendlare är den perfekt... Ja du fattar
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ett tips i all välmening är att kanske inte använda superlativ i den omfattningen om det är så (som du själv säger) att du inte har sån stor koll på klockorna du säljer

Finns risk att köpare som inte är så pålästa kan bli vilseledda av dina beskrivningar
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ett tips i all välmening är att kanske inte använda superlativ i den omfattningen om det är så (som du själv säger) att du inte har sån stor koll på klockorna du säljer

Finns risk att köpare som inte är så pålästa kan bli vilseledda av dina beskrivningar

Ehh jag var en sån köpare , och nu är jag en sån säljare (men på väg att ändras)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Ska jag skriva så här då typ:

Normal sket Omega som är från 1950, kraftigt putsad och i övrigt helt okej och påkostad en vanlig service, en klocka för vanligt folk helt enkelt... ( boettens baksida har en bonusfuktion, kan användas som spegel :)

Jag tror jag ska leta upp en fin oputsad boett faktiskt och behålla den..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu blir det OT här, men:
Det är det ingen som har sagt, men man bör ju skriva vad man vet om samtliga klockor man säljer. Att skriva "urverksservad och nytt glas" innebär ju i alla fall att säljaren vet vad som gjorts med klockan, vilket man inte vet om du skriver genomgången av urmakare eller helrenoverad, uppsmord, går bra, eller något annat flummigt.

Vill man ha någon som helst trovärdighet som säljare så bör man även framhålla eventuella brister som eventuellt utbytta delar, repor på boett, glas, lyspastasläpp, repor på AR etc.

Borde vara ganska självklart kan jag tycka.
Om det inte är det, så finns det en bra guide i köp och sälj-avdelningen.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Finns ju folk som säljer de de inte vet, som tex. när en köpare av nån bil man sålt känner på hjullagren, och säger "här var det slitet" :) Tack säger jag, nu vet jag det...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju folk som säljer de de inte vet, som tex. när en köpare av nån bil man sålt känner på hjullagren, och säger "här var det slitet" :) Tack säger jag, nu vet jag det...
Okunskap är inte en okej ursäkt. Speciellt inte när det gäller synliga fel. Nog om detta. Syftet var inte att hoppa på dig om du nu tror det utan att framhäva vikten av att inte hitta på egna ord.
 
Topp