• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Aqua Terra

Hej allihopa! Jag är ny här på forumet och nytt är även mitt intresse för klockor. De senaste månaderna har jag funderat på att införskaffa en Omega Aqua Terra och med anledning av detta tog jag en tur till en återförsäljare. Då jag frågade om priset, fick jag ganska direkt ett pris på 31000:- ("innan den prishöjning som brukar komma vaje år"). Jag är medveten om listpriset och kan tycka detta verkar vara en bra deal, men det är samtidigt en bra bit över vad jag tänkt lägga på en klocka. Jag har inga problem med att köpa begagnat, så länge det är säkert och klockan då är i nyskick. Vad anser ni; kan jag pruta ned priset ytterligare? Kan jag göra en bättre affär begagnat? Och är klockan en bra investering utifrån att jag tänkt använda den dagligen i ur och skur och helst för resten av livet? Urverket är ju tämligen oprövat, men en av de saker som lockar mig är att man talar om långa serviceintervall? Den tavla jag tänkt mig är den blå och storleken 41.5 mm. Mycket tacksam för alla svar och gärna övrig information utöver mina frågor. Och är det någon som har en till salu..
Vänliga hälsningar från Mikael
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Tycker det låter som ett bra pris.
Inte jättemånga blåa 41 mm beggade än skulle jag gissa på då denna modell är relativt ny. En 38mm kan du säkerligen hitta ett par av till ett lägre pris. Men alla dessa lär vara använda...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Om du vill ha en klocka resten av livet tror jag ATn är ett bra val, klassiskt enkelt utseende, tålig och ett bra urverk. Dock skulle jag överväga storlek 38mm om du inte har monsterhandleder. Stora klockor har varit på ropet ett tag, kanske inte om 20 år.
Min äldre AT (storlek 39 mm)
image.jpg
 
Fantastskt fin klocka! Ett perfekt mellanting mellan dress och sport.
Har ingen uppfattning om priset men ett bra val av klocka om du bara vill ha en. Tycker 41,5 är finast.
Har du kollat priserna på chrono24.com?
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Joinar hyllningskören, jättefin klocka!
Hade en själv förut, dock med grå urtavla.
Är inne på samma linje som Rozzy, jämför de olika storlekarna innan du bestämmer dig.
Jag var själv helt övertygad om att det var 41,5 mm, som gällde för mig.
Det slutade med en 38 mm, något som jag inte ångrade.

Lycka till och som du säkert förstår, så vill alla här se bilder sen....
 

Apansson

Torpare
31000 låter som ett sanslöst bra pris på den klockan, den är ju sjukt populär. Pröva dock storlekar, fundera på hur du kommer använda den. Jag skulle välja den större om du är en mer casual-kille, den mindre om du ser dig själv i långärmade skjortor/kavajer ofta. Den blå tavlan är grym, tror aldrig att man kommer tröttna på den.
 

Vesper

Rolex
Kör på 41.5 det är inte en stor klocka, jag tror att du kommer trivas med den.
Det tar lite tid att vänja sig vid lite mindre ur men du kommer säkert att göra det med tiden, de flesta som förespråkar 38mm sitter antagligen med en Rolex DJ som dom är väldigt nöjda med.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Tack för alla svar! Jag har läst nämnd "recension" tidigare och visst den är mycket välskriven, men även något okritisk.. Beträffande storleken ansåg ÅF att jag definitivt borde välja den större utifrån min handlek. Jag är inte ute efter något som dominerar för kraftigt eller sticker ut/ syns för mycket, men kunde nog hålla med om att 41:an såg balanserad ut. Jag återkommer med storleken på mina handleder. Vad tror ni jag skulle kunna få en begagnad för? Vad anser ni om att urverket är tämligen nytt (kontra exempelvis Rolex trotjänare)? Vad skiljer 8500A och 8500B åt? Är det någon som har en 8500 som kan ge en ide om hur läsbar den är i mörkret och hur väl Super Luminovans läsbarhet står sig under natten (jag vet att det inte är någon PO samt att minut- och sekundvisare är tämligen lika, men den senare rör ju faktiskt på sig lite snabbare..). Som alltid tacksam för alla svar!
 

TicTack

Cartier
Är det för övrigt någonsom har en aning om huruvida det kommer en prishöjning i år?

Är det priset för en helt ny AT av senaste modell från AD så är det ju ett jättefint pris.

Men kom ihåg:
* Varför så billigt? Kommer modellen kanske snart i "master" utförande (klarar högre magnetfält).
* Den är väl nästan 6 000-10 000 billigare beg?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det har sålts en del begagnade här på köp och sälj. Använd sökfunktionen så får du en uppfattning om beg. priser.

Kolla chrono24 och watchrecon så får du en uppfattning om vilka priser det är i utlandet.

Lycka till!
 
Hej igen, alla urkunniga! Jag inser mer och mer att jag har svårt att motivera ett klockköp på 31000:- och tänkte därför höra vad ni anser om den förra generationen kontra den senaste.

Då jag idag talade med en urmakare menade han att urverk 8500 inte alls är så in-house som man vill få det att framstå som. Han hade luskat och kommit fram till att Omega köpt en fabrik vid namn Frederique Piquet, och att det var dessa som stod bakom verket. Jag vet inte hur stor betydelse detta har, men det är ju inget det talas om?

Förutom att jag från början tjusades av ett från grunden egenutvecklat verk, tilltalades jag mycket av att det talades om långa serviceintervaller. Detta är dock inte unikt för 8500 har jag sedan förstått, utan verkar även gälla åtminstone den sista generationen av den gamla AT (2500C)? Så vilka är egentligen fördelarna med 8500 gentemot 2500? Och finns det några andra skäl att satsa på AT 8500 (någon talade om en betydligt gedignare länk, t.ex?)? Den blå urtavlan på 2500 verkar ju ha samma fina, djupblå lyster som på 8500; några kommentarer kring detta?

Ha det gott!
 

leicaphile

Panerai
Då jag idag talade med en urmakare menade han att urverk 8500 inte alls är så in-house som man vill få det att framstå som. Han hade luskat och kommit fram till att Omega köpt en fabrik vid namn Frederique Piquet, och att det var dessa som stod bakom verket. Jag vet inte hur stor betydelse detta har, men det är ju inget det talas om?

Inte så att han tänker på 3313 verket? Hur som helst var Frederic Piguet ägt av Swatch, inte Omega (som oxå är ägt av Swatch) men finns numera inte som märke utan ligger under Blancpain...
 

TicTack

Cartier
Hej igen, alla urkunniga! Jag inser mer och mer att jag har svårt att motivera ett klockköp på 31000:- och tänkte därför höra vad ni anser om den förra generationen kontra den senaste.

Då jag idag talade med en urmakare menade han att urverk 8500 inte alls är så in-house som man vill få det att framstå som. Han hade luskat och kommit fram till att Omega köpt en fabrik vid namn Frederique Piquet, och att det var dessa som stod bakom verket. Jag vet inte hur stor betydelse detta har, men det är ju inget det talas om?

Förutom att jag från början tjusades av ett från grunden egenutvecklat verk, tilltalades jag mycket av att det talades om långa serviceintervaller. Detta är dock inte unikt för 8500 har jag sedan förstått, utan verkar även gälla åtminstone den sista generationen av den gamla AT (2500C)? Så vilka är egentligen fördelarna med 8500 gentemot 2500? Och finns det några andra skäl att satsa på AT 8500 (någon talade om en betydligt gedignare länk, t.ex?)? Den blå urtavlan på 2500 verkar ju ha samma fina, djupblå lyster som på 8500; några kommentarer kring detta?

Ha det gott!

Jag kan inga exakta detaljer, men det låter som om du pratat med en relativt okunnig urmakare. Prova att googla:
"george daniels" co-axial

Det är inga problem med att köpa för 31 000 kr om du har pengarna. Betalar du ett relevant marknadspris kan du sälja klockan för samma pris nästa dag/månad; men då måste du nog köpa beg..
 
Jag kan inga exakta detaljer, men det låter som om du pratat med en relativt okunnig urmakare. Prova att googla:
"george daniels" co-axial

Det är inga problem med att köpa för 31 000 kr om du har pengarna. Betalar du ett relevant marknadspris kan du sälja klockan för samma pris nästa dag/månad; men då måste du nog köpa beg..
Grejen är väl bara den att jag inte vill hålla på och köpa och sälja. Beträffande co-axialtekniken så var det inte denna vi diskuterare, utan det verk som utvecklades för att inhysa denna.
 
Om du vill ha en klocka resten av livet tror jag ATn är ett bra val, klassiskt enkelt utseende, tålig och ett bra urverk. Dock skulle jag överväga storlek 38mm om du inte har monsterhandleder. Stora klockor har varit på ropet ett tag, kanske inte om 20 år.
Min äldre AT (storlek 39 mm)
image.jpg
vad är det för ref nr på denna? Grymt snygg!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag anser att omega kaliber 8500 och varianterna på det är ett inhouse urverk även om det finns "haters" som menar att så inte är fallet. De som menar att det inte är ett äkta inhouse brukar ju påtala att det är utvecklat tillsammans med ingengörer och pengar från hela eller delar av swatchgroup. Omrga är en del av swatchgroup, de skissar upp ett verk att hysa co axial tekniken. De tar sedan hjälp av valda delar ur swatchgroup för att ta fram ett helt nytt urverk som bara skall användas av omega. Skall man nagelfara alla tillverkar så som en del nagelfarit omega så är det ju inte många som kan hävda "riktiga inhouse"

Back on topic, tycker jag att 31000 från AD är skitbra! Slå till på en blå 38mm, kan omöjligt bli fel. Ang ev prishöjning så tror jag att det kommer höjas lite nu när alla AT ska bli "master co axial" . Kolla tex på AT 15000 gauss idag, den ligger ju på listpris 43,800 jämfört med 39000 på vanlig AT.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bumpar lite:
Jag testade AT igen idag och jag är såld. Det får nog bli en sån här snart. Den nya modellen har ingen ram runt datumfönstret som bekant och det känns lite synd. Blankpolerade mittlänkar har jag dock ingenting emot. Fasiken vad tavlan är fin i verkligheten.

DSC_1087.JPG
 
Topp