• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra från Uret.se?

JayJay

Rolex
Aqua Terra är en jättefin klocka. Tyvärr har Omega snålat vid utformningen av urtavlan på kvartsvarianten, ser ärligt talat ganska bedrövlig ut. Särskilt om man lägger den bredvid en automat.
Uret.se fungerar säkert utmärkt. Själv hade jag köpt över disk. Trevligare och roligare.
 
  • Like
Reactions: Ncs

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Kan inte uttala mig om Aquaterra. Men uret.se har jag bara positiva erfarenheter. Har själv handlat en Omega Seamaster och en Casio därifrån. Dock så har jag hört skräck upplevelser om uret.se. Men får min synvinkel så är det enbart positivt från mig.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Köp varianten med kaliber 8500; går att få för 25-30k begagnad precis som MånsT skriver. Den har visare och index i solitt vitt guld och är byggd för att ticka i evighet. Kvartsverk däremot hör hemma i klockor för en tusenlapp eller två.

Vänligen
Forumets undersköterska

Ska du ha en Aqua Terra tycker jag att du ska ha med det automatiska 8500-verket, en riktig juvel. Överväg begagnat, finns väldigt fina exemplar för under 30k. Med tanke på att en ny med quartz kostar 20k bör valet vara enkelt :)

Instämmer, kör på en automat, det blir en helt annan känsla.
 

TheOrchestNum1

Breitling
Tack så mycket för era svar!
Som jag kände på mig är en batteridriven klocka för 20.000kr inte värt. Har kollat runt lite på chrono24 och dylikt men hittar ingen med urverk. Vart kan jag hitta andra auktioner och begagnat där jag vet att uret är äkta?
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
..... Kvartsverk däremot hör hemma i klockor för en tusenlapp eller två.

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag köpte min full set för mindre än ett år sedan för 28k så bevisligen går det.
Ja, men TS har skrivit budget 20K. För det får man en äldre AT med 2500 men håller med, man vill ha en 8500. Spara vidare eller sikta på något annat. För den summan kan du hitta en beg Omega SMP co-axial med keramisk vridring. Besök en AD och kläm på en, dom är väldigt fina med skön känsla. Bra val som första riktiga klocka, sen kan du i framtiden komplettera med något dressigare om du vill. Glöm kvarts, reste bredvid en SMP kvarts i fyra timmar. Kände att den där är inte kul, ser bara helt fel ut med kvartsticket. Kvarts är ok i typ Aerospace/Skydiver men inte i dom här.
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Köp varianten med kaliber 8500; går att få för 25-30k begagnad precis som MånsT skriver. Den har visare och index i solitt vitt guld och är byggd för att ticka i evighet. Kvartsverk däremot hör hemma i klockor för en tusenlapp eller två.

Vänligen
Forumets undersköterska
Intressant! Jag var inne på Bergströms i Uppsala igår och klämde på en Aqua Terra med kaliber 8500. När jag frågade kvinnan som hjälpte mig om vad det var för material på stavindexen svarade hon att det var rostfritt stål. Eftersom det är drömklockan med stort D så berättade jag att jag hade läst någonstans om att det är stavar och visare i vitt guld varpå hon svarade att det är så i vissa men inte på den jag kikade på. Den jag höll i min hand var ref. 231.10.42.21.03.003.
 
Intressant! Jag var inne på Bergströms i Uppsala igår och klämde på en Aqua Terra med kaliber 8500. När jag frågade kvinnan som hjälpte mig om vad det var för material på stavindexen svarade hon att det var rostfritt stål. Eftersom det är drömklockan med stort D så berättade jag att jag hade läst någonstans om att det är stavar och visare i vitt guld varpå hon svarade att det är så i vissa men inte på den jag kikade på. Den jag höll i min hand var ref. 231.10.42.21.03.003.

Kvartsversionerna av AT har visare och index i stål medan 8500-klockorna har visare och index i solitt 18k vitt guld. Det är inte det enda som är i guld; även de fyra viktskruvarna på balanshjulen är tillverkade i vitt guld (gäller samtliga urverk baserade på kaliber 8500, alltså oavsett i vilken kollektion de sitter).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Tf105b

Omega
Kvartsversionerna av AT har visare och index i stål medan 8500-klockorna har visare och index i solitt 18k vitt guld. Det är inte det enda som är i guld; även de fyra viktskruvarna på balanshjulen är tillverkade i vitt guld (gäller samtliga urverk baserade på kaliber 8500, alltså oavsett i vilken kollektion de sitter).

Vänligen
Forumets undersköterska
Lite OT, så visarna, index och de fyra viktskruvarna på balanshjulen är tillverkade i vitt guld i alla Omega klockor med 8500?
 
Lite OT, så visarna, index och de fyra viktskruvarna på balanshjulen är tillverkade i vitt guld i alla Omega klockor med 8500?

Nej, när det gäller AT 8500 så har alla dessa rhodiumpläterade visare och index i solitt 18k vitt guld. När det gäller kaliber 8500 så har alla urverk, oavsett om det rör sig om A, B eller G, fyra viktskruvar för finjustering av balansens gångprecision - dessa är likaledes tillverkade av 18k vitt guld vilket alltså också gäller alla urverk som har kaliber 8500 som bas (exempelvis kaliber 8520, 8605, 8400, 9300 o.s.v).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nej, när det gäller AT 8500 så har alla dessa rhodiumpläterade visare och index i solitt 18k vitt guld. När det gäller kaliber 8500 så har alla urverk, oavsett om det rör sig om A, B eller G, fyra viktskruvar för finjustering av balansens gångprecision - dessa är likaledes tillverkade av 18k vitt guld vilket alltså också gäller alla urverk som har kaliber 8500 som bas (exempelvis kaliber 8520, 8605, 8400, 9300 o.s.v).

Vänligen
Forumets undersköterska
Intressant info!
 

Tf105b

Omega
Nej, när det gäller AT 8500 så har alla dessa rhodiumpläterade visare och index i solitt 18k vitt guld. När det gäller kaliber 8500 så har alla urverk, oavsett om det rör sig om A, B eller G, fyra viktskruvar för finjustering av balansens gångprecision - dessa är likaledes tillverkade av 18k vitt guld vilket alltså också gäller alla urverk som har kaliber 8500 som bas (exempelvis kaliber 8520, 8605, 8400, 9300 o.s.v).

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för ditt svar!
 

Kai

Rolex
Jag började med en AT quartz, dock modellen som kom innan den du kikar på. Den hade de snygga applicerade timmarkeringarna. Nu vill väl Omega differentiera quartzen med att ha dessa tryckta direkt på urtavlan. Enl mig ser det inte alls lika bra ut.
Men men.. Jag började som sagt med quarztzen, köpte begagnad. Men blev bara mer och mer sugen på automaten, så ett år senare köpte jag en 8500, ett år därefter en till.
Så, hade jag varit du, hade jag satsat på en 8500 begagnad, det kommer bli mycket billigare för dig =)
 

Stoor

Breitling
När det inte skiljer mer vänta och köp den du verkligen vill ha istället för få en snabb belöning nu som du senare troligtvis känner är ett andrahandsval
 
  • Like
Reactions: Kai

anno

Breitling
Kul och intressant att läsa lite om Aqua terra.
Har själv efter lite provande, och velande nog bestämt mig för en 38,5 med blå tavla.
231.10.39.21.03.002.

Får se när det blir köp! Och var.
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Kvartsversionerna av AT har visare och index i stål medan 8500-klockorna har visare och index i solitt 18k vitt guld. Det är inte det enda som är i guld; även de fyra viktskruvarna på balanshjulen är tillverkade i vitt guld (gäller samtliga urverk baserade på kaliber 8500, alltså oavsett i vilken kollektion de sitter).

Vänligen
Forumets undersköterska
Aha, hon hade alltså fel, som jag misstänkte då. Tack för ett bra svar!
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Tack så mycket för era svar!
Som jag kände på mig är en batteridriven klocka för 20.000kr inte värt. Har kollat runt lite på chrono24 och dylikt men hittar ingen med urverk. Vart kan jag hitta andra auktioner och begagnat där jag vet att uret är äkta?

Jag är också intresserad av att veta detta! :D
Var kan jag hitta bra sidor, aktioner som har begagnade AT's?
Någon som har några tips?
 

Kai

Rolex
Tack!
Men damn, jag glömde skriva att det är en 38,5 jag är intresserad av.
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-at-38-5-blÅ.53650/

Det är den nya master coaxial ovan. Tycker själv modellen innan med fönster kring datumfönstret är snäppet finare. Hade satsat på en sådan. Dessutom går de att hitta billigare. Är du ute efter automat (8500) eller quartz? Om quartz hade jag definitivt inte sökt den nya modellen då den i direkt jämförelse med den tidigare ser "billig" ut. Timmarkeringarna är målade istället för applicerade.
 
Topp