• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra 15000 gauss

M021

Rolex
2-Faktor
Satt och läste ett reportage om nya AT 15000 gauss, kan inte stick under stolen att jag blev lite nyfiken, för mig en onödig komplikation men kan inte låta bli att imponeras.
Omega - 15000 gauss
Rolex Milgauss - 1000 gauss

Gick till en av omega AD här i dammen men dom hade inte fått in den än, någon som vet om den är släppt? Har inte orkat jaga runt bland de resterande,

Så om någon har erfarenhet av denna klocka, skriv en rad!

13HohKC.png
 

Isodor

Audemars
Har testat den, den var faktiskt riktigt häftigt . Urtavlan har en skön gröngul brytning som jag inte sett förut .
Gillar dock en polerade mittlänkar


Eriksson urhandel sumpan
 

Optimisten

Cartier
Satt och läste ett reportage om nya AT 15000 gauss, kan inte stick under stolen att jag blev lite nyfiken, för mig en onödig komplikation men kan inte låta bli att imponeras.
Omega - 15000 gauss
Rolex Milgauss - 1000 gauss

Gick till en av omega AD här i dammen men dom hade inte fått in den än, någon som vet om den är släppt? Har inte orkat jaga runt bland de resterande,

Så om någon har erfarenhet av denna klocka, skriv en rad!

Jag skulle inte kalla det en komplikation, men jag förstår vad du menar. Då vanliga antimagnetiska klockor har ett skyddande mjukjärnsskal inuti klockan, så påstår de sig väl här ha gjort ett urverk som inte påverkas "alls" av magnetfält, därför kan de ha glasbaksida.

Och du missade dessutom en detalj, klockan är specad till >15000 gauss, dvs över denna siffra, troligtvis mycket mer ?

Och varför går du runt till olika AD? Sitt och ring dem / eposta eller ring Omega centralt och fråga om de levererat den till någon där du bor.

Synd bara att sekundvisaren är så ful. Jag vet att gulsvart är varningssignal för "högspänning" (?), men det är fult och detta handlar väl om magnetfält? Nåja, förhoppningsvis ser den bättre ut i verkligheten.
 

vekktah

Cartier
Har omega en historia att ha en udda sekundvisare på "gauss-klockor"? En ärligt ställd fråga, jag kan inget om omega.

Om det INTE har det så är det där den pinsammaste klocka jag skådat. Hoppas jag har fel.
 

DrDre

Patek
Har omega en historia att ha en udda sekundvisare på "gauss-klockor"? En ärligt ställd fråga, jag kan inget om omega.

Om det INTE har det så är det där den pinsammaste klocka jag skådat. Hoppas jag har fel.

Man har ju byggt antimagnetiska klockor men vad jag vet har man aldrig haft någon randig sekundvisare. Vi kan nog vara rätt säkra att på att 15000 Gauss hade inte sett dagens ljus om inte Rolex hade släppt sin Milgauss för några år sedan.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Gillar den skarpt. En ny Omega jag kan tänka mig att köpa. Bland annat för att de tagit det där med antimagnetism så mycket längre än vad Rolex har gjort med sin Milgauss. Helt troligt inget man alls har någon nytta av, men ändå. Dessutom tycker jag om form och design på boett och länk (bortsett de polerade mittlänkarna, men det går ju att göra något åt).

För övrigt är det väl lite AIK eller Elfsborg över det hela, beroende på vilken läggning man har... Brynäs, för någon kanske?:)

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Man har ju byggt antimagnetiska klockor men vad jag vet har man aldrig haft någon randig sekundvisare. Vi kan nog vara rätt säkra att på att 15000 Gauss hade inte sett dagens ljus om inte Rolex hade släppt sin Milgauss för några år sedan.
Håller jag med om. Seamastern, som exempel, är ju ganska antimagnetisk som den är.
A
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Synd bara att sekundvisaren är så ful. Jag vet att gulsvart är varningssignal för "högspänning" (?), men det är fult och detta handlar väl om magnetfält? Nåja, förhoppningsvis ser den bättre ut i verkligheten.

Om jag inte missminner mig var de första antimagnetiska klockorna framtagna för stinsar och lokförare (se även ball trainmaster, omega railmaster), för att klockorna skulle stå emot de elektromagnetiska fälten från högspänningsledningarna, så väl som från motorer och spolar. Det finns således en liten koppling, men att sekundvisaren ska indikera att klockan är antimagnetiskt... tja...
 

mace

Cartier
2-Faktor
Har omega en historia att ha en udda sekundvisare på "gauss-klockor"? En ärligt ställd fråga, jag kan inget om omega.

Om det INTE har det så är det där den pinsammaste klocka jag skådat. Hoppas jag har fel.

Nej, de har de inte. Vilket gör det, tillsammans med namnet, lite genant.

Att omega inte relanserade den antimagnetiska klockan under namnet railmaster är för mig märkligt. Joo, jag är medveten om att det fanns en Aqua terra railmaster för ett par år sedan - men detta hade ju blivit mer av de real deal.

Nu blev det snarlikt namn, spexig sekundvisare och polerade mittlänkar.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Mjaa, vet inte riktigt, tavlan ger mig varningstejpkänsla, får nog smälta det lite. I övrigt cool.
j1BRq44.jpg
 

plexan

Cartier
Har jobbat som elektriker och funderat på att bli elkraftsingenjör, då borde denna klocka passa perfekt, så länge man inte gör allt för mycket grovjobb :)
 

Johan M

Cartier
Jag tycker att den är snygg men den hade varit snyggare med helgul sekundvisare. Tror jag.

Annars tycker jag att AT Golf är snyggare ändå :)
 

Optimisten

Cartier
Mjoo 80.000 A/m dvs 1000 gauss. Samma som Milgauss.

Så här blir det väl?

a [G=gauss]
x [A/m]

a=4*pi/1000*x

För IWC ingenieur 3521 och 3522 med 80 000 A/m = x
=> a= 1005 G (dvs 5 gauss BÄTTRE än en Rolex Milgauss!!!)

För specialarna IWC ingenieur 3508 och 3518 med 500 000 A/m = x
=> a= 6283 G (men fortfarande sämre än nya AT på >15000, dvs ÖVER 15000)

Specialarna lär ha varit riktigt temperaturkänsliga!

http://www.hodinkee.com/blog/2010/9...ference-3508351892389265-the-most-anti-m.html
http://www.moeb.ch/Ingenieur/IngePicts/Ingenieur_d.pdf



Hardcore ingenieur fanet köper ju så klart även fickuret!!!
https://www.watches.de/en/products/iwc/iwc-ingenieur-pocket-watch-ref-5215
Någon som sett ett pris på det??



Det är sent nu och jag har väl egentligen glömt detta, men varför använder man permeabiliteten i vakuum (i princip samma som för luft)? Varför inte den i metall, när man konverterar mellan fälten B och H? Det är ju metall i klockan... ???!?!?

Då kommer ju detta in också: (eller?)
"Följande tabell skall användas försiktigt eftersom permeabilitet hos ferromagnetiska material kraftigt varierar med fältstyrka. Till exempel har 4% Si stål en initial relativ permeabilitet (vid nära 0T) på 2000 och ett maximum på 35000[5]. Den relativa permeabiliteten för vilket material som helst vid tillräckligt hög fältstyrka går mot 1."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Permeabilitet

Trött och glömsk!

Någon som kan förklara?
 
Topp