• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Cal. 321 - bra e dålig?

XMJan

Cartier
Har fått upp ögonen för en Seamaster med cal. 321. Hur är den? Bra - dålig? Enkel att serva o få delar till eller något som man skall hålla sig borta ifrån? Cal 861 (Speedmaster t.ex) har ju ett mkt gott rykte och gott om reservdelar men hurdan är cal. 321? Tips välkomna!
/J - i köpvånda
 
Svår att serva är den väl inte, men vissa delar är svåra att få tag på och vissa delar går knappt att få tag på tydligen - detta enl. urmakaren som reparerade min Tissot med ett syskonurverk och som själv hade svårt att hitta delar till sin 321a (och han är auktoriserad för Omega-service). tyvärr :(
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kostar som sagt relativt mycket att hålla igång. Kring 5k i servicekostnad om man ska använda någon som har tillgång till rätt delar.
 

XMJan

Cartier
Misstänkte det - fick tipset att hålla mig till 861 av en välrenomerad urmakare - dock innan jag stötte på detta med cal. 321...
/J
 
D

Deleted member 1154

Guest
Cal 321 är ju coolt i och med att Gamla Speedmasters har det också. Hade gärna haft en Seamaster med 321... dyrt att serva kan det ju va förvisso...
 

Patrik J

Rolex
Visst kan det vara dyrt att serva 321, men å andra sidan är det säkert en bra affär nästan oavsett vilken klocka det än sitter i. I alla fall om det är Omega. Och skulle du hitta en någorlunda nyservad 321a i gott skick så kommer den att gå som tåget i många år. Gamla Seamasters med 321 är ju också rätt undervärderade och borde öka i pris imho.
 
Kaliber 321 är fantastisk - ska man ha den igång bör man dock vara frikostig med service och köra rätt täta intervaller för att minimera slitaget, att få tag i reservdelar är som sagts ovan inte enkelt. Värdemässigt är det en eftertraktad kaliber; en välvårdad Speedy med kaliber 321 är en säker investering för framtiden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

XMJan

Cartier
Högst upp på listan av intressanta klockor står en Heuer kronograf med ett Valjoux 72 eller 92 verk - beror på modell. Är dessa verk mkt enklare att få servat - menar då med hänsyn till tillgången på reservdelar och urmakare som KAN serva - jämfört med ett 321 verk?
/J
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kaliber 321 är fantastisk - ska man ha den igång bör man dock vara frikostig med service och köra rätt täta intervaller för att minimera slitaget, att få tag i reservdelar är som sagts ovan inte enkelt. Värdemässigt är det en eftertraktad kaliber; en välvårdad Speedy med kaliber 321 är en säker investering för framtiden.

Vänligen
Forumets undersköterska
Kul att se dig tillbaka!
 
Cal. 321 (eller Lemania 2310 som Basverket heter) är ett fantastiskt bra urverk, dock som nämnts tidigare så slutade Omega använda detta någon gång på slutet av -60 talet, -68 vill jag minnas, rätta mig gärna på denna punkt!
Så förståligt nog av detta kan reservdelar vara lite knepigt ibland och det kan kosta lite mer.
1861/861 verken är baserade på 321.
Även företag som Patek har använt sig av samma basverk som 321 är baserat på (Lemania 2310.) ända fram tills 2008!
Så det är enligt mig absolut värt det!

Lycka till! :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Via Omega AD går väl alla 321or till Schweiz nu som jag förstår det vilket högst troligt driver priset på service en bit norrut. Har också sett summor på 10'+ för de verkliga serviceförslag jag sett.

Fantastisk caliber dock. Hörde en siffra på 40' tillverkade 321or totalt igår (Hodinkee Reference Points om Speedmastern) i alla produktserier så inte enbart Speedmasters. Kommer mycket troligt göra just 321or eftertraktade framöver. Så som många säger, trots högt insteg troligen en god investering.
 

plattfot

Rolex
Bara 5k ? Har hört kring 10-12k.. Vet inte om det bara är skitsnack..

Det är inte själva servicen av 321 som kostar, utan inköp av ev. delar (som ju dragit iväg i pris pga bristande tillgång).
Jag servade ett 321 för två år sedan hos en omegaverkstad. Två enklare delar byttes ut och slutnotan landade under 5 000:- vilket inte är mycket mer än det kostar att serva ett standard-7750. Nymans verkar inte skilja på 321 och 861 i sin prislista.

För att komma upp i summor närmare 12 000:- krävs nog byte av flera delar; balans, fjäderhus, tavla, visare, tryckknappar - alltså för att återställa till nyskick viket få vintageägare efterfrågar.

Så länge du har ett välmående verk och kan leva med patina och usel vattentäthet behöver det inte vara dyrt :)
 
Topp