• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra >15'000 Gauss - Känsloladdad!

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Tack. Låter precis som mina handleder. Väldigt kluven mellan 38,5 och 41,5. Finns ju roligare val på 41an mellan t.ex. Gauss eller den sköna golfvarianten med gröna inslag.
Nu har jag inte kvar klockan men minns den med stor glädje. Fantastiska detaljer och visaren poppade verkligen fram med lite färg. Med det sagt skulle jag rekommendera en 38.5, i längden var 41.5 för stort för mig då den verkligen har sin "wrist presence"!
 

Kugghjul

Panerai
Tack för en fin genomgång

Denna klockas urverk är ett stycke innovation. Uppbyggt från grunden för att tåla magnetisk strålning upp till 15'000 gauss eller 1.5 Tesla, utan ett skyddstäcke runt urverket! Färgerna är de klassiska för att visa på varning för elektromagnetiska fält.

Den klassiska lösningen! Här placeras en sköld kring urverket för att avleda strålningen från urverket för att skada den finkänsliga mekaniken i klockorna. Men som illusteraras i nästa bild...

Så blir det tråkigt för alla inblandade när strålningens styrka överstiger 1000 gauss. Så lösningen från Omega tycker jag är lite lustig!


Då urverket inte längre är magnetiserande så finns det helt enkelt inget behov (så länge det är under 15'000 gauss...) att skydda det! Detta tillåter designen på klockan att vara mer slimmad då skölden bygger lite åt alla håll och kanter.

med lite hyfsning (men säkert inte helt rätt ändå ) fås:

Denna klockas urverk är ett stycke innovation. Uppbyggt från grunden för att tåla ETT magnetiskT FÄLT upp till 15'000 gauss eller 1.5 Tesla, utan eN skyddsBUR runt urverket! Färgerna är de klassiska för att visa på varning för ELEKTRISKT SPÄNNING.
(ELLER ALLMÄN FYSISK FARA
https://en.wikipedia.org/wiki/Barricade_tape#OSHA-specified_barricade_tape_colors)


Den klassiska lösningen! Här placeras en BUR kring urverket för att avleda FÄLTET från urverket för att HINDRE DET FRÅN ATT MAGNETISERA den finkänsliga mekaniken i klockorna. Men som illusteraras i nästa bild...

Så blir det tråkigt för alla inblandade när FÄLTETS styrka överstiger 1000 gauss. Så lösningen från Omega tycker jag är lite lustig!


Då urverket inte längre är MAGNETISERBART så finns det helt enkelt inget behov (så länge det är under 15'000 gauss...) att skydda det! Detta tillåter designen på klockan att vara mer slimmad då BUREN bygger lite åt alla håll och kanter.
 

andrande101

Omega
2-Faktor
Mycket trevlig modell som tävlar mot 116400GV i mina interna uppgörelser kring köp av klocka med magnetfältsmotstånd :D
 

mackan_108

Cartier
Så nöjd med min :D tur att man hann få en innan dem togs ur produktionen.

IMG_8236.jpg
 
Topp