• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Caliber 1337 quartz, reservdelar och mek.kunskap

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jag kollar på en Omega Seamaster med cal 1337 (quartzverk) där case, boett, glas etc. ser bra ut men klockan inte funkar.
Hur svårt / dyrt är det att hitta någon som meckar cal. 1337 och hur är det med tillgång till reservdelar?

Det verkar som just det urverket har suttit i en hel del olika modeller vilket kanske kan underlätta en del?

Tacksam för alla svar
DSCN1092.jpg~c200
 

tictac62

Cartier
Jag kollar på en Omega Seamaster med cal 1337 (quartzverk) där case, boett, glas etc. ser bra ut men klockan inte funkar.
Hur svårt / dyrt är det att hitta någon som meckar cal. 1337 och hur är det med tillgång till reservdelar?

Det verkar som just det urverket har suttit i en hel del olika modeller vilket kanske kan underlätta en del?

Tacksam för alla svar
DSCN1092.jpg~c200

Hej!
Går klockan inte alls eller rycker det i sekund visaren?
Jag har jobbat en del med detta verk Omega 1337
Du kan lägga PM om du vill få hjälp
 

rogart-63

Patek
Själva verket är inte så svårmekat men delarna är små . Plockade isär ett sådant verk för ett tag sen . Fick det inte att funka med det elektiska . Att hitta delar till detta verk är nästan omöjligt . Spolar och kretskort är sedan länge slut hos Omega . Det enda är väl att hitta ett donatorklocka . Vilket kan kosta en del . Låter intressant tictac62. Då vet man vem som kan serva ett sånt :)
 

tictac62

Cartier
Själva verket är inte så svårmekat men delarna är små . Plockade isär ett sådant verk för ett tag sen . Fick det inte att funka med det elektiska . Att hitta delar till detta verk är nästan omöjligt . Spolar och kretskort är sedan länge slut hos Omega . Det enda är väl att hitta ett donatorklocka . Vilket kan kosta en del . Låter intressant tictac62. Då vet man vem som kan serva ett sånt :)

Jag vet att spole och elkretsar är slut till dom, det var därför jag frågade om sekundvisaren rycker, så är ju spole och kretsen oftsat okey. Har servat en hel del av dom äldre quartzverket från Omega, har några stämmgaffel ur som ska servas. dom är roliga gjorde en Bulova som delprov på min gesällutbildning, den surrar och går bra fortfarande efter nästan 35 år.
Har en gamla Omega 9261 som är i väldigt dåligt skick som jag ska ge mig på, synd bara att tavlan är så dålig, ser ut som om den får olja fett på sig, och att tavlan blivit knottrig.
 
Topp